موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

انواع وام های بانکی

انواع وام های بانکی
فهرست مطالب

انواع وام های بانکی

وام بانکی چیست و انواع آن کدام است؟

وام بانكی یكی از اصطلاحات رایج در نظام بانكداری است و به مفهوم پول سود داری است كه به صورت قرض و در طی زمانی مشخص بین قرض‌دهنده (بانك) و قرض‌گیرنده (متقاضی) مبادله می‌شود.

انواع وام‌های مختلفی وجود دارد که نحوه محاسبه سود و زمان بازپرداخت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. البته یک اسلوب و تعریف کلی برای سیستم وام در ایران وجود دارد که اکثریت وام‌ها از آن تبعیت می‌نمایند.

در این سیستم فرد یا موسسه وام‌دهنده که معمولاً بانک‌ها می‌باشند، در ازای دریافت تضامنی مانند چک، فیش حقوقی، سند خانه یا زمین و خودرو و یا موارد دیگر مبلغی را به‌عنوان قرض به فرد وام‌گیرنده پرداخت می‌نماید. بازپرداخت اصل وام و سود آن به‌صورت اقساطی در قسط‌های معمولاً ماهانه تنظیم و فرد وام‌گیرنده نیز متعهد می‌شود که در زمان‌های مشخص تعیین‌شده نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کند.

در این سیستم ضمانت‌های اجرایی که فرد وام‌گیرنده آنها را ارائه داده است به‌عنوان تضمینی برای بازپرداخت وام محسوب می‌شوند تا در صورت عدم پرداخت قسط‌ها، وام‌دهنده از این اعتبارات برای برداشت اصل و سود پول خود استفاده کند. قوانین وام بانکی در ایران کاملاً مشخص و سفت‌وسخت بوده و بانک‌ها معمولاً تا زمانی که از ضمانت‌های ارائه‌شده اطمینان کامل نداشته باشند، از پرداخت وام خودداری می‌نمایند.

در مواردی هم که از سند خودرو یا خانه برای ضمانت وام استفاده‌شده است، طبق قانون بانک می‌تواند به نفع خود این املاک را ضبط و به مزایده بگذارد. بعد از مزایده بانک اصل وام و سود خود را برداشت و بقیه مبلغ را به وام‌گیرنده بازمی‌گرداند. این سیستم، به‌صورت کلی در اکثریت وام‌های بانکی کشور مورداستفاده قرارگرفته و حتی اشخاص شخصی نیز برای اعطای وام ازاین‌روند بهره می‌برند

چه افرادی می توانند از وام استفاده کنند؟

صاحبان مشاغل، زوج‌های جوان، كارآفرینان،‌ مسكن‌جویان و به طور عموم هر فردی كه قصد دارد تحولی در زمینه شغلی، زندگی و تحصیلی خود ایجاد کند می تواند از این امکان بهره ببرد
بانك‌ها با هدف ایجاد رونق اقتصادی، گردش مالی وجوه سپرده نزد بانك و تأمین منافع مادی و سود خود به طور سالانه طرح‌های مختلفی برای متقاضیان ارائه می‌كنند.
وام بانكی به كمك آن دسته از افرادی می‌آید كه نیاز مبرم به وجه نقد دارند؛ بانکها با این فرایند می توانند در چرخه اقتصادی یک یاری رسان مهم باشند. انواع وام های بانکی

وام بانکی در بانکداری اسلامی

در نظام بانكی اسلامی اصطلاح وام صرفاً به وام قرض‌الحسنه اطلاق می‌شود.
وام قرض‌الحسنه بدون بهره بوده و مبلغ ۴ درصدی كه بر اقساط بازپرداخت آن وضع می‌شود، در واقع كارمزد خدمات بانكی است.
البته با گسترش جمعیت و پیچیدگی روابط و قواعد حاكم بر نظام اقتصادی و نیز به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، بانك‌ها مجبور به وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تری جهت تضمین بازپرداخت وجوه مقروضه شده‌اند. تعیین مدت زمان مشخص جهت بازپرداخت وام و‌ ارائه دو ضامن از جمله این شرایط است.

