موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

نکات مربوط به مزایده

نکات مربوط به مزایده
فهرست مطالب

نکات مربوط به مزایده

نکات مربوط به مزایده، هنگام خرید در مزایده به چه چیزهایی باید دقت کنیم:
همیشه اونطور نیست که شرکت در مزایده برای خریدار، منفعت داشته باشه. اگه حواس جمع نباشین خطر ساز هم هست. به عنوان مثال شما بدون اینکه از سرنوشت یک پرونده خبر داشته باشین فقط میبینین روی دیوار دادگاه زده شده فلان ملک به عنوان مثال با این مشخصات، در روز و ساعت خاصی به قیمت پایه مزایده فلان تومان به فروش گذاشته میشه. پیش خودتون حساب میکنین این ملک حداقل سی درصد یا بیشتر، قیمتش بالاتره. تصمیم به شرکت در مزایده میکنین و برنده هم میشین. میخواهید سند انتقال اجرایی بزنین ولی میبینین توقیف عملیات اجرا و دستور موقت برای جلوگیری از نقل و انتقال صادر شده!!! چرا؟ کسی که در پرونده اصلی، بدهکار بود و مالش به حراج رفته بود به مدارکی استناد کرده و یک دادرسی جدید تشکیل داده. به مثال زیر توجه کنین:

نکات مربوط به مزایده

قوانین مزایده ملک
مدت زمان واریز پول مزایده
مشکلات خرید ملک مزایده ای
قانون مزایده
تشریفات مزایده در اجرای ثبت

شرکت در مزایده دولتی

شخص الف، چکی صادر کرده و به شخص ب داده بابت تضمین. تعهد داده در زمان خاصی، کاری رو به نفع شخص ب انجام بده. اما بعد از اینکه تعهدش رو انجام داده باید چک رو پس بگیره. به هر دلیلی پس نگرفته و شخص ب که حقی برای دریافت وجه چک نداشته میره چک رو برگشت میزنه. شخص الف هم سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیک نداشته و از دادرسی، مطلع نمیشه و در دادگاه، شرکت نمیکنه. شخص ب هم به صورت غیابی، حکم به محکومیت گرفته و بعد از قطعییت حکم در مرحله اجرای احکام، ملک شخص الف را توقیف و به مزایده گذاشته اما وقتی شخص الف، مطلع میشه میتونه بره واخواهی کنه. یعنی اعتراض به حکم غیابی. دادگاه هم وقتی براش اثبات بشه ابلاغیه به شخص الف نرسیده، قرار قبولی واخواهی رو صادر میکنه و وارد دادرسی میشه. شخص الف هم میتونه ثابت کنه قبلا، تعهداتش رو انجام داده و شخص ب مستحق دریافت وجه چک نیست. وقتی حکم بگیره، رای اولیه نقض و حکم به بیحقی شخص ب صادر میشه به تبع اون اجراییه، مزایده و سند انتقال اجرایی هم میتونه درخواست ابطالشون رو بده. شما هم از همه جا بی خبر و فقط برنده مزایده بودین. سند شما هم ابطال میشه و فقط میتونین پولی که در روز مزایده دادین رو پس بگیرین. این مراحل اگر دو سال طول بکشه پول شما بسیار ناچیز شده و دستتون به هیج جا بند نیست. این فقط یک نمونه مثال بود. صدها مورد برای ابطال عملیات اجرایی و مزایده وجود دارد. پس با یک وکیل متخصص مشورت داشته باشین.

