موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

ابطال قراردادهای بانکی

ابطال قراردادهای بانکی
فهرست مطالب

ابطال قراردادهای بانکی

 

ابطال قرارداد بانکی  هر آنچه درباره بطلان قرارداد بانکی لازم است بدانید را توضیح داده ایم. دعوای ابطال قراردادهای بانکی در صورتی که شرایط صحت قراردادها رعایت نشده باشد مطرح می گردد. از جمله قراردادهای تسهیلاتی بانکی که قابل ابطال می باشند عبارتند از:  از جمله ابطال قرارداد فروش اقساطی، ابطال قراردادهای مشارکت مدنی، ابطال قراردادهای مضاربه، ابطال قراردادهای جعاله.

قراردادهای  تسهیلات بانکی قراردادهایی است که بین بانک و مشتریان آن ها با رضایت آنان  منعقد می گردد. چنانچه شرایط صحت قراردادها لحاظ نگردد قرارداد مزبور با بطلان مواجه می شود. زمانیکه قرارداد تسهیلاتی که بین بانک و مشتریان منعقد گردیده است. خلاف شرع و یا قانون بوده است امکان ابطال قرارداد مزبور وجود دارد.

در یک قرارداد بایستی شرایط اساسی صحت معاملات ذکر شود و در صورتی که این موضوع رعایت نشود، قرارداد باطل خواهد شد. این شروط ذکر شده در برخی از موارد کل قرارداد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و در برخی دیگر تنها بخشی از قرارداد را باطل می‌کنند. قراردادهای تسهیلات بانکی به قراردادهایی می‌گویند که میان مشتریان و بانک منعقد می‌گردد. در صورتی که شرایط کلی در این قراردادها لحاظ نشود، قرارداد باطل خواهد شد. اگر شما هم قصد آشنایی با دلایل بطلان قراردادهای تسهیلاتی بانکی را دارید، با ما همراه باشید.

ابطال قرارداد بانکی به چه معنی است ؟

ابطال در لغت به معنای باطل نمودن و به عبارت دیگر، کان لم یکن نمودن یک قرارداد می باشد. یک قرارداد جهت صحت آن نیازمند این است که شرایط اساسی صحت معاملات در آن لحاظ گردد و چنانچه این موضوع رعایت نگردد ، قرارداد را با ابطال مواجه می نماید. برخی از شروط قراردادی کل قرارداد را تحت شعاع قرار می دهند و برخی از آن ها تنها بخشی از قرارداد را با ابطال مواجه می نمایند.

قراردادهای  تسهیلات بانکی قراردادهایی است که فی مابین بانک و مشتریان آن ها با رضایت آنان  منعقد می گردد، و چنانچه شرایط صحت قراردادها در این نوع از قرارداد ها نیز لحاظ نگردد قرارداد مزبور را با بطلان مواجه می نماید. در ادامه به برخی از دلایل بطلان قراردادهای تسهیلاتی بانکی پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

قراردادهای بانکی که با اشخاص و حقیقی و حقوقی منعقد می گردد. به سه دسته عقود مشارکتی و عقود مبادله ای و قرض الحسنه تقسیم می گردد. یک قرارداد جهت صحت آن نیازمند این است که شرایط اساسی صحت معاملات در آن لحاظ گردد. و چنانچه این موضوع رعایت نگردد، قرارداد را با ابطال مواجه می نماید. در این نوشته از مرکز حقوقی و داوری بین المللی سروش عدل به موضوع دعاوی ابطال قراردادهای بانکی میپردازیم تا بتوانیم سطح آگاهی شما عزیزان را بیش از پیش بالا ببریم.

