موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

تورم محصول ناترازی بانکی و افزایش نقدینگی است

فهرست مطالب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناترازی در سیستم بانکی و افزایش نقدینگی یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم است،گفت: متاسفانه بانک مرکزی کنترل و اشرافی به بانک های خصوصی ندارد.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ریشه های ایجاد تورم در اقتصاد کشور، بیان کرد: ناترازی در سیستم بانکی و افزایش نقدینگی یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم است.

وی با بیان اینکه یا دولت و یا بانکها منشا اصلی ناترازی شکل گرفته هستند، بیان کرد: متاسفانه بانک مرکزی کنترل و اشرافی به بانک های خصوصی ندارد.

قادری با بیان اینکه ناترازی حاصل شده محصول فعالیت نامطلوب بانکهای نظیر آینده و کشاورزی  و … است، ادامه داد: این بانکها از منابع بانک مرکزی برداشت می کنند و طبیعی است که پایه پولی و حجم نقدینگی در پی این رویکرد افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس با اشاره به تکالیف دولت در حوزه انتشار اوراق که می تواند به ناترازی بودجه دامن بزند، بیان کرد: وقتی دولت تکالیف خود در این بخش را اجرایی نکند و از پرداخت عاجز باشد این تکالیف را به بانکها محول می کند و بانکها هم این مباحث را به بانک مرکزی منتقل می کنند و این نهایتا به افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم تبدیل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره موضوع تهاتر مطالبات پیمانکاران از دولت با بدهی آنها از سیستم بانکی بیان کرد: عملا در این شرایط، بدهی پیمانکاران به سیستم بانکی، به دولت منتقل شده و این نهایتا به بدهی  دولت به بانک مرکزی منجر خواهد شد و پایه پولی را افزایش خواهد داد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
بخشنامه دادستان کل کشور درباره تمهیدات قضایی در آستانه سال 1402

وی با اشاره به موضوع افزایش نرخ ارز و تاثیرات آن در ایجاد تورم ،بیان کرد: به واقع بین نرخ ارز و تورم یک رابطه دوطرفه وجود دارد. افزایش نرخ ارز منجر به تورم داخلی شده و تورم داخلی هم منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد، چراکه به هر حال تولید ما وابسته به خارج است و به محض اینکه افزایش نرخ ارز داشته باشیم، هزینه های تولید افزایش پیدا می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع طرح مالیات بر سوداگری بیان کرد: این طرح می تواند جلوی انگیزه های حاصل از سفته بازی در بخش هایی نظیر خودرو ،مسکن ، طلا و سکه را بگیرد . بنابراین نباید نقدینگی از گردونه تولید خارج و در بخش های غیر مولد هزینه شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x