موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی

عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی
فهرست مطالب

عقود مشارکتی و عقود مبادله ای

عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی، عرصه حقوق بانکی، حاوی اصطلاحات و موضوعات خاصی است که عموم مردم اطلاع چندانی از آن ندارند. یکی از موضوعات متداول در حقوق بانکی، عقود بانکی است. در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به عقود بانکی و به ویژه دسته‌بندی مهم عقود مشارکتی و مبادله‌ای بیاندازیم.

 

منظور از عقود بانکی چیست؟

نظام بانکداری در حقوق ایران، نوعی خاص از حقوق بانکی را به وجود آورده است که به آن بانکداری بدون ربا یا بانکداری اسلامی اطلاق می‌شود.

به بیان ساده‌تر، منظور از عقود بانکی در نظام حقوقی ایران، آن دسته عقودی هستند که به لحاظ شرعی و حقوقی اشکال خاصی ندارند و می‌توانند در قالب قرارداد میان بانک و مشتریان تنظیم شوند.

مضاربه، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، قرض‌الحسنه و جعاله، برخی از مهم‌ترین عقود بانکی هستند.

عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی

منظور از عقود مشارکتی چیست؟

در عقود مشارکتی، بانک سرمایه مورد نیاز مشتری برای شروع یک فعالیت اقتصادی را فراهم می‌آورد و پس از راه‌اندازی کسب‌وکار مذکور و رسیدن آن به سوددهی، در سود به دست آمده شریک می‌شود.

ویژگی مهم و اصلی عقود مشارکتی این است که پیش از اتمام فعالیت اقتصادی، تعیین سود ثابت و قطعی ممنوع است و تنها می‌توان در قرارداد نسبت و درصد مشارکت در سود را معین کرد.

در واقع بانکی که در قالب یک عقد، تسهیلات و یا وام راه‌اندازی کسب‌وکار را به مشتری خود می پردازد، نمی‌تواند بندی در رابطه با سود ثابت، مشخص و قطعی در قرارداد درج کند.

تبصره یک ماده واحده قانون منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخشهای مختلف اقتصادی (با تأکید بر قانون عملیات بانکی بدون ربا) در خصوص تعیین سود در قراردادهای مشارکتی بیان می‌دارد:

درباره عقود با بازدهی متغیر، بانکها مکلفند بدون تعیین نرخ سود مورد انتظار، براساس مفاد قانون عملیات بانکی بدون ربا، در حاصل فعالیت اقتصادی مورد قرارداد شریک شوند، در عقود امور مشارکت برای تولید، مذکور در تبصره بند(ب) ماده (۳) قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲،‌ بانک نمی‌‌تواند از شریک وثیقه خارج از طرح بخواهد.

در واقع مطابق قانون نیز، بانک نمی‌تواند در عقود مشارکتی تعیین سود مشخص انجام دهد.

در ادامه به توضیح مصادیق عقود مشارکتی می‌پردازیم.

مصادیق عقود مشارکتی کدام‌اند؟

 

مضاربه

مضاربه عقدی است که مطابق آن، بانک اقدام به تامین سرمایه برای انجام فعالیت اقتصادی می‌کند و مشتری (شخص حقیقی یا حقوقی) هم تعهد به انجام کار و فعالیت تجاری موضوع قرارداد مضاربه می‌کند. در نهایت هم سود ناشی از فعالیت اقتصادی بین بانک و مشتری تقسیم می‌شود.

مشارکت مدنی

مشارکت مدنی، عقد رایجی در فضای کسب‌وکار ایران به شمار می‌رود. مطابق این عقد، دو شخص که در فرض ما بانک و مشتری هستند، سرمایه نقدی یا غیرنقدی خود را گرد هم می‌آورند و به فعالیت اقتصادی می‌پردازند. در نهایت هم به نسبت مشارکت در سود به دست آمده سهیم می‌شوند.

مشارکت حقوقی

بانک می‌تواند در قالب مشارکت حقوقی، به تامین سرمایه یا خرید سهام شرکت‌های سهامی بپردازد و پس از پایان دوره مالی شرکت، به نسبت سرمایه و سهام، در سود به دست آمده شریک شود.