اصطلاحات مرتبط با وام بانكی

قرض الحسنه

قرض الحسنه نوعی قرض است که در آن بهره‌ای در کار نباشد.
در تعریف دیگر عقدی است که به موجب آن بانک‌ها (به عنوان قرض‌دهنده) مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر در دستورالعمل ذیربط به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (به عنوان قرض گیرنده) به قرض واگذار می‌کنند.

بلند مدت

وام هایی که سر رسید آنها بیش از یک سال مالی است را وام های بلندمدت می گویند.

وام را تمدید کردن

گاهی در سر رسید وام ، وام گیرنده و وام دهنده توافق می نمایند تا وام را طبق قرارداد جدیدی تمدید نمایند.

بهره

آنچه بابت وام گرفته شده یا پول تودیع شده در بانک به عنوان هزینه یا درآمد تعلق گیرد.

بهره مرکب

بهره مرکب یعنی این که در فواصل زمانی معین بهره به اصل اضافه و جمعا مبنای محاسبه بهره بعدی قرار می گیرد.

لیست انواع وام و تسهیلات بانکی

بانک ها به دلایل و شیوه های مختلف وام ها و تسهیلات خود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند که در زیر به لیست این وام ها و تسهیلات می پردازیم.

انواع وام و تسهیلات

  • ازدواج
  • مسکن
  • خرید لوازم خانگی
  • خرید خودرو
  • خودروی فرسوده
  • جعاله (تعمیر) مسکن
  • مضاربه
  • مشارکت عمومی
  • مساقات
  • مشارکت مدنی
  • اجاره به شرط تملیک
  • مزارعه
  • سلف
  • فروش اقساطی
  • و…

انواع وام به چه منظور ارائه می‌شود؟

وجود «پول نقد» که یکی از راه‌حل‌های مهم در حل مسائل و مشکلات اقتصادی است.
یکی از دغدغه‌های مهم در بخش اقتصاد هر جامعه‌ای است.
نیاز به پول نقد در سطوح خرد و کلان جامعه به چشم می‌خورد؛ از خانواده‌ها به عنوان کوچک‌ترین نهاد جامعه تا دولت‌ها به عنوان بزرگ‌ترین ارگان جامعه؛ تمام بخش‌ها در برهه‌های مختلف نیاز به وجوه نقد خرد و کلان دارند. داشتن سرمایه و پس‌انداز برای روز مبادا، یکی از راه‌هایی است که به افراد پیشنهاد می‌شود. با این حال روز به روز با نوسانات مختلف اقتصادی در جوامع، بسیاری از بخش‌های جامعه نیاز مبرم به پول نقد خواهند یافت.
برخی برای درمان، برخی برای تحصیل، برخی برای اشتغال،‌ ازدواج، تهیه خودرو و مسکن و… وجود پول نقد کلان را الزامی می‌دانند.
بر این اساس بانک‌ها با هدف‌گذاری وجوه سپرده‌ای که نزد خود دارند اقدام به اعطای وام به نیازمندان می‌نمایند.

این وجوه در قالب عقود متنوعی ارائه می‌شود. بانک‌ها برای تأمین بخش خدمات خود، قراردادهای انواع وام را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که علاوه بر تضمین سود مشتریان، منافع مالی بانک نیز تأمین گردد.
جاری نمودن سودهای مصوب بر انواع وام؛ از همین روست. بخش‌های مختلف جامعه که هر کدام به نوع وابستگی اقتصادی دارند، جامعه هدف انواع وام می‌باشند؛ بخش درمان، بخش مسکن، بخش خودرو، بخش اشتغال و تولید، بخش ازدواج و خانواده، بخش تحصیل، بخش خرید لوازم منزل و… هر کدام به تنهایی می‌توانند متقاضی انواع وام باشند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
شروط ضمن عقد در ازدواج
ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری 1402
ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان کشوری ۱۴۰۲

کدام وام بانکی بهتر است؟

وام‌های بانکی در طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند اما می‌توان همه آن‌ها در دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد. وام‌های فوری و وام‌های غیر فوری. در وام‌های فوری شما نیاز به ایجاد سپرده و گذشت مدت مشخصی از آن ندارید. برای افرادی که نیاز فوری به وام دارند، تنها این نوع مناسب است. چون وام‌های دیگر ممکن است خیلی زمان‌بر باشد.

برای اینکه بتوانید بهترین وام بانکی را انتخاب کنید باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است بانکی با سند ملکی، وام خوبی را ارائه دهد اما شما سند ملکی در اختیار نداشته باشید یا سندتان در رهن بانک دیگری باشد. در این صورت شما نمی‌توانید از این وام استفاده کنید.

خیلی از انواع وام‌ها نیاز به سپرده بلندمدت دارند. یعنی شما باید مبلغی را در بانک سپرده کنید تا بتوانید معادل درصدی از آن را در قالب وام دریافت کنید. این به شرطی به نفع شما خواهد بود که برای خریدی که در نظر دارید، به پول سپرده شده نیاز نداشته باشید. زیرا شما تا زمان تسویه کامل از سپرده خود نمی‌توانید استفاده کنید.

همچنین مبلغی که به آن نیاز دارید هم مهم است. چون سقف انواع وام در بانک‌ها یا موسسات مالی مختلف متفاوت است و باید بر اساس مبلغ مورد نیاز خود، یکی از بانک‌ها را انتخاب کنید. انواع وام های بانکی

تفاوت وام و تسهیلات

تسهیلات واژه‌ای عام نسبت به وام است.
تسهیلات به معنای آسان نمودن انجام کاری است؛ و در اصطلاح بانکی به قراردادهایی اطلاق می‌گردد که در آن بانک تا سقف معینی جهت انجام پروژه‌ای مالی، مشارکت نموده و نیاز به تهیه کالای مورد نظر متقاضی را تأمین می‌نماید.
در واقع در ارائه تسهیلات بانک‌ها دو نوع قرارداد می‌بندند؛ بخشی از قرارداد (یا به صورت ضمنی یا به صورت علنی)، با بخش تأمین‌کننده حوائج بسته می‌شود و بخش دیگر با متقاضی تسهیلات.
بدین منظور بانک با شناسایی مراکز تولیدی و نیازسنجی از بازار مصرف، متقاضیان انواع کالا را به این بخش‌ها سوق داده تا نیاز چند سویه‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتفع شود. سپرده‌گذار، بانک، بخش تولیدی و متقاضای وام در اعطای تسهیلات ذی‌نفع می‌باشند.

وام یکی از انواع تسهیلات است؛ در اقتصاد اسلامی تنها یک وام مد نظر است و آن قرض‌الحسنه می‌باشد. در قرض‌الحسنه هیچ سودی از طرف دریافت‌کننده وام اخذ نخواهد شد. بانک‌ها در نظام جمهوری اسلامی قراردادهای قرض‌الحسنه نیز منعقد می‌کنند. در عقود قرض‌الحسنه کارمزد حداقلی از سوی دریافت‌کننده وام اخذ می‌شود.
این کارمزد متفاوت از سود بانکی است و هدف از دریافت آن،‌ تأمین خدماتی است که برای اعطای این وام صورت می‌پذیرد. یکی از تفاوت‌های تسهیلات و وام در این است که در وام، اشخاص می‌توانند وجه نقد وام را مستقیما از بانک دریافت نمایند؛ در صورتی که در تسهیلات؛ وجه نقدی به متقاضی اعطا نمی‌شود بلکه به میزان مبلغ تسهیلات اعطایی، چکی در وجه حساب شرکت یا کارخانه یا فروشنده کالا ارائه می‌گردد. انواع وام های بانکی

بررسی و کاربرد انواع وام بانکی

انواع وام های بانکی ، تسهیلات بانکی، به چند نوع ، تقسیم می شوند و اشاره کردیم، امکان خرید و فروش وام، در خصوص انتقال امتیاز و دریافت قیمت این انتقال، امکان پذیر است. در این قسمت نیز، قصد داریم به بررسی و کاربرد وام های بانکی، بپردازیم. از این رو، در ادامه در رابطه با بررسی انواع تسهیلات بانک های مختلف، توضیحات لازم آورده شده است.

وام تعمیرات مسکن :

کاربرد وام جعاله و یا همان وام تعمیرات مسکن، زمانی است که افراد، برای اعمال تغییرات، در واحد های مسکونی خود، نیاز به اخذ تسهیلات بانکی دارند. افراد متقاضی دریافت وام تعمیرات مسکن، می توانند از بانک های مختلف، از جمله بانک صادرات، گردشگری، ملی ایران، مسکن و غیره، برای دریافت این وام، درخواست خود را ثبت نمایند.

وام ساخت مسکن :

وام ساخت مسکن، برای افرادی که قصد ساختن واحد های مسکونی را دارند و شرایط اقتصادی خوبی ندارند، در نظر گرفته شده و یکی از بانک هایی که وام را ارائه می دهد، بانک مسکن می باشد. افراد متقاضی دریافت وام ساخت مسکن، می توانند، برای ثبت درخواست خود، جهت اخذ این تسهیلات مسکن، از طریق سایت www.bank-maskan.ir، بانک مسکن، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.

وام خرید مسکن :

وام خرید مسکن، به افراد متقاضی خرید منزل مسکونی، تعلق می گیرد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه اخذ هر گونه تسهیلات بانکی، دارای شرایط خاصی می باشد، یکی از شرایط دریافت این وام، از هریک از بانک های کشور، همانند بانک سامان، ملی ایران، مسکن و غیره، داشتن سن بالای ۱۸ سال سن، می باشد. همچنین، برای اخذ این وام، افراد متقاضی، می توانند، از طریق سایت www.bank-maskan.ir، بانک مسکن، به صورت اینترنتی، اقدام نمایند.

وام اجاره مسکن :

وام ودیعه مسکن یا همان وام اجاره مسکن، برای مستاجران، یکی از طرح های تسهیلاتی است که کاربرد آن، برای کمک به اجاره نشین ها، جهت پرداخت اجاره مسکن، می باشد. لازم به ذکر است، افراد متقاضی دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، می توانند، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به آدرس tem.mrud.ir، به صورت اینترنتی، درخواست خود را ثبت نمایند.

وام مسکن فرزند سوم :

کاربرد وام مسکن فرزند سوم، برای تامین هزینه های تولد فرزند جدید بوده و زمانی، قابل دریافت است که افراد متقاضی اخذ تسهیلات مسکن فرزند سوم، تاریخ تولد فرزند سوم آن ها، از سال ۱۳۹۹ به بعد باشد. همچنین، لازم به ذکر است برای دریافت این وام، افراد متقاضی، می بایست از طریق سایت saman.mrud.ir، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند. انواع وام های بانکی

انواع وام های بانکی
انواع وام های بانکی

وام مسکن اولی ها :

وام مسکن اولی ها، از سوی دولت، برای افراد متقاضی فاقد منزل مسکونی، در نظر گرفته شده که یکی از مهم ترین، شرایط اخذ این وام، آن است که متقاضی وام و افراد تحت تکفل وی، در ۵ سال گذشته، فاقد هرگونه زمین یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ نیز، از امکانات دستگاه های دولتی و عمومی برای تامین زمین و مسکن استفاده نکرده باشند. همچنین، برای ثبت درخواست، جهت دریافت این وام، می توان از طریق سایت saman.mrud.ir، به صورت آنلاین، اقدام کرد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
وکیل دعاوی مالیاتی

وام مسکن روستایی :

طرح وام مسکن روستایی، به افرادی که در روستا ها و یا شهر های دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، سکونت دارند، تعلق گرفته که در واقع، این تسهیلات، به مشمولان آن، کمک می کند، خانه دار شوند. همچنین، بانک های مختلفی، از جمله بانک ملی ایران، مسکن و غیره، این وام را ارائه کرده و برای ثبت درخواست، جهت اخذ این وام، می توان، به صورت غیر حضوری، از طریق سایت www.bank-maskan.ir، بانک مسکن، اقدام کرد.

وام مسکن زوجین :

تسهیلات مسکن زوجین، یکی از طرح های تسهیلاتی مسکن می باشد که توسط بانک مسکن، برای زوج ها، جهت تهیه مسکن، در نظر گرفته شده است که بسیاری از افراد متقاضی دریافت وام مسکن زوجین، می توانند به صورت غیر حضوری، از طریق سایت loan.bank-maskan.ir، بانک مسکن، اقدام نمایند. انواع وام های بانکی

وام مسکن بهزیستی :

طرح تسهیلات مسکن بهزیستی، با توجه به شرایط اقتصادی مدد جویان سازمان بهزیستی کشور، جهت تامین مسکن، ارائه شده است. همچنین، لازم به ذکر است برای اخذ این وام، به راحتی، افراد متقاضی تسهیلات مسکن بهزیستی، می توانند، به صورت اینترنتی، از طریق سایت saman.mrud.ir، اقدام نمایند.

وام پس انداز مسکن جوانان :

وام مسکن جوانان، یکی از مزایای حساب پس انداز بانک مسکن که یکی از حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت است، می باشد. لازم به ذکر است، یکی از اصلی ترین شرایط، جهت افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان بانک مسکن، آن است که افراد متقاضی، به سن ۱۸ سال تمام رسیده باشند. همچنین، برای اخذ این تسهیلات، افراد متقاضی، می توانند، از طریق مراجعه به شعب بانک مسکن، اقدام نمایند.

وام قرض الحسنه ازدواج :

وام ازدواج، یکی از وام های بسیار معروف بوده و هریک از زوجین، می توانند، به راحتی، پس از ثبت رسمی ازدواج خود، در دفاتر رسمی ثبت ازدواج، به صورت غیر حضوری، از طریق سایت ve.cbi.ir، برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، اقدام نمایند.

وام جهیزیه :

وام جهیزیه کالای ایرانی، جهت کمک به زوج های جوان، جهت تهیه کالا های ایرانی، به عنوان جهیزیه و برای آغاز زندگی مشترک، در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، تنها بانک های عامل جهت اعطای این وام، بانک های سپه، ملی ایران، کارآفرین، پارسیان و سینا، می باشند.

وام فرهنگیان :

تسهیلات فرهنگیان، از جمله وام هایی می باشد که دولت، برای تسهیل زندگی این قشر از جامعه در نظر گرفته است. لازم به ذکر است این تسهیلات، دارای انواع متفاوتی بوده و از جمله آن ها، می توان، وام فرهنگیان بازنشسته و وام بدون نوبت فرهنگیان را نام برد. همچنین، بانک هایی که این تسهیلات را ارائه می دهند، بانک ملی ایران، ملت، صادرات و غیره، می باشند. انواع وام های بانکی

وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی :

کاربرد تسهیلات بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، کمک به رفاه مستمری بگیران و بازنشستگان این سازمان، بوده و یکی از مهم ترین شرایط اخذ این وام، این است که افراد متقاضی، حداکثر ۷۷ سال سن داشته باشند. وام بازنشستگان کشوری :

تسهیلات بازنشستگان صندوق کشوری، از سوی این صندوق، به بازنشستگان واجد شرایط، تعلق می گیرد. همچنین، ثبت نام این نوع وام، به صورت اینترنتی بوده و افراد متقاضی آن، می توانند، جهت ثبت درخواست خود، از طریق سایت sabasrm.ir، اقدام نمایند. لازم به ذکر است، ممکن است سالانه وام های متعددی، به بازنشستگان کشوری، ارائه شود که یکی از آن ها، وام ضروری است که در حال حاضر، سقف آن، ۱۲ میلیون تومان، می باشد.

وام خودرو های فرسوده :

تسهیلات خودرو های فرسوده، یکی دیگر از طرح های تسهیلاتی می باشد که کاربرد آن، کمک به محیط زیست و همچنین، کاهش آلاینده های آب و هوایی، این وام را برای مالکان خودرو های فرسوده، بوده و بسیاری از بانک ها، همانند بانک ملت، این تسهیلات را به افراد متقاضی آن، ارائه می دهند. لازم به ذکر است، مالکان خودرو های تاکسی، برای اخذ این وام، با سود ۴ در صد، در اولویت، قر ار دارند.

وام بانوان :

تسهیلات ویژه بانوان، از جمله طرح های تسهیلاتی ویژه، برای زنان خانه دار و شاغل است که بسیاری از بانک های کشور ایران، جهت حمایت از بانوان، در نظر گرفته اند. افراد متقاضی وام بانوان، می توانند، از طریق بانک هایی همچون، بانک دی، کارگشایی، سینا، ملت و کشاورزی، برای دریافت آن، اقدام نمایند.

وام سهام عدالت :

تسهیلات سهام عدالت، ویژه دارندگان سهام عدالت بوده و پس از اجرای طرح آزاد سازی این سهام دولتی، این وام، به صورت کارت اعتباری، در اختیار افراد متقاضی واجد شرایط، برای دریافت وام سهام عدالت، جهت خرید کالا، قرار گرفته و در فروشگاه های طرف قرارداد، همانند رفاه، افق کوروش، وین مارکت و همچنین، تمامی فروشگاه هایی که دارای دستگاه پوز سداد که دارای QR code می باشند، قابل استفاده است. لازم به ذکر است، افراد متقاضی اخذ کارت اعتباری وام سهام عدالت، می توانند به صورت اینترنتی، از طریق اپلیکیشن های ایوا، بله و شصت، درخواست خود را برای دریافت این وام، ثبت نمایند.

وام قرض الحسنه رسالت :

تسهیلات رسالت، توسط بانک قرض الحسنه رسالت، به مشتریان این بانک، ارائه شده و برای اخذ این تسهیلات، افتتاح حساب، در بانک قرض الحسنه رسالت، ضروری است. لازم به ذکر است، افراد متقاضی وام رسالت، می بایست ابتدا، از طریق سایت imerat.ir، اقدام به ثبت اعتبار سنجی نموده و سپس، در سامانه ثبت نام وام بانک رسالت، به نشانی ibank.rqb.ir، درخواست دریافت این تسهیلات را به صورت غیر حضوری، ثبت نمایند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نکاتی پیرامون اثبات زوجیت

افرادی که قصد دریافت وام جعاله بانک مسکن را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه درخواست تسهیلات بانک مسکن، به نشانی.bank-maskan.ir، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با نحوه دریافت وام جعاله بانک مسکن، به لینک زیر مراجعه نمایید.

وام سرباز ماهر:

این وام به سربازانی تعلق گرفته می شود که دوران خدمت دو ساله خود را گذرانده و از مهارت هایی ویژه ای برخوردار می باشند. مبلغ وام سرباز ماهر هر ساله در اطلاعیه ای مشخص می شود که این مبلغ در حدود ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله می باشد.

وام مسکن ایثارگران:

این وام (وام مسکن ایثارگران)، به جانبازان ۲۵ درصد به بالا و خانواده شهدا و جانبازان فوت شده و مفوقد الاثران، تعلق می گیرد و سقف و میزان مبلغ آن، در سال ۱۴۰۱، بسته به جمعیت شهری که مشمول، در آن، قصد خرید یا ساخت خانه را دارد، از ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان، متغییر است.

کلیه نکاتی که حسابداران و مدیران شرکت ها در هنگام دریافت وام باید بدانند
کلیه نکاتی که حسابداران و مدیران شرکت ها در هنگام دریافت وام باید بدانند

انواع وام بانک ها در ایران

۱– انواع وام بانک ملی

  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام تسهیلات مسکن
  • وام خودرو
  • وام کالا
  • وام خودرو فرسوده
  • وام مضاربه‌ای
  • وام ماشین‌آلات و تجهیزات یا فروش اقساطی بانک ملی
  • وام ازدواج
  • وام جعاله

۲– انواع وام بانک ملت

  • وام ازدواج
  • وام جعاله
  • وام فروش اقساطی
  • وام خودرو
  • وام کالا
  • وام خودرو فرسوده
  • وام مضاربه‌ای
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه

۳– انواع وام بانک صادرات

  • وام ازدواج
  • وام جعاله
  • وام مضاربه‌ای
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
  • وام کالا
  • وام خودرو
  • وام فروش اقساطی مسکن و تجهیزات

۴– انواع وام بانک سپه

  • وام ازدواج
  • وام جعاله
  • وام مضاربه‌ای
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام فروش اقساطی
  • وام کالا
  • وام خودرو

۵– انواع وام بانک تجارت

  • وام تأمین مسکن
  • وام ازدواج
  • وام جعاله
  • وام مضاربه‌ای
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام فروش اقساطی
  • وام کالا
  • وام خودرو

۶– انواع وام بانک پست بانک

  • وام جعاله
  • وام مضاربه‌ای
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام فروش اقساطی
  • وام کالا
  • وام خودرو
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
  • وام اشتغال

۷– انواع وام بانک مسکن

  • وام تأمین مسکن پس‌انداز صندوق یکم
  • وام مسکن جوانان
  • وام مسکن خانه اولی‌ها
  • وام مسکن پس‌انداز بانک مسکن
  • وام مسکن اوراق ممتاز
  • وام مسکن اوراق ممتاز خانه اولی‌ها
  • وام مسکن مهر
  • وام مسکن روستایی
  • وام مسکن انبوه‌سازان
  • وام جعاله تعمیر مسکن
  • وام فروش اقساطی مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات

۸– انواع وام بانک صنعت و معدن

  • وام‌های بلندمدت بانک صنعت و معدن برای صنایع مختلف
  • وام‌های کوتاه‌مدت
  • وام‌های ارزی

۹– انواع وام بانک رفاه

  • وام ازدواج
  • وام کالا
  • وام خودرو
  • وام تحصیلی
  • وام جعاله تعمیر مسکن
  • وام جهیزیه
  • وام درمان
  • وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن
  • وام مسکن روستایی
  • وام فروش اقساطی
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
  • وام مضاربه
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری

۱۰– انواع وام بانک توسعه صادرات ایران

  • وام توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر
  • وام صادرات کالاهای غیرنفتی
  • وام خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد اولیه

۱۱– انواع وام بانک توسعه تعاون

  • وام اشتغال
  • وام بانوان
  • وام فروش اقساطی
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
  • وام مضاربه
  • وام کالا
  • وام جعاله
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری

۱۲– انواع وام بانک سرمایه

  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله
  • وام مضاربه
  • وام کالا
  • وام فروش اقساطی

۱۳– انواع وام بانک پارسیان

  • وام فروش اقساطی
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله
  • وام مضاربه
  • وام خودرو
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
  • وام مسکن

۱۴– انواع وام بانک پاسارگاد

  • وام فروش اقساطی
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله
  • وام مضاربه
  • وام خرید آنلاین کالا

۱۵– انواع وام بانک سینا

  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله تعمیر مسکن
  • وام ساخت مسکن
  • وام مضاربه
  • وام کسب‌وکار

۱۶– انواع وام بانک ایران‌زمین

  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله
  • وام طرح سلامت
  • وام مضاربه
  • وام فروش اقساطی

۱۷– انواع وام بانک اقتصاد نوین

  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام جعاله
  • وام مضاربه
  • وام فروش اقساطی
  • وام خودرو
  • وام ازدواج

۱۸– انواع وام بانک سامان

  • وام جعاله
  • وام مضاربه
  • وام فروش اقساطی
  • وام خودرو
  • وام ازدواج
  • وام قرض‌الحسنه در ازای سپرده‌گذاری
  • وام خرید خودرو
  • وام خرید مسکن
  • وