موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

تعریف خسارت تاخیر تادیه

تعریف خسارت تاخیر تادیه
فهرست مطالب

تعریف خسارت تاخیر تادیه

 

تعریف خسارت تاخیر تادیهt مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دعوایی مبنی بر مطالبه وجه مطرح شود از زمانی که طلبکار تقاضای وصول را طرقی از قبیل اظهارنامه رسمی ، دادخواست ، برگشت زدن چک و یا واخواست سفته از بدهکار بنماید در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه ، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد ، خسارات دیرکرد را محاسبه و به آن علاوه از اصل طلب ، حکم می دهد. منتهی در امور بانکی مطابق ذیل ماده ۵۲۲ قانون فوق مقرر داشته : « … مگر اینکه طرفین به نحوه دیگری مصالحه نمایند . » که این همان قراردادی است بین بانک و مشتری و به نحوه دیگری ، قرارداد و دیرکرد را مصالحه می نمایند و آن ماده ۲۳۰ قانون مدنی است که مقرر داشته : « اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف ، متخلف مبلغی به عنوان خسارت ، تأدیه نماید حاکم نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است محکوم کند . »

این شرط در واقع خسارت عدم ایفاء تعهد قراردادی یا وجه الالتزام قراردادی است . بدین معنی که در قرارداد ، چنین شرطی معین شده باشد مشمول این ماده خواهد بود .

 

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

 

 

تعریف خسارت تاخیر تادیه

 

مقالات پیشنهادی : دعاوی بانکی 

نفقه معوقه | ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه | مطالبه نفقه معوقه زن

حضانت فرزندان | آنچه در مورد حضانت فرزند باید بدانیم

تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه بدون مجوز راهنمایی و رانندگی

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه بدون مجوز راهنمایی و رانندگی

سهم الارث | نحوه محاسبه سهم ارث | سهم طبقات مختلف وراث از ماترک

مراحل ثبت علامت تجاری | ثبت انواع علامت تجاری

 

 

عدالت نو | تعریف خسارت تاخیر تادیه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیل

آقای کاکاوند این خسارت از کی شروع میشه ؟مثلا اگه یک ماه نپردازیم چی میشه؟

مدیر سایت

با سلام؛ رویه بانک ها به این صورت است که ابتدا یک اخطار مبنی بر پرداخت بدهی خود از سوی بانک به بدهکاران فرستاده می شود و در آن اخطاریه مهلتی را مقرر می نمایند اگر بدهکاران در آن تاریخ اقدامی جهت پرداخت بدهی خود ننمودند اخطار دوم مبنی بر فسخ قرارداد فرستاده می شود از آن تاریخ به بعد (تاریخ فسخ قرارداد)خسارت تاخیر تعلق می گیرد.

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x