مقالات پیشنهادی :

۱۱ نکته طلایی حقوقی قراردادهای بانکی(قسمت ۲)

موارد ابطال قراردادهای تسهیلاتی بانکی

  • فروش اقساطی
  • مشارکت مدنی
  • مضاربه
  • جعاله
  • فروش اقساطی

دعاوی که می توان جهت ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی مطرح نمود عبارت است از:

  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت اینکه زمان یا زمان های پرداخت توسط مشتری در قرارداد ذکر نشده باشد.
  • دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت معین نبودن سود حاصل شده از فروش اقساطی
  • ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت معین نبودن موضوع قرارداد اقساطی
  • دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی  بدین جهت که فعالیت اقتصادی مرتبط با فروش اقساطی واقع نگردد.
  • طرح دعوا به جهت عدم اعلام نمودن قیمت نقدی کالای فروخته شده اقساطی به مشتریان
  • ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت مشخص ننمودن مدت زمان بازگردانی اصل مبلغ تسهیلات ارائه شده اقساطی

ابطال قراردادهای تسهیلاتی بانکی به جهت مغایرت قرارداد مزبور با شرع و قانون

چنانچه مشخص گردد که قرارداد تسهیلاتی که بین بانک و مشتریان منعقد گردیده است خلاف شرع و یا قانون بوده است امکان ابطال قرارداد مزبور وجود دارد.

 

ابطال قراردادهای بانکی به جهت مغایر بودن قرارداد مزبور با قوانین پولی و بانکی کشور و همینطور مصوبات شورای بانک مرکزی پول و اعتبار

لازم است که در انعقاد قراردادهای تسهیلاتی بانکی مقررات و قوانین پولی و بانکی و آیین نامه های مربوطه کاملا لحاظ گردد. و چنانچه مشخص گردد قراردادی بدون لحاظ نمودن این موضوع منعقد شده است امکان ابطال آن قرارداد به استناد قوانین مغایر وجود دارد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اتانازی | مرگ راحت و یا خودکشی بودن اتانازی | مجاز و یا غیر مجاز بودن اتانازی

ابطال قراردادهای تسهیلاتی بانکی به جهت عدم وجود قصد و انعقاد صوری قرارداد

یکی از مهم ترین و اساسی ترین شروط در انعقاد هر قراردادی وجود قصد و رضا در انعقاد قرارداد می باشد. چنانچه قراردادی منعقد گردد که فاقد قصد و رضا باشد این قرارداد به صورت صوری منعقد شده است و امکان ابطال آن وجود دارد.

طرح دعوای ابطال قراردادهای تسهیلاتی بانکی  به جهت عدم اهمیت قانونی

جهت انعقاد هر قراردادی لازم است که طرفین قرارداد از نظر قانونی اهلیت انعقاد عقد را داشته باشند و در قراردادهای تسهیلاتی بانکی نیز این امر صادق است و چنانچه مشخص گردد فردی که به انعقاد قرارداد تسهیلاتی بانکی مبادرت نموده است فاقد اهلیت قانونی بوده است امکان ابطال قرارداد مزبور وجود دارد.

طرح دعوای ابطال قرارداد بانکی از جهت ربوی بودن قرارداد

معاملات ربوی باطل است ، از این رو چنانچه مشخص گردد که در معامله با بانک سود بیشتری در نظر گرفته شده است و معامله را به حالت ربوی در آورده است امکان ابطال  معامله مزبور وجود دارد.

طرح دعوای ابطال قراردادهای تسهیلاتی بانکی به جهت عدم محقق شدن موضوع قرارداد

زمانی که قراردادی بین بانک و مشتریان منعقد می گردد این قرارداد دارای موضوع خاصی می باشد که چنانچه اثبات گردد، موضوعی که بدان جهت، قرارداد بانکی منعقد گردیده است محقق نشده است امکان ابطال قرارداد بانکی وجود دارد.

طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی بانکی به جهت عدم معین نمودن موضوع

لازم است که در انعقاد هر قراردادی حتما موضوع معینی لحاظ گردد و چنانچه قراردادی فی مابین بانک و مشتری منعقد گردد و مشخص گردد که فاقد موضوع بوده است این قرارداد باطل و امکان ابطال آن وجود دارد.

طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی بانکی از جهت تمدید و یا تجدید قرارداد بر خلاف مقررات  و قوانین بانکی

هر قرارداد بانکی به تناسب نوع آن ممکن است مجددا تمدید گردد، اما همین امر نیز دارای مقررات خاص خود من جمله مقررات بانکی است که چنانچه مشخص گردد بدون رعایت این مقررات ، قراردادهای بانکی تمدید شده است قرارداد مذکور باطل می باشد. و امکان طرح دعوا از این جهت وجود دارد.

 

شرایط ابطال ضمانت نامه بانکی؟
شرایط ابطال ضمانت نامه بانکی؟

قراردادهای بانکی قابل ابطال

  • قرارداد مشارکت مدنی
  • قرارداد فروش اقساطی
  • قرارداد جعاله
  • قرارداد فروش اقساطی
  • قرارداد مضاربه
  • قرارداد اجاره به شرط تملیک و…

ابطال قرارداد فروش اقساطی

یکی از تدابیر حمایتی قانون گذار در قانون عملیات بانکی بدون ربا این است که قانون گذار در این قانون، تسهیلاتی را به مشتریان در ساخت مسکن، امور صنعت و معدن، کشاورزی و همچنین تسهیلاتی در جهت خرید مواد اولیه و لوازم یدکی مورد نیاز واحدهای تولیدی و …. با اخذ تامین متناسب از متقاضیان به آن ها ارائه میدهد.

قراردادهای تسهیلاتی مذکور در مواد ۱۱،۱۰،و،۱۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا آمده است اما نکته قابل توجه این است که ارائه این تسهیلات از سوی بانک دارای شرایط و ضوابطی است که در آیین نامه قانون عملیات بانکی بدون ربا و دستورالعمل های اجرایی این قانون آمده است و چنانچه بر خلاف این قوانین عمل گردد امکان ابطال قراردادهای تسهیلاتی مذکور وجود دارد.

  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت اینکه زمان یا زمان های پرداخت  توسط مشتری در قرارداد ذکر نشده باشد.
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت معین نبودن سود حاصل شده از فروش اقساطی
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد  تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت معین نبودن موضوع قرارداد اقساطی
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی  فروش اقساطی  بدین جهت که فعالیت اقتصادی مرتبط با فروش اقساطی واقع نگردد.
  •  طرح دعوا به جهت عدم اعلام نمودن قیمت نقدی کالای فروخته شده اقساطی به مشتریان
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی فروش اقساطی به جهت مشخص ننمودن مدت زمان بازگردانی اصل مبلغ تسهیلات ارائه شده اقساطی
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اعاده دادرسی به رای داور | شرایط امکان یا عدم امکان اعاده دادرسی

 

مقالات پیشنهادی :

بهترین ویژگی‌های وکیل بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

دعاوی بانکی

وکیل بانک

قرارداد بانکی

ابطال قرارداد مشارکت مدنی

مشارکت به این معناست که قراردادی فی مابین اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می گردد و اشخاص سرمایه های نقدی و غیر نقدی خود را در هم می آمیزند و به یک فعالیت مشترک می پردازند و بدین صورت در سود و زیان با یکدیگر مشارکت می نمایند.

قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی قراردادی است که فی مابین بانک و مشتریان منعقد می گردد.

هدف از این نوع از قرارداد ها این است که قانون گذارقصد داشته است که به افرادی که در صنعت و تولید و خدمات فعالیت می نمایند امعان برساند.

اما در حال حاضر این قضیه کمی متفاوت شده است و افراد هدف خود را از قراردادهای تسهیلاتی مشارکت مدنی اخذ وام و تسهیلات از بانک ها قرار می دهند و از طرفی دیگر بانک ها نیز هدف را  به دست آوردن سود خویش قرار داده اند. و به عبارت دیگر هدف ازمشارکت مدنی بسیار کم رنگ شده است.

قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی قراردادی است که :

بین بانک و مشتریان منعقد می گردد. هدف از این نوع از قرارداد ها این است که قانون گذارقصد داشته است که به افرادی که در صنعت و تولید و خدمات فعالیت می نمایند یاری برساند.

