موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

نحوه پر کردن سفته | چگونه چک یا سفته تضمینی را پس بگیریم؟

نحوه پر کردن سفته | چگونه چک یا سفته تضمینی را پس بگیریم؟
فهرست مطالب

هرگاه بواسطه یک قرارداد و یا یک معامله به شخصی چک یا سفته تضمینی دادید و در انتهای قرارداد از دادن چک و سفته تضمینی خودداری نمود میتواتید طی دو مرحله برای گرفتن تضمین اقدام نمایید.
۱- ارسال اظهارنامه و درخواست عودت چک یا سفته به واسطه اتمام قرارداد.
۲- در صورتی که بعد از ارسال اظهار نامه چک و سفته را عودت ننمود میتوانید به استناد ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به جرم خیانت در امانت از او شکایت کنید.

در ادامه این مقاله به آموزش نوشتن سفته میپردازیم:

آموزش نوشتن سفته

به طور کلی، سفته یک نوع سند تجاری است که در قانون تجارت تعریف شده است. این سند، تعهدی است که توسط امضاکننده آن به حامل یا شخص معین صادر می‌شود، به نحوی که در تاریخ مشخصی مبلغ معینی را به آن پرداخت کند. سفته‌ها برای مواردی مانند ضمانت کاری یا وام‌های مختلف صادر می‌شوند. البته، برای تکمیل سفته باید اطلاعات لازم را به طور دقیق و کامل وارد کرد. این شامل اطلاعات مانند مبلغ، تاریخ پرداخت، نام و امضای صادرکننده و دریافت کننده و… است. این کار می‌تواند به طور کامل در برگه سفته ثبت شود تا به منظور معاملات تجاری بهره‌ور باشد.

نحوه پر کردن سفته
نحوه پر کردن سفته

نکاتی درباره روش تکمیل سفته

۱٫ اگر امضا یا مهر (اثر انگشت) صادر کننده درج نشود، سفته اعتبار خود را به عنوان یک سند تجاری و حتی سند عادی از دست می‌دهد.

۲٫ مبلغ سفته باید حتماً هم به حروف و هم به اعداد نوشته شود. پیشنهاد می‌شود مبلغ سفته از مبلغ اسمی آن بیشتر نشود.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
قرارداد مضاربه در حقوق بانکی

۳٫ اگر نام گیرنده ذکر نشود، سفته در وجه حامل محسوب می‌شود و هر شخصی که سند را در دست داشته باشد، می‌تواند مبلغ آن را مطالبه کند.

۴٫ روش تکمیل سفته برای ضمانت کاری یا ضمانت وام هم از این قرار است که بهتر است بر روی سفته یا پشت آن ذکر شود که برای ضمانت کاری یا ضمانت وام پرداخت شده است و نوشتن تاریخ در آن موضوعیت ندارد. اگر ضامن پشت سفته ضمانت کاری را امضا کند، حتماً باید ذکر کند که امضایش به عنوان ضمانت است؛ در غیر این صورت به عنوان ظهرنویسی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل بانکی در غرب تهران

 

شرایط شکلی اعتبار سفته

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت برای اعتبار و نیز برخورداری از قابلیت اسناد تجاری مانند تامین خواسته شرایط شکلی سفته عبارتند از:
۱- مهر یا امضادر صورت فقدان مهر و امضا سند هیچ گونه اثر حقوقی ندارد.
۲- تاریخ صدور تاریخ صدور به روز و ماه و سال الزامی می باشد.
۳- تعیین مبلغ الزامی اگرچه طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت مبلغ آن باید، با حروف باشد اما اگر با عدد نوشته شود باز هم معتبر است.
 گیرنده سفته که به سه حالت صادر می شود:* در وجه شخص معین* به حواله کرد شخص معین* وجه حامل! قید نام گیرنده الزامی نمی باشد زیرا در این حالت در وجه حامل محسوب می شود. صدور آن در وجه صادر کننده امکان پذیر نمی باشد و چنین سفته ای قابلیت ظهرنویسی ندارد.
 در صورت عدم تعیین تاریخ تادیه، عندالمطالبه محسوب می شود.

 

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
وکیل بانکی در غرب تهران

سوالات متداول

  • چگونه باید مبلغ سفته را به حروف و اعداد نوشت؟

مبلغ سفته را باید به حروف و اعداد نوشت. برای این کار، ابتدا مبلغ به شکل اعداد نوشته شده و سپس به حروف تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، اگر مبلغ سفته ۱۰۰،۰۰۰ ریال باشد، ابتدا به صورت اعداد نوشته می‌شود (۱۰۰۰۰۰) و سپس به حروف تبدیل می‌شود (صد هزار ریال).

  • آیا لازم است نام گیرنده در سفته ذکر شود؟

بله، ذکر نام گیرنده در سفته الزامی است. این اطلاعات مهم برای مشخص شدن فردی است که می‌تواند مبلغ سفته را دریافت کند. در صورتی که نام گیرنده در سفته ذکر نشود، سفته در وجه حامل محسوب می‌شود و هر شخصی که سند را در اختیار داشته باشد، می‌تواند مبلغ آن را مطالبه کند.

  • آیا مهلت پرداخت سفته قابل تغییر است؟

بله، مهلت پرداخت سفته قابل تغییر است. این مهلت ممکن است در زمان تنظیم سفته توسط طرف‌های معامله مشخص شود ولی اگر طرف‌ها توافق کنند، می‌توانند مهلت پرداخت را تغییر دهند. این تغییر ممکن است به صورت کتبی در سفته یا از طریق توافق دو طرف صورت گیرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x