مزارعه

مطابق عقد مزارعه، یکی از طرفین (بانک) قرارداد زمینی را به شخص دیگری برای مدت معینی واگذار می‌کند و طرف دیگر در آن به زراعت می‌پردازد. در نهایت نیز، سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی، میان طرفین تقسیم می‌شود.

مساقات

مساقات هم یکی دیگر از قراردادهایی است که در زمره عقود بانکی قرار داشته و از رواج زیادی برخوردار است. در این عقد، یک طرف (بانک) صاحب باغ میوه‌ای است و شخص دیگر طی عقد مساقات، عهده‌دار عمل آوردن محصول می‌شود. در نهایت هم سود حاصل از فروش میوه باغ بین بانک و عامل تقسیم می‌شود.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

مقالات پیشنهادی :

دفاع تسهیلاتی چیست؟ | مکانیسم دفاعیات در مقابل با دعاوی بانکی

حقوق اسناد تجاری | علت پیدایش چک و سفته

قراردادهای بانکی چه جایگاهی در دستگاه قضایی دارد؟

قرارداد بانکی

اعتراض به عملیات اجرایی ثبتی | چگونه رسیدگی به عملیات اجرایی در حال برگذاری

منظور از عقود مبادله ای چیست؟

عقود مبادله ای، دسته‌ای از عقود بانکی هستند که در آن‌ها می‌توان نرخ ثابت سود را تعیین کرد.

به این معنا که در عقود مبادله ای، بانک در ازای پرداخت کمک هزینه مالی، می‌تواند درصد ثابت و قطعی سود خود را به شکل منظم (غالبا ماهیانه) از حساب مشتری کسر کند.

عقود مبادله ای بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که مشتری نیاز به داشتن وجه نقد برای خرید کالا یا تجهیزاتی را دارد که خود توانایی پرداخت آن را ندارد. به همین خاطر مشتری با تنظیم عقود مبادله ای با بانک، سرمایه مذکور را تامین می‌کند.

مصادیق عقود مبادله ای کدام‌اند؟

مهم‌ترین مصادیق عقود مبادله ای که در عقود بانکی مرسوم هستند، عقود فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، عقد سلف و جعاله هستند که در ادامه به تشریح هر یک از این عقود می‌پردازیم.

فروش اقساطی

مطابق قانون، بانک‌ها می‌توانند برای تسهیل امور تولیدی و خدماتی، کالاهای خاصی را خریداری کرده و به مشتریان خود به شکل اقساطی بفروشند.

اصلی‌ترین دسته‌بندی‌هایی که بانک‌ها می‌توانند در آنها اقدام به تامین کالا و فروش اقساطی کنند، به شرح زیر است:

۱) مواد اولیه تولید

۲) وسایل تولید مانند تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط با تولید و یا لوازم یدکی آنها

۳) اموال غیر منقول مانند مسکن و یا لوازم منزل

طی عقد فروش اقساطی بانک با تامین اموال فوق‌الذکر برای مشتری، با احتساب سود ثابت و قطعی خود به شکل اقساطی از مشتری هزینه خرید اموال را اخذ می‌کند.

مشتری نیز طی سررسید‌های مشخص موظف است تا اقساط فروش را به همراه سود مشخص شده بانک بپردازد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین

لازم به ذکر است که در فروش اقساطی، بانک اقدام به دریافت تضمینات مانند چک، سفته، ضامن و… از مشتری می‌کند تا پرداخت اقساط را به نوعی تضمین کند.

اجاره به شرط تملیک

به طور خلاصه، در عقد اجاره به شرط تملیک، اگر مستاجر تعهدات قراردادی خود عمل کند و اقساط اجاره مال را پرداخت کند، در نهایت و با پایان یافتن اقساط اجاره، مالک مال مورد نظر می‌شود. مشابه این قرارداد، قرارداد لیزینگ نیز در نظام‌های حقوقی وجود دارد.

بانک‌ها با استفاده از اجاره به شرط تملیک، مال مورد نظر مشتری را خریداری کرده و با محاسبه اقساط و سود آن، مال را به اجاره مشتری و در نهایت به مالکیت مشتری در می‌آورند.