انواع مزایده

نکات مربوط به مزایده

قانون مزایده pdf
قوانین مزایده ملک
مدت زمان واریز پول مزایده
مشکلات خرید ملک مزایده ای
همه چیز در مورد مزایده
قانون مزایده
تشریفات مزایده در اجرای ثبت

شرکت در مزایده دولتی

 

وکیل دعاوی بانکی
وکیل دعاوی بانکی
  • مبادله‏ای (Exchange Auction): در این مدل، خریداران حرفهای یا شرکا بر فرایند نظارت می‌کنند تا تخلفی صورت نگیرد.
  • فروشی (Sale Auction): این نوع، برای کالاهای تک‌نسخه یا آثار هنری به کار می‌رود که فقط و فقط یک عدد از آن‌ها وجود دارد. کالاهای مبادله‌شده در مدل فروشی، معمولا خیلی گران‌قیمت هستند و تحت شرایط امنیتی جابجا می‌شوند.
  • دلالی (Dealer Auction): این مدل برای اشیاء خاص انجام می‌شود که خریداران آن‌ها را در کلکسیون قرار می‌دهند. مثلا یک وسیله عتیقه یا ماشین خاص.
  • همزمان یا ژاپنی (Japanese Auction): نحوه شرکت در مزایده ژاپنی اینطور است که همه پیشنهادها در یک لحظه ارائه میشوند و مبلغ هر پیشنهاد توسط انگشتان دست ِ هر فرد مشخص می‌شود. این نوع برای کالاهایی انجام می‌شود که باید سریعتر به فروش برسند.
  • انگلیسی یا استاندارد (English Auction): در این نوع، خریداران یک کالا (یا پیشنهاد) باید هرکدام نسبت به نفر قبلی قیمت بالاتری ارائه داده و با همدیگر رقابت کنند. بیشتر حراجی‌های کلاسیکی که در دنیا می‌‍بینیم و می‌خوانیم، در واقع مزایده انگلیسی هستند.
  • هلندی (Dutch Auction): در این مدل، مزایده‌گزار فرایند را با بالاترین قیمت مورد نظر خود آغاز میکند و بعد قیمت به جای بالا رفتن، کم میشود (یعنی هر نفر، قیمت کمتری نسبت به نفر قبل ارائه می‌دهد). این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که خریداری پیدا شود یا قیمت به یک حداقل (از پیش تعیین‌شده) برسد.
  • ترکیبی (Combinatorial Auction): در این مدل به جای یک کالا، چندین کالا در قالب یک «بسته» ارائه میشوند تا هم قیمت بالاتر برود و هم خریدار مجبور نباشد به صورت جداگانه برای هر کالا مبلغی را پرداخت کند.
  • زمان محدود یا (Time-Interval Auction): شرایط شرکت در مزایده زمان محدود وابسته به زمان است. این نوع مزایده ساختاری شبیه به نوع انگلیسی دارد با این تفاوت که در یک زمان مشخص باید تمام شود (برخلاف انگلیسی که ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد).
مقالات پیشنهادی : 

قوانین مزایده

مورد معامله: سهام، سهم‌الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشرکه، حقوق مالکانه و بنگاه و حق بهره‌برداری و مدیریت متعلق به دولت در شرکت‌های دولتی.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نحوه ثبت علامت تجاری | نحوه ثبت و بررسی شرایط قانونی آن

بنگاه: واحد اقتصادی (حقیقی یا حقوقی) که در تولید کالا یا خدمت فعالیت می‌کند.

کارگروه فنی: به کار گروهی گفته می‌شود که در مزایده‌های دو مرحله‌ای به منظور بررسی صلاحیت مزایده‌گران تشکیل شده و بر اساس «دستور العمل اجرایی روش انتخاب مشتریان استراتژیک و احراز و پایش اهلیت مدیریتی» و «آئین نامه اجرایی روش های واگذاری» به تعیین و تشخیص هیئت واگذاری می‌پردازند.

هیئت عامل: هیئت عامل سازمان خصوصی‌سازی.

هیئت واگذاری: هیئت موضوع ماده ۳۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.

