موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟
فهرست مطالب

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

حساب قرض الحسنه جاری چیست؟، یکی از مهم ترین خدماتی که بانکها به مشتریان خود ارائه می‌دهند حساب‌های بانکی هستند که انواع مختلفی دارند و برحسب نوع آن، سود و نوع برداشت متفاوتی نیز دارند. برای انتخاب درست حساب سپرده مورد نظر خود می‌بایست تفاوت آن ها با یکدیگر را به خوبی بشناسید. حساب قرض الحسنه جاری

بانک ها امکان افتتاح انواع سپرده را برای عموم مردم فراهم کرده اند تا با توجه به نیاز خود از این حساب ها استفاده کنند. یکی از انواع سپرده بانکی، حساب های قرض الحسنه هستند که به دو دسته جاری و پس انداز تقسیم می شوند.

بانک ها برای دارندگان این حساب، دسته چک در نظر گرفته اند تا بتوانند با صدور چک در وجه اشخاص حقیقی و حقوقی، تراکنش های مالی خود را انجام دهند. برخی از بانک ها برای حساب قرض الحسنه جاری، کارت اعتباری هم در نظر می گیرند. به طور کلی به حساب های قرض الحسنه سود بانکی تعلق نمی گیرد و فقط برخی بانک ها برای دارندگان این حساب ها جوایزی در نظر گرفته که به صورت قرعه کشی دوره ای اعطا می کنند.

در واقع مشتریانی که نیاز به دریافت دسته چک صیادی دارند، ملزم به افتتاح این نوع حساب در بانک های عامل هستند. چک به عنوان وسیله ای برای سهولت پوشش پرداخت های مدت دار، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و برخی مشتریان برای انجام امور بانکی و بازرگانی خود به دسته چک نیاز دارند بنابراین باید حساب قرض الحسنه جاری در بانک داشته باشند.

انواع حساب های بانکی

شاید بتوان گفت حساب های بانکی و ذخیره پس انداز مشتریان نزد بانک از اولین خدمات بانک ها و مهم ترین آن بوده است. هر شخص در ابتدای امر با حساب های بانکی سرو کار دارد بنابراین بسیار مهم است که انواع آن را به خوبی بشناسد چرا که تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند و هرچند هر بانک می تواند ویژگی های خاصی را برای نوعی از حساب در نظر بگیرد اما به طور کلی در یکی از دسته های زیر قرار می‌گیرند.

  • حساب های قرض الحسنه
  • حساب های سپرده سرمایه گذاری مدت دار

مقالات پیشنهادی :قرارداد جعاله در حقوق بانکی

بهترین ویژگی‌های وکیل بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

وکیل بانک

تفاوت حساب قرض الحسنه جاری با سایر حساب ها

حساب های سپرده می توانند با اهداف متفاوتی از سوی مشتریان بانک افتتاح شوند. افرادی که قصد حفظ ارزش دارایی خود و کسب سود از طریق سرمایه گذاری مطمئن را دارند، اقدام به افتتاح حساب های سپرده کوتاه مدت یا بلند مدت می کنند. این افراد سرمایه خود را برای مدت مشخصی در اختیار بانک قرار می دهند تا بانک با آن به انجام فعالیت های مولد اقتصادی بپردازد و در قبال این سرمایه گذاری از بانک سود دریافت می کنند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
مشکلات اجاره رحم

در طرف دیگر افرادی قرار دارند که به سود کسب شده از بانک اهمیتی نداده و قصد دریافت سود ندارند و هدف شان از افتتاح حساب بیشتر انجام امور بانکی و بازرگانی خود و یا مشارکت در فعالیت های خیرخواهانه مانند اعطای وام های کم بهره از محل سرمایه ایشان به افراد نیازمند است.حساب قرض الحسنه جاری

در حساب های قرض الحسنه، وجه از سوی مشتری به بانک قرض داده می شود که در قالب حساب قرض الحسنه جاری این وجه برای انجام مبادلات مالی از طریق دسته چک و در قالب حساب قرض الحسنه پس انداز برای کسب سود معنوی و کمک به افراد نیازمند و مشارکت در امور خیرخواهانه، استفاده می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تفاوت حساب قرض الحسنه جاری با سایر حساب ها در امکان دریافت دسته چک برای دارندگان این نوع حساب خلاصه می شود.

شرایط لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری

افتتاح هر یک از حساب های سپرده نزد بانک، تابع شرایط خاصی است. از شرایط لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری، اخذ معرف است. متقاضی افتتاح حساب باید یک معرف معتبر که دارای حساب قرض الحسنه جاری در یکی از بانک های عامل بوده و امضای وی مورد تایید بانک باشد را به همراه داشته باشد. همچنین افتتاح این نوع حساب نیازمند گرفتن استعلام از بانک مرکزی برای صاحب حساب می باشد.

از جمله شرایط لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی، داشتن سن ۱۸ سال تمام و نداشتن چک برگشتی و بدهی معوقه و غیر جاری در سیستم بانکی است. در کنار استعلام بانک مرکزی و همراه داشتن معرف، ارائه مدارک هویتی و شغلی و همچنین تکمیل فرم افتتاح حساب قرض الحسنه جاری که در حضور نماینده بانک، امضا شده باشد، از سایر شرایط افتتاح این نوع سپرده بانکی است.

مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری

مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. اشخاص حقیقی تنها با داشتن شرایط عمومی افتتاح حساب مجاز به سپرده گذاری بوده اما اشخاص حقوقی نیاز به ارائه مدارک بیشتری از جمله مدارک مربوط به شرکت و اعضای آن دارند.حساب قرض الحسنه جاری

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
انواع وام های بانکی
حساب قرض الحسنه جاری چیست؟
حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری اشخاص حقیقی عبارتند از:

داشتن سن ۱۸ سال تمام و یا ارائه حکم رشد از دادگاه

کپی و اصل مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی

نداشتن سابقه چک برگشتی در نتیجه استعلام از بانک مرکزی

پرداخت حداقل مبلغ سپرده مشخص شده از سوی بانک

مدارک شغلی مانند جواز کسب و به طور کلی مدارکی که حاکی از فعالیت اقتصادی قانونی باشد

مدارک لازم برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری اشخاص حقوقی عبارتند از:

تقاضا نامه افتتاح حساب که به امضای صاحبان امضا شرکت رسیده باشد و مهر شرکت را داشته باشد

کپی برابر اصل اساسنامه شرکت با قید امکان افتتاح حساب قرض الحسنه جاری و داد و ستد با بانک

کپی برابر اصل شرکتنامه

آگهی روزنامه رسمی شرکت که در آن اطلاعات تاسیس شرکت، نام اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل و صاحبان امضا و اسناد شرکت قید شده باشد

آخرین صورت جلسه مجمع عمومی شرکت که در آن اختیارات هیئت مدیره و صاحبان امضا قید شده باشد

اصل و کپی شناسنامه کلیه امضا داران شرکت

تکمیل فرم های مورد نیاز بانکی

با ارائه مدارک ذکر شده، اشخاص حقیقی و حقوقی امکان افتتاح حساب قرض الحسنه جاری را پیدا کرده و می توانند از امکانات این حساب شامل استفاده از دسته چک بهره مند شوند. تکمیل مدارک لازم قبل از مراجعه به بانک برای افتتاح حساب ضروری بوده و روند سپرده گذاری را تسریع می بخشد.

نحوه افتتاح حساب قرض الحسنه جاری

در سال های اخیر بعضی از بانک ها امکان افتتاح حساب غیر حضوری از طریق سایت و یا اپلیکیشن خود را ایجاد کردند تا مشتریان بتوانند در زمان کوتاه تر و با سهولت بیشتر اقدام به افتتاح حساب کنند اما در حال حاضر با توجه به شرایط خاص افتتاح حساب قرض الحسنه جاری مانند اخذ استعلام از بانک مرکزی و داشتن معرف معتبر، امکان افتتاح این حساب به صورت غیر حضوری فراهم نبوده و باید حتما به صورت حضوری به شعب بانک مراجعه کرد.

نحوه افتتاح حساب قرض الحسنه جاری به این صورت است که متقاضیان باید با در دست داشتن مدارک لازم به شعب بانک منتخب خود مراجعه کرده و فرم درخواست افتتاح حساب را تکمیل نمایند. پس از این مرحله نوبت به اخذ استعلام از بانک مرکزی به منظور حصول اطمینان از عدم سوء سابقه بانکی متقاضی می رسد که این بخش از طرف بانک مربوطه پیگیری می شود. در نهایت حساب قرض الحسنه جاری فرد افتتاح شده و می تواند از مزایای آن از جمله داشتن دسته چک استفاده کند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
وکیل مهریه

هر طرح بانکی اعم از انواع سپرده بانکی می تواند در بر دارنده مزایا و معایبی باشد. در این بخش به بررسی مزایا و معایب حساب قرض الحسنه جاری می پردازیم. در خصوص مزایای این نوع حساب می توان به امکان دریافت دسته چک اشاره کرد. اصولا پرداخت های بانکی با مبالغ بالا و یا پرداخت های اشخاص حقوقی از طریق چک انجام می شود بنابراین برخی از مشتریان بانک ها به دریافت این خدمت نیاز دارند و باید اقدام به افتتاح حساب قرض الحسنه جاری کنند.

و اما معایب حساب قرض الحسنه جاری محدود به عدم پرداخت سود بانکی می شود. معمولا در حساب های قرض الحسنه جاری مبالغ زیادی برای پرداخت های بانکی از طریق دسته چک نگهداری می شود اما سودی به این موجودی ها تعلق نمی گیرد، در حالی که اگر میانگین روزانه این حساب ها مشمول پرداخت سود می شد، مشتریان می توانستند در کنار استفاده از خدمات بانکی مورد نیاز خود از محل سپرده هایشان کسب سود هم داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه افتتاح حساب قرض الحسنه جاری در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. همچنین، کارشناسان مرکز مشاوره تجاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره تجاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و نحوه افتتاح حساب قرض الحسنه جاری پاسخ دهند.حساب قرض الحسنه جاری

سوالات متداول حساب قرض الحسنه جاری

۱- افتتاح حساب قرض الحسنه جاری چه شرایطی دارد؟

برای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری استعلام از بانک مرکزی و داشتن یک معرف معتبر الزامی است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

۲- آیا به حساب قرض الحسنه جاری سود تعلق می گیرد؟

خیر. به طور کلی به حساب های قرض الحسنه و حساب قرض الحسنه جاری سود تعلق نمی گیرد که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

۳- حساب قرض الحسنه جاری چه مزیتی دارد؟

امکان دریافت دسته چک از مزایای افتتاح حساب قرض الحسنه جاری است که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

موسسه حقوقی عدالت نو | حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x