سلف

عقد سلف نوعی از عقود مبادله ای است که به آن قرارداد پیش خرید هم گفته می‌شود. در این عقد، بانک برای حمایت از تولیدکننده اقدام به پیش خرید محصولات آنها می‌کند و در نهایت و با پایان دوره قرارداد، بانک با اعطای وکالت به واحد تولیدی، محصولات پیش خرید شده را می‌فروشد و سود خود را از آن برداشت می‌کند.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

جعاله

عقد جعاله نیز از مهم‌ترین عقود مبادله ای است که در آن بانک با یک پیمانکار که شخص حقیقی یا حقوقی است قراردادی برای انجام عملی خاص منعقد می‌کند. بالعکس این حالت نیز ممکن است که در این حالت بانک در جایگاه عامل و پیمانکار، عمل معینی را برای مشتری انجام می‌دهد و در ازای آن سود مشخصی را به عنوان دستمزد یا جعل برداشت می‌کند.

 

عقود مشارکتی در بانکداری اسلامی

مضاربه

ماده۵۴۶- مضاربه عقدي است كه بموجب آن احد متعاملين سرمايه مي دهد با قيد اينكه طرف ديگر با آن تجارت كرده و در سود آن شريك باشند صاحب سرمايه مالك و عامل مضارب ناميده ميشود.

ماده۵۵۰- مضاربه عقدي است جايز.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

در قراردادهای بانکی، بانك به عنوان مضارب‏، تأمين كنندة سرمايه و طرف ديگر قرارداد به عنوان عامل، عهده‏دار انجام كلية امور مربوط به تجارت می‏باشد.

ماده۵۴۸- حصه هر يك از مالك و مضارب در منافع بايد جزء مشاع از كل از قبيل ربع يا ثلث و غيره باشد. سود حاصل از انجام معامله مورد نظر بين بانك و عامل در پايان كار تقسيم خواهد شد و نسبت اين تقسيم بر اساس توافق اوليه خواهد بود. اگر سودی حاصل شود بين آن دو باشد.

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران
بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

ماده۵۵۲- هرگاه در مضاربه براي تجارت مدت معين شده باشد تعيين مدت موجب لزوم عقد نميشود ليكن پس از انقضاء مدت مضارب نميتواند معامله بكند مگر با اجازه جديد مالك. اگر در قرارداد مضاربه زمان تعيين نشود می‏تواند تا هر زمانی استمرار داشته باشد.

مطابق آیين‏نامة اجرايی‏، حداكثر مدتی كه سرماية بانك‏ها مضاربه می‏تواند در اختيار عامل قرار گيرد يك سال از تاريخ انعقاد مضاربه می‏باشد. بانك می‏تواند شرط كند كه در طول مدت مضاربه حق نظارت بر نحوة مصرف و برگشت وجوه را داشته باشد.

اشخاص حقيقی يا حقوقی كه می‏خواهند سرماية تجاری خود را از طريق مضاربه با بانك تأمين کنند، علاوه بر اطلاعات هويتی بايستی اطلاعاتی مانند: موضوع مضاربه‏، ميزان سرماية لازم برای مضاربه مورد نظر، مبالغ تقريبی هزينه‏های مربوط، حداكثر مدت لازم برای دورة مضاربه‏، پيش‏بينی ميزان فروش‏، نسبت پيشنهادی متقاضی برای تقسيم سود حاصله از مضاربه و نوع وثيقه‏ای كه متقاضی برای تضمين حسن اجرای قرارداد می‏سپارد، را در اختيار بانك بگذارند. بانك با بررسی اطلاعات مذكور و تعيين ميزان كل سرماية مورد نياز مضاربه و نسبت سهم سود طرفين با رعايت ضوابطی كه در اين امر برای بانكها معيّن شده است در صورت وجود توجيه كافی اقتصادی با آوردن شرايطی در ضمن عقد يا بدون شرایط با تقاضای مشتری، موافقت و اقدام به انعقاد قرارداد می‏نمايد.

