موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین

نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین
فهرست مطالب

نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین

نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین، هنگامی که وامی معوق گردد بانکها و موسسات وام دهنده می توانند به پشوانه قرارداد داخلی و اسناد تجاری فوق علیه وام گیرنده و ضامنین ، متضامناً اقدام نمایند .

اقدام وام دهنده از طریق ۲ مرجع امکان پذیر است اول اداره اجرای مفاد اسناد رسمی دوم دادگاههای عمومی حقوقی .

۱- اداره اجرای مفاد اسناد رسمی :

اداره اجرا به مانند سند رهنی می تواند بر روی اسناد تجاری ، اجرائیه صادر نماید و طی آن ۲ اقدام متصور است یا بدهکار و ضامنین را ممنوع الخروج نمایند یا اموال آنان را به میزان بدهی مورد تقاضا ، توقیف و به حراج بگذارد .

اما در این مرحله امکان صدور حکم جلب بدهکار و ضامنین متصور نیست زیرا اداره اجرا محکمه قضایی ذیصلاح نمی باشد که دستور بازداشت شخصی را صادر نماید .

۲- محاکم دادگستری :

راه دوم مراجعه به محکمه قضایی توسط وام دهنده می باشد که می تواند از طریق تقدیم دادخواست حقوقی علیه بدهکارو ضامنین که صادر کننده و امضاء کننده ظهر اسناد تجاری هستند اقامه دعوای مطالبه طلب نماید

حکمی که صادر می شود ، بدهکار و ضامن را متضامناً به پرداخت اصل سند تجاری مورد توثیق ، خسارت دیر کرد و خسارات دادرسی محکوم می نماید .

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

 

 

مقالات پیشنهادی : دعاوی بانکی 

انحلال شرکت | شرایط و دلایل انحلال انواع شرکت ها

اسناد تجاری مورد وثیقه بانکها ( چک و سفته )

ورشکستگی به تقصیر چیست؟ | و در چه زمانی صادر می شود؟

عدالت نو |نحوه اقدام علیه صادر کننده اسناد تجاری و ضامنین

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
تقسیط مهریه | اقساط مهریه و قوانین آن | عدم پرداخت اقساط مهریه و تبعات آن
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی زمانی

با سلام. ضامن شخص بازنشسته شدم. اقساط معوق با داشتن کسر اقساط در حال کم شدن است. بخاطر اینکه تامین اجتماعی حقوق کم شده را بعد از دو ماه بحساب میریزد و بعد از سه قسط معوق اقدام کرده بخاطر ۵ قسط معوق به عبارتی ۵ میلیون معوق اقدام به برگشت دو چک ضامن ها به مبلغ ۴۹ میلیون کرده است. اقساط تا سه سال دیگر ادامه دارد. و کسر اقساط در جریان است. ولی چک های ما برگشت شده است. خواهشا راهنمایی کنید. بانک حق این کار را دارد؟ الان وکیل میتواند روی چک اقدام کند؟ آیا از سفته های خود وام گیرنده میتواند اقدام نکند؟ اگر اقدام کرد سود وام هم باید پرداخت کنیم؟ میتواند زندانم کنند؟

مدیر سایت

سلام متاسفانه ضمانت از نوع بانكي يعني هركدام از وام گيرندگان و ضامنين با هم مسئول پرداخت دين بانك هستند و اين مطلب كه در عرف شايع شده كه بانكها ابتدا بايد عليه مديون و وام گيرنده اصلي اقدام كند و سپس به سراغ ضامنين بيايد صحت ندارد . بانك ميتواند عليه همه يا تك تك افراد بنا به ميل خود اقدام نمايد لذا بانك ميتواند عليه شما هم اقدام كند اما اينكه روي چك شما اقدام نمايد بله ميتوانند اما در دادگاه شما ميتوانيد استناد نماييد كه انچه از اقساط معوقه مانده بسيار كمتر از مبلغ چك است و بانك ، كل مبلغ چك را مستحق دريافت نيست . موفق باشين كاكاوند

maryam davoodi

حدود یک هفته پیش از بانک برای من اخطار اومده بود که اقساط وام پرداخته نشده و شما باید به عنوان ضامن بپردازید وقتی به بانک مراجعه کردم و در مورد وام پرسیدم متوجه شدم برادرم یه وامی از بانک گرفته و من رو به عنوان ضامت معرفی کرده اما من روحم هم خبر نداشته از این ماجرا و فکر کنم کسی به جای من اون سند امضا کرده حالا من باید چی کار کنم؟

مدیر سایت

با سلام؛اگر شما مطمئن هستید که امضا متعلق به شما نمی باشد می توانید به دادسرا محل وقوع بانک مربوطه مراجعه و شکایتی مبنی بر جعل و استفاده از سند مجعول مطرح کنید.

علی صوفی

سلام من ضامن شخصی برای دریافت وام شدم و بعد از مدتی این شخص نیومد بدهیشو بپردازه بنده به جای ایشون بدهیشو پرداختم حالا باید چی کار کنم میتونم پولمو پس بگیرم؟

مدیر سایت

با سلام؛ مستندا به ماده ۶۸۴ قانون مدنی : عقد ضمان عبارت است از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده گیرد و در ادامه ماده ۷۰۹ همان قانون مقرر می دارد ضامن حق رجوع ندارد مگر بعد از ادای دین.اگر شما قصد تبرع نداشتید می توانید با مراجعه به دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده دادخواست مطالبه وجه تنظیم کنید.

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x