اما در حال حاضر این قضیه کمی متفاوت شده است و افراد هدف خود را از قراردادهای تسهیلاتی مشارکت مدنی اخذ وام و تسهیلات از بانک ها قرار می دهند. و از طرفی دیگر بانک ها هدف را  به دست آوردن سود خویش قرار داده اند. و به عبارت دیگر هدف ازمشارکت مدنی بسیار کم رنگ شده است. زمانیکه قوانین و مقررات پولی و بانکی رعایت نشود این امر قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی را با ابطال مواجه می کند.

۱٫ ابطال قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و طرح دعوای آن به دلیل صوری بودن و عدم وجود قصد

۲٫ ابطال قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و طرح دعوای آن به دلیل در اختیار گذاشتن سرمایه در دست شریک

۳٫ ابطال قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و طرح دعوای آن به دلیل عدم مشخص نمودن موضوع قرارداد مشارکت مدنی

۴٫ ابطال قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و طرح دعوای آن به دلیل عدم تعیین مدت قرارداد

۵٫ ابطال قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و طرح دعوای آن به دلیل عدم تعیین سود بانکی و عدم تعیین میزان مشارکت شریک

 

جستجوهای مرتبط
نمونه دادخواست ابطال قرارداد بانکی
رای وحدت رویه در خصوص ابطال قرارداد بانکی
نمونه ارا ابطال قراردادهای بانکی
ابطال اجراییه به لحاظ عدم رعایت سود بانکی
نمونه حکم ابطال قرارداد مشارکت مدنی
آثار ابطال قرارداد بانکی
نمونه دادخواست ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک
دادخواست ابطال محاسبات بانک و استرداد وجوه مازاد گرفته شده

ابطال قرارداد مضاربه

قرارداد مضاربه قراردادی است که بین دو نفر منعقد می گردد که یکی از طرفین سرمایه را تامین می نماید و طرف دیگر با سرمایه مذکور تجارت می نماید.

چنین قراردادهایی فی مابین بانک و مشتریان نیزمنعقد می گردد. به صورتی که افراد سرمایه های خود را نزد بانک می گذارند و بانک ها با سرمایه افراد فعالیتی تجاری می نمایند و در نهایت در سود آن شریک می گردند.

در واقع چنانچه قرارداد مزبور بدین صورت منعقد گردد قرارداد مضاربه صحیح است اما چنانچه طرفین از انعقاد قرارداد مزبور هدف دیگری داشته باشند با ابطال  قرارداد تسهیلاتی مضاربه مواجه هستیم .

برخی از مصادیق ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه

  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه به جهت عدم قصد( صوری بودن)
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه به جهت عدم تحقق موضوع قرارداد مضاربه
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه به جهت عدم قرار دادن سرمایه در اختیار عامل
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه به جهت عدم تعیین سود هریک از طرفین (بانک و مشتری)
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی مضاربه به جهت عدم تعیین موضوعی خلاف واقع در قرارداد مضاربه

ابطال قرارداد جعاله

قرارداد جعاله قراردادی است  که به موجب آن شخص جاعل و یا کارفرما انجام عملی را در مقابل دریافت مبلغی تحت عنوان جعل بر عهده می گیرد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
تغییرات مدیران شرکت

در قرارداد جعاله به فردی که انجام عمل را بر عهده می گیرد عامل و یا پیمانکار گفته می شود.

در این قراردادها بانک ها تسهیلاتی را به مشتریان جهت گسترش امر تولیدی و بازرگانی ارائه می دهند ولازم به ذکر است که حداقل و حداکثر مبلغ سود در قراردادهای جعاله توسط شورای پول و اعتبار مشخص می گردد.

نمونه های قرارداد جعاله در نزد بانک ها لازم است که بر اساس قوانین و بخشنامه ها و دستورالعمل های بانکی تنظیم گردند.

قراردادهای جعاله در ضمانت نامه های بانکی، خرید و فروش سهام ، گشایش اعتبارات اسنادی و… کاربرد دارند.

اما چنانچه قواعد پولی و بانکی به درستی لحاظ نگردد، به ابطال قراردادهای جعاله بانکی می انجامد. این موارد عبارتند از:

  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی جعاله به جهت عدم وجود قصد( صوری بودن)
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی جعاله به جهت عدم تعیین موضوع جعاله
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی جعاله به جهت عدم معین نمودن مدت
  •  طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی جعاله به جهت قرار دادن شرط خلاف مصوبات قانونی
  • طرح دعوای ابطال قرارداد تسهیلاتی جعاله به جهت شرط نرخ سود مغایر با مصوبات قانونی بانک مرکز

 

نحوه دعاوی ابطال قراردادهای بانکی

افرادی که تسهیلات بانکی را در قالب هر یک از عقود مشارکتی و مبادله ای دریافت می نمایند، چنانچه هر یک از جهات فوق الذکر در قرارداد منعقده وجود داشته باشد می تواند نسبت به ارائه دادخواست علیه بانک و اقامه دعوای بطلان قرارداد بانکی اقدام نماید. خواهان می بایست جهتی که خود را مستحق دعوا می داند به طور روشن و واضح بیان نماید. هر یک از جهات استحقاقی ذکر شده توسط خواهان و پس از رسیدگی دادگاه می تواند موجبات بطلان عقد را فراهم آورد یا خیر  بین قضات دادگهای بدوی در تجدید نظر اختلاف نظر وجود دارد.

 

قراردادهای تسهیلاتی بانکی چه مواقعی باطل می‌شوند ؟

۱٫ ابطال قراردادهای بانکی به دلیل مغایرت با مصوبات شورای بانک مرکزی پول و اعتبار و همچنین قانون بانکی و پولی کشور

در هنگام انعقاد قرارداد بایستی به مقررات و قوانین بانکی و پولی و همچنین آیین نامه‌های مربوط به آن توجه شود. در صورت عدم توجه به این قوانین و مغایرت قرارداد با آن‌ها، قرارداد باطل خواهد شد.

۲٫ ابطال قرارداد تسهیلات بانکی به دلیل عدم وجود قصد و نیت و یا عقد صوری.

یکی از اصول و انعقاد قرارداد و همچنین پیش نیاز آن، وجود قصد و رضایت طرفین است. در صورتی که انعقاد قرارداد بدون رضایت و قصد طرفین باشد، به آن صوری می‌گویند. خوب است بدانید که قرارداد صوری قابلیت ابطال دارد.

۳٫ ابطال قراردادهای بانکی به دلیل مغایرت با شرع و قانون

اگر قراردادی بین بانک و مشتری صورت بگیرد و این قرارداد خلاف قانون باشد، آنگاه امکان ابطال این قرارداد وجود خواهد داشت. به عنوان مثال می‌توان گفت که اگر قرارداد منعقد شده میان بانک و مشتریان بر خلاف آیین نامه‌ها و مقررات بانکی بدون ربا باشد، آنگاه ابطال آن امکان پذیر خواهد بود.

 مشاوره با وکیل بانکی در ابطال قراردادهای بانکی 

امور بانکی و قراردادهای بانکی از جمله اموری است که به جهت تخصصی بودن نیازمند بررسی های ریز بینانه و اطلاعات کافی در این زمینه  می باشد. اگرچه امروزه بسیاری از افراد با انواع مختلف قراردادهای بانکی به جهت مراجعات مکرر به بانک ها آشنا هستند اما نحوه صحیح انعقاد قراردادها امر تخصصی دیگری است که این موضوع نیازمند مشاوره حقوقی تخصصی با مشاوران و وکلای این حوزه می باشد.

چه بسا قراردادهایی که در ظاهر به صورت صحیح منعقد می گردند اما در واقع شرایط صحت عقد صحیح را دارا نمی باشند و از این جهت با ابطال قرارداد مواجه می گردند از این رو لازم است که پیش از انعقاد قراردادهای بانکی مشاوره حقوقی با وکیل بانکی را در اولویت قرار داد تا از چنین مشکلات احتمالی در آتی جلوگیری شود.

ابطال قراردادهای بانکی | عدالت نو 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x