مطابق دستورالعمل اجرايی‏، اجرای عمليات مضاربه توسط عامل بوده و هزينه‏های‏، خريد كالا، بيمه و حق ثبت سفارش‏، حمل و نقل‏، انبارداری‏، حقوق گمركی و سود بازرگانی‏، هزينه بانكی‏، هزينه‏های بسته‏بندی به عنوان هزينه‏های قابل قبول است و ساير هزينه‏های متعلقه به مضاربه با مصالحه طرفين به عهده عامل خواهد بود.

از نظر فقهی همة اين مسائل يا مقتضای خود قرارداد مضاربه است و يا می‏توان به صورت شرط ضمن عقد آورد. به مقتضای طبيعت قرارداد مضاربه‏، عامل امين است‏. اگر بدون افراط و تفريط او، مال‏التجاره تلف يا معيوب شود يا هر نوع خسارت ديگری رخ دهد، همه به عهدة مالك است و عامل، ضامن نيست.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

ماده۵۵۶- مضارب در حكم امين است و ضامن مال مضاربه نمي شود مگر در صورت تفريط يا تعدي .اگر مالك شرط كند كه عامل همانطور كه در سود شريك می‏شود در خسارت نيز شريك شود در صحت چنين شرطی اختلاف است و قول معروف آن است كه شرط باطل است. اگر شرط كند كه در صورت وقوع خسارت، عامل، كل يا بخشی از آن را از مال خودش جبران كند چنين شرطی صحيح است و اگر در ضمن عقد لازمی چون صلح باشد لازم‏الوفاست.

ماده۵۵۸- اگر شرط شود كه مضارب ضامن سرمايه خواهد بود و يا خسارات حاصله از تجارت متوجه مالك نخواهد شد عقد باطل است مگر اينكه بطور لزوم شرط شده باشد كه مضارب از مال خود بمقدار خسارت يا تلف مجانا بمالك تمليك كند.

 مزارعه

ماده۵۱۸- مزارعه عقدي است كه بموجب آن احد طرفين زميني را براي مدت معيني بطرف ديگر مي دهد كه آنرا زراعت كرده و حاصل را تقسيم كند.

ماده۵۱۹- در عقد مزارعه حصه هر يك از مزارع و عامل بايد به نحو اشاعه از قبيل ربع يا ثلث يا نصف و غيره معين گردد و اگر به نحو ديگر باشد احكام مزارعه جاري نخواهد شد.

ماده۵۲۵- عقد مزارعه عقدي است لازم.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

بانكها در قرارداد مزارعه هميشه نقش مزارع را خواهند داشت. زمانی بانک می‏توانند اقدام به مزارعه كنند كه بخواهند زمين يا ساير عوامل توليد يا تلفيقی از آن دو را در اختيار زارع قرار دهند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اسناد تجاری مورد وثیقه بانکها ( چک و سفته )

ماده۵۲۲- در عقد مزارعه لازم نيست كه متصرف زمين مالك آنهم باشد ولي لازم است كه مالك منافع بوده باشد يا بعنواني از عناوين از قبيل ولايت و غيره حق تصرف در آنرا داشته باشد. بنابراین بانکها می توانند زمینی که مالک منفعت آن هستند را به مزارعه به زارع واگذار نماید.

ماده۵۴۱- عامل ميتواند براي زراعت اجير بگيرد يا با ديگري شريك شود ولي براي انتقال معامله يا تسليم زمين بديگري رضاي مزارع لازم است .

ماده۵۳۳- اگر عقد مزارعه به علتي باطل شود تمام حاصل مال صاحب بذر است و طرف ديگر كه مالك زمين يا آب يا صاحب عمل بوده است به نسبت آنچه كه مالك بوده مستحق اجرت المثل خواهد بود. اگر بذر مشترك بين مزارع و عامل باشد حاصل و اجرت المثل نيز به نسبت بذر بين آنها تقسيم مي شود. قرارداد مزارعه با تقسيم محصول و تحويل سهم بانك خاتمه می‏يابد، ولی در مواردی بسته به نوع محصول ممكن است بانك مايل باشد سهم محصول خود را توسط عامل به فروش برساند، در اين حالت، موضوع به صورت شرط ضمن عقد در قرارداد ذكر خواهد شد.

مساقات

ماده۵۴۳- مساقات معامله ايست كه بين صاحب درخت و امثال آن يا عامل در مقابل حصه مشاع معين از ثمره واقع مي شود و ثمره اعم است از ميوه و برگ گل و غيره آن.

ماده۵۴۴- در هر مورد كه مساقات باطل باشد يا فسخ شود تمام ثمره مال مالك است و عامل مستحق اجرت المثل خواهد بود.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

ماده۵۴۵- مقررات راجعه به مزارعه كه در مبحث قبل ذكر شده است در مورد عقد مساقات نيز مرعي خواهد بود مگر اينكه عامل نمي تواند بدون اجازه مالك معامله را بديگري واگذار يا با ديگري شركت نمايد.

در اين قرارداد بانکها هميشه نقش صاحب باغ را خواهند داشت. بنابراين هر يك از بانكها كه در حوزة فعاليت شعب خود دارای درختان مثمر يا قابل ثمر باشند، به طوري كه مالك عين يا منفعت آنها بوده و يا به هر عنوان مجاز به تصرف در آن باشد، چنانچه شخص يا اشخاص (حقيقی يا حقوقی) حاضر باشند به عنوان عامل با آنها قرارداد مساقات منعقد نمايند، اقدام به اين كار خواهند نمود تا بدين وسيله عامل اقدام به نگهداری و پرورش درختان و ساير امور باغبانی ملك مبادرت نمايد و در نهايت طبق قرارداد محصول را بين خود تقسيم نمايند.

سرمایه گذاری مستقیم

ماده ۸ قانون عملیات بانکی ب.ر:

بانکها ميتوانند، در امور و يا طرحهاي توليدي و عمراني مسـتقيما” بـه سـرمايه گـذاري مبـادرت نمايند. برنامه اين گونه سرمايه گذاريها بايد در ضمن لايحه بودجه سالانه کل کشور به تصـويب مجلس شوراي اسلامي برسد و نتيجه ارزيابي طرح، حاکي از عدم زياندهي باشد. مطابق قانون، بانکها می‏توانند در طرحهای توليدی و عمرانی كه جنبه تجملی و غيرضروری ندارند مستقيماً به سرمايه‏گذاری مبادرت نمايند.

ماده۲۹  آیین نامه: نسبت سرمايه به كل منابع مالي لازم براي اجراي طرح، تا مرحله بهـره بـرداري، نبايـد از چهـل درصـد كمتر باشد.

تبصره: صددرصد سرمايه گذاري ثابت براي اجراي اين گونه طرحها بايد به صورت منابع مالي بلند مـدت (اعـم از سرمايه و يا ساير منابع) تأمين شود.

ماده ۳۱ آیین نامه ـ بانكها موظفند قبل از اقدام به سـرمايه گـذاري مـستقيم، طـرح موضـوع سـرمايه گـذاري را از لحـاظ اقتصادي، فني و مالي (در حد نياز بانك) بررسي وارزيابي نمايند. سرمايهگذاري مـستقيم از محـل منـابع بانـك و سپردههاي سرمايهگذاري در اين قبيل طرح ها در صورتي مجاز است كه نتيجه بررسـي و ارزيـابي طـرح از لحـاظ مالي قابل توجيه باشد.

مبنای فقهی اين شيوه‏، جواز فقهی فعاليت‏های مستقيم اقتصادی است و تا زمانی كه موضوع فعاليت يا روش آن مخالف شرع نباشد سرمايه‏گذاری مستقيم اشكالی ندارد.

مقالات پیشنهادی :

تعریف عقود مبادله ای و عقود مشارکتی + انواع آنها

عقود مبادله ای عقودی با بازدهی ثابت هستند که نرخ سود تسهیلات در قالب آنها می تواند نرخ ثابتی باشد و عقود فروش اقساطی، جعاله، اجاره به شرط تملیک و قرض الحسنه جزء این عقود محسوب میشوند.

مصرف منابع، به کارگیری آنها در فعالیتهای مختلف اقتصادی جامعه، اعم از تجاری و تولیدی است. در سیستم بانکداری متعارف، عمده  موارد مصرف منابع بانکها اعطای اعتبارات، وام های تولیدی و صنفی به اشخاص حقیقی و حقوقی، تنزیل اسناد تجاری و مشارکت در سرمایه مؤسسات تولیدی و خدماتی می باشد.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

اما در نظام بانکداری بدون ربا، توزیع منابع بانک ها از طریق عقود اسلامی صورت میگیرد. این عقود، متضمن روشهای اجرایی است که بانک ها میتوانند تسهیلات مورد نیاز مشتریان را در چارچوب قراردادها و معاملات اسلامی تنظیم کنند و در اختیار آنان قرار دهند.

برای تحقق این امر، قانون عملیات بانکی بدون ربا و آیین نامه ها و دستور العمل های اجرایی عقود قیدشده، تهیه و به تصویب مراجع قانونی رسیده است. بر این اساس روش های تخصیص منابع در یک تقسیم بندی کلی به سه گروه قرض الحسنه، قراردادهای مبادله ای و قراردادهای مشارکتی تقسیم می شوند.

قرارداد بانکی
قرارداد بانکی

قرض الحسنه

در نظام بانکداری ربوی، وجه نقد به صورت وام یا انواع دیگر تسهیلات ربوی در اختیار مشتری قرار می گیرد تا او به هر نحو که مایل است آن را به مصرف برساند ولی در بانکداری بدون ربا، نیاز مشتریان مستقیما و در قالب تسهیلات اعطایی توسط بانک تأمین و برطرف میشود.

به گزارش عصر بانک، عقد قرض الحسنه به منظور تأمین نیازهای ضروری مردم مانند ازدواج، تعمیر مسکن و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

عقود مشارکتی (با بازدهی متغیر)

در این نوع عقود، بانک، کل یا بخشی از سرمایه مورد نیاز یک فعالیت اقتصادی (تولیدی، تجاری یا خدماتی) را تأمین می کند و در نهایت، در انتهای فعالیت، مطابق قرارداد فی مابین با صاحبکار اقتصادی، سود حاصل از این فعالیت را تقسیم می نماید. در ادامه به بررسی عملکرد انواع عقود مشارکتی از جمله مضاربه، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، سرمایه گذاری مستقیم و سلف می پردازیم.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
وکیل حقوقی

مضاربه

مضاربه عقدی است که به موجب آن، بر اساس یک قرارداد بین بانک و شخص (حقیقی و حقوقی) سرمایه و کار لازم برای اقدام به یک امر تجاری (خرید و فروش کالا)فراهم می شود. در این قرارداد، بانک (مضارب) تأمین کننده وجه مورد لزوم (سرمایه مضاربه) و طرف دیگر قرارداد (عامل) عهده دار انجام کلیه امور مربوط به موضوع قرارداد مضاربه است. سود حاصل از انجام معامله مورد نظر، در پایان کار بین بانک و عامل تقسیم خواهد شد. نسبت این تقسیم بر اساس توافق اولیه خواهد بود.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

مشارکت مدنی

از جمله روش هایی که بر اساس موازین شرع ، بانک می تواند با اشخاص (حقیقی و حقوقی) وارد معامله شود و نیاز های مالی این گونه اشخاص را برطرف کند، مشارکت مدنی است.

مشارکت حقوقی

مشارکت حقوقی عبارت است از تأمین قسمتی از سرمایه شرکت های سهامی جدید و یا خرید قسمتی از سهام شرکت های سهامی موجود. طبق تعریف، مشارکت بانک ها در سرمایه شرکتهای سهامی تولیدی (صنعتی، معدنی، کشاورزی و ساختمانی)و نیز شرکتهای سهامی بازرگانی و خدماتی به منظور تأمین کمبود منابع مالی مورد نیاز این گونه شرکت ها، تحت عنوان مشارکت حقوقی صورت میگیرد. به این ترتیب امکان تأمین قسمتی از منابع مالی بلند مدت که برای اجرای طرح مورد نظر شرکتهای سهامی ضروری است، از محل منابع سیستم بانکی به وجود می آید.

سرمایه گذاری مستقیم

سرمایه گذاری مستقیم بانک ها برای کمک به توسعه بخش های مختلف اقتصادی از طریق تأمین سرمایه لازم برای اجرای طرح های تولیدی، بازرگانی و خدماتی در قالب تأسیس شرکتهای سهامی صورت می گیرد.

سلف

منظور از معامله سلف در عملیات بانکی، پیش خرید نقدی محصولات تولیدی (کشاورزی و صنعتی) توسط بانک به قیمت معین است. زمانی که تولیدکننده در جریان تولید کالا و یا فراورده ها دچار کمبود منابع مالی در تأمین قسمتی از سرمایه در گردش مورد نیاز خود شود،  میتواند از طریق پیش فروش قسمتی از تولید، مشکل مالی خود را برطرف نماید.

عقود مبادله ای (با بازدهی ثابت)

مطابق این عقود، بانک، کل یا بخشی از سرمایه مورد نیاز یک فعالیت اقتصادی را تأمین می کند، با این تفاوت که بعد از انعقاد قرارداد و قبل از انجام فعالیت اقتصادی، سود بانک معلوم و معین است و تحولات آتی و تغییرات احتمالی در وضعیت مالی فعالیت مذکور (از جهت سود و زیان) ارتباطی به سود و مطالبات بانک در آن قرارداد ندارد. در ادامه به بررسی عملکرد انواع عقود مبادلهای، از جمله فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله می پردازیم.

فروش اقساطی

 

ـ مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار
ـ ماشین آلات، تأسیسات و تجهیزات تولیدی
ـ فروش اقساطی مسکن

(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

اجاره به شرط تملیک

یکی از روشهای بسیار قابل استفاده توسط آن دسته از مشتریان بانک ها که در فعالیت های تولیدی و خدماتی اشتغال دارند و یا متقاضی دریافت تسهیلات بانکی بابت مسکن می باشند، اجاره به شرط تملیک است که جایگزین موارد عدیده ای از وامها و اعتبارات ربوی معمول در گذشته شده است.

روش اجاره به شرط تملیک مبتنی بر عقد اجاره ای است که در آن شرط می شود مستأجر در پایان مدت اجاره، در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، عین مستأجره (کالا یا اموال موضوع اجاره) را مالک شود.

با استفاده از این روش، بانک ها می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش بخشهای مختلف اقتصاد اعم از امور خدماتی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و نیز مسکن، به عنوان موجر، مبادرت به معاملات اجاره به شرط تملیک کنند.

جعاله

یکی دیگر از تسهیلات بانکی که در نظام بانکداری اسالمی به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می گیرد، جعاله است که به موجب آن جاعل یا کارفرما در مقابل انجام عمل معین (طبق قرارداد) ملزم به ادای مبلغی اجرت معلوم می شود. طرفی که عمل یا کار را انجام می دهد، عامل یا پیمانکار نامیده میشود.(عقود مشارکتی و عقود مبادله ای + آشنایی با عقود بانکی)

با استفاده از عقد جعاله در به کارگیری تسهیلات بانکی، برای بانک ها امکان گسترش و توسعه در امور مربوط به تولیدات صنعتی و کشاورزی، بازرگانی و خدماتی با تنظیم قرارداد به عنوان عامل و یا عند القتضا به عنوان جاعل فراهم می گردد. بنابراین، بانکها قادرند با تنظیم قرارداد جعاله، تقاضای مشتریانی را که نمی توانند نیازشان را از طریق سایر تسهیلات برآورده سازند، مورد اجابت قرار دهند.

خرید دین

از دیگر ابزارهای کوتاه مدت که بانک ها به وسیله آن می توانند تسهیلات در اختیار مشتریان خود قرار دهند، خرید دین است. قبل از اجرای قانون بانکداری بدون ربا، در سیستم بانکی از ابزار خرید دین در تنزیل سفته های تجاری استفاده می شد. اسناد و اوراق تجاری که از طرف بانک ها خریداری می شود، باید حقیقی و ناشی از معاملات تجاری بوده و دارنده سفته نیز معتبر باشد تا لطمه ای به اصل مبلغ و سود مورد انتشار قابل برگشت وارد نیاید.

بانکها مجاز به خریداری اسناد و اوراق تجاری هستند که مدت سررسید آنها از یک سال تجاوز نکند و در موقع خرید اسناد و اوراق تجاری ناشی از عملیات بازرگانی مختارند آنها را به قیمت کمتر از مبلغ اسمی خریداری کنند.

 

عدالت نو | آشنایی با عقود بانکی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x