ماده ۱ قانون برگزاری مزایده، عبارات و واژه‌های این رقابت را اینگونه تعریف می‌کند:

مزایده‌گزار: سازمان خصوصی‌­سازی

مزایده‌گر: اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت‌کننده

 

قانون:  قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی

  • مزایده‌گزار: سازمان خصوصی ­سازی
  • مزایده‌گر: اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت‌کننده
  • قانون: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.
  • بنگاه: واحد اقتصادی (حقیقی یا حقوقی) فعال در تولید کالا یا خدمت

بر اساس ماده ۲ قانون برگزاری مزایدات، این موارد باید در هنگام فروش مد نظر قرار بگیرند:

  • بخش نقدی
  • بخش اقساطی
  • برابر یا پلکانی بودن اقساط
  • حداکثر دوران پرداخت قسط
  • تعداد اقساط
  • فاصله زمانی اقساط
  • مدت تنفس برای پرداخت اولین قسط (بدون احتساب سود فروش اقساطی)

طبق ماده ۳ قانون مزایدات، کمیسیون باید شامل این افراد باشد:

  • ۲ عضو هیئت عامل سازمان
  • معاون واگذاری و امور سهام
  • مدیر کل امور مالی
  • مدیر حراست (بدون حق رای)
  • مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌ها (بدون حق رای)

طبق ماده ۴ قانون مزایدات وظایف کمیسیون شامل این موارد است:

  • تشکیل جلسات کمیسیون
  • بررسی پیشنهادهای مزایده‌گران و مدارک و قیمت‌های پیشنهادی‌شان
  • بررسی  پیشنهادها و انتخاب موارد قابل قبول
  • ارسال بررسی فنی پیشنهادها به کارگروه فنی
  • تعیین برندگان اول و دوم
  • تنظیم صورت‌جلسات
  • تصمیم‌گیری درباره تجدید یا لغو مزایده

نکات مربوط به مزایده

قانون مزایده pdf
قوانین مزایده ملک
مدت زمان واریز پول مزایده
مشکلات خرید ملک مزایده ای
همه چیز در مورد مزایده
قانون مزایده
تشریفات مزایده در اجرای ثبت

شرکت در مزایده دولتی

 

  1. بر طبق ماده ۵ قانون مزایدات، هیئت داوری صلاحیت رسیدگی، اظهار نظر و همچنین تصمیم‌گیری در مورد شکایت‌ها و دعاوی بین مزایده‌گر و مزایده‌گزار را دارد.
  2. انواع مزایده بر اساس مایده ۶ قانون مزایدات:
  3. یک مرحلهای: در این نوع، اهلیت مزایده‌گران یا پیشنهادها نیست.
  4. دو مرحلهای: در این نوع، ارزیابی اهلیت مزایده‌گران و پیشنهادهای آنها طبق شرایط هیئت واگذاری انجام می‌شود.
  5. انجام مزایده به حکم قانون
  6. همانطور که بیان شد، مزایده ممکن است به صورت اختیاری و توسط هریک از اشخاص حقیقی یا حقوقی صورت پذیرد یا اینکه دادگاه در مواردی به حکم قانون دستور انجام مزایده برای فروش مال را صادر نماید.
  7. در این قسمت به ذکر چند مورد از مواردی که قانون انجام مزایده را الزامی دانسته است می پردازیم.
  8. – مطابق با قانون تجارت و قانون تصفیه امور ورشکستگی؛
  9. اگر تاجری که حکم ورشکستگی آن صادر شده باشد پس از رسیدگی به حساب های وی ، به جهت فروش اموال و پرداخت طلب طلبکاران ، از طریق مزایده اقدام خواهد شد.
  10. -مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون اجرای احکام مدنی؛
  11. چنانچه شخصی به موجب حکم دادگاه، محکوم به پرداخت مالی شود و از اجرای آن خودداری نماید، به درخواست محکوم له (منظور کسی است که حکم به نفع صادرشده است) با معرفی اموال شخص محکوم با برگزاری مزایده نسبت به فروش آن اقدام نموده و از محل آن نسبت پرداخت حق محکوم له اقدام می شود.
  12. -مطابق با اصلاحیه قانون تجارت در خصوص شرکت های سهامی؛
  13. در هر موقع که شرکت بخواهد تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده سهام را مطالبه کند باید مراتب را از طریق نشر آگهی در روزنامه ‌کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود به صاحبان فعلی سهام اطلاع دهد و مهلت معقول و متناسبی برای پرداخت مبلغ ‌مورد مطالبه مقرر دارد.
  14. پس از انقضاء چنین مهلتی هر مبلغ که تادیه نشده باشد نسبت به آن خسارت دیر کرد از قرار نرخ رسمی بهره به علاوه چهار ‌درصد در سال به مبلغ تادیه نشده علاوه خواهد شد. 
  15. پس از اخطار از طرف شرکت به صاحب سهم و گذشتن یک ماه اگر مبلغ مورد مطالبه و خسارت تأخیر آن تماماً پرداخت نشود شرکت این گونه سهام را در صورتی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس وگرنه از طریق مزایده به ‌فروش خواهد رسانید.
  16. معامله ملکی
  17. اقدامات قانونی برگزاری مزایده
  18. در آگهی مزایده حتما می بایست مواردی همچون؛ نام و نام خانوادگی صاحب ملک، محل وقوع ملک و توصیف اجمالی آن و تعیین اینکه ملک محل سکونت یا کسب یا پیشه و یا تجارت یا زراعت و غیره است، تعیین اینکه ملک ثبت شده است یا نه، تعیین اینکه ملک در اجاره است یا نه و اگر در اجاره است مدت و میزان اجاره.، تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز و چه مقدار از آن فروخته می شود، تعیین حقوقی که اشخاص نسبت به آن ملک تحت هر عنوان دارند.، قیمتی که مزایده از آن شروع می شود.
  19. ساعت و روز و محل مزایده و…
  20. همچنین می بایست موعد فروش طوری تعیین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز مزایده بیشتر از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد.
  21. پس از برگزاری مزایده، مامور اجرا حکم می تواند حداقل۱۰ درصد مبلغ بالاترین مبلغ پیشنهادی را نقدا دریافت کند؛ در این صورت، برنده مزایده باید بقیه آن را تا یک ماه از تاریخ مزایده پرداخت کند.
  22. اگر خریدار در این مدت یک ماهه، بقیه مبلغ را نپردازد، هزینه های آگهی مجدد و… از آن برداشته می شود و بقیه مبلغ به صندوق دادگستری واریز می شود و مزایده تکرار می شود.
  23. در نهایت تحویل مال به خریدار مستلزم پرداخت کل مبلغ می باشد.
  24. مقالات پیشنهادی : 
  25. شرکت های تجاری | سلسله مطالب در حوزه شرکت های تجاری
  26. حقوق مالکیت فکری | قوانین و نحوه ثبت اختراع
  27. اعتراض مستاجر به تخلیه | قراردادهای بانکی
  28. کلیه نکاتی که حسابداران و مدیران شرکت ها در هنگام دریافت وام باید بدانند
  29. تعریف خسارت تاخیر تادیه
  30. تفاوت مزایده و مناقصه
  31. مناقصه
  32. در مناقصات برخلاف مزایده، معیار و ملاک معامله، کمترین قیمت پیشنهادی می‌باشد. مناقصه زمانی اتفاق میافتد که سازمان‌های عمومی و یا دولتی، خرید کالا یا خدمت مورد نیاز خود را به صورت رقابت و مسابقه به مناقصه می‌گذارند. در ادامه نیز، شخص حقوقی یا حقیقی که کمترین میزان قیمت یا به صرفه‌ترین شرایط ممکن را پیشنهاد کند، پیروز مناقصه است.
  33. و اما مزایده
  34. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، معنای لغوی مزایده «در معرض فروش گذاشتن چیزی، به‌نحوی است که هر خریداری که قیمت بیشتر را پیشنهاد کرد، کالا به وی فروخته شود» اما دراصطلاح حقوقی، مزایده در اصل همان معامله‌ای است که طی آن، مالی منقول یا غیرمنقول از جمله زمین یا خانه که متعلق به شخص یا اشخاصی است، به واسطه اجرای احکام و از طرفی مطابق با شرایطی مقرر و قانونمند به‌ فروش گذاشته شود.
  • محدود یا کوچک: بدون آگهی روزنامهای و با شش پیمانکار یا شرکت (حداقل) انجام می‏شود.
  • متوسط: متقاضیان شرکتکننده در مناقصه متوسط سه نفر به بالا هستند و سقف آن از طریق استعلام بها تعیین میشود.
  • عمومی: در این مناقصات دولت یا سازمان‏های عمومی به صورت عمومی بین اشخاص و سازمانها، درخواست خرید خودشان را منتشر میکنند.
  1. کارشناسی پیش از شروع مزایده
  2.  در مزایده شخصی که بیشترین قیمت پیشنهادی را اعلام کند پذیرفته می‌شود و مورد مزایده به او اختصاص می‌یابد و در اصطلاح به آن «برنده‌ی مزایده» می‌گویند. در واقع به این معنا که، مزایده فروختن مورد مزایده به بالاترین قیمت است، تعریفی که دقیقا نقطه مقابل تعریف مناقصه قرار می‌گیرد.
  3.  اصطلاحات رایج در مزایده
  4. در هر مزایده اصطلاحات مختلفی به کار می‌رود که در تقویت احتمال پیروز شدن در این رقابت موثر است. در ادامه به تعریف هریک از آ‌ن‌ها می‌پردازیم.
  5. فروشنده در مزایده
  6. شخصی که کالای خود را برای فروش فوری و یا به صورت فروش مزایده‌ای به خریداران معرفی می‌کند، فروشنده مزایده نام می‌گیرد.
  7. خریدار در مزایده
  8. در مقابل فروشنده، تعریف دیگری به نام خریدار مزایده وجود دارد که در واقع همان شخص حقیقی و یا حقوقی مزایده است. خریدار کالا (اقلام مورد مزایده) را با بیشترین قیمت خریداری می‌کند و یا تمایل خود را جهت خرید کالایی که به صورت فروش فوری عرضه شده‌است اعلام می‌دارد.
  9.  شاخص‌هایی مزایده
  10. مزایده شاخص‌های مختلفی از جمله اقلام پیشنهادی، زمان مزایده، پارامترهای مرتبط با کالا و انواع پیشنهاد را شامل می‌شود. قیمت کالای پیشنهادی در مزایده می‌تواند نامشخص، از پیش مشخص شده و یا وابسته باشد. بر همین اساس انواع پیشنهاد در مزایده به دو دسته سرباز (پیشنهادی که سایر پیشنهاد دهندگان مزایده از آن با خبر هستند) و سر بسته (پیشنهاد مخفی) تقسیم می‌شود.
  11. همچنین پیشنهادات مزایده می‌تواند با سیر صعودی و یا نزولی پیش رود و اقلام پیشنهادی مزایده از یک تا چند قلم کالا (مشابه یا مغایر) متفاوت باشد. زمان مزایده نیز می‌تواند انواع محدود (مزایده‌ای که باید در زمانی مشخص و تا سقف مبلغی مشخص پیش رود) و نامحدود (زمان مزایده می‌تواند توسط مزایده‌گر و یا زمان پیروز شدن یکی از شرکت‌کنندگان مزایده‌) را شامل شود.
  12.  قیمت‌ پیشنهادی در مزایده
  13. در هر مزایده تعاریف مختلفی از قیمت به کار گرفته می‌شود. برای مثال، زمانی که شما به عنوان خریدار در مزایده شرکت می‌کنید و کالایی را با حداقل قیمت مورد نظر فروشنده خریداری می‌کنید، در واقع خریدار مورد مزایده با «قیمت پایه» (معمولا معادل اولین قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده است) می‌باشید. قیمت پایه معمولا از سوی کارشناس رسمی مزایده تعیین می‌شود.
  14. از سوی دیگر خریداری را فرض کنید که حاضر است برای یک کالا، حداکثر قیمت ممکن را پیشنهاد دهد، به این نوع قیمت که صرفا در مرحله پیشنهادی است و از بیشترین قیمت‌های صحبت شده در مزایده است، «قیمت پیشنهادی» می‌گویند. نکته مهم این است که در صورت پیروز شدن این شخص در مزایده، کالا به قیمتی پایین‌تر از آن به او فروخته خواهد شد.
  15. عدالت نو | نکات مربوط به مزایده
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
انتقال علامت تجاری | مدت اعتبار و امکان انتقال علامت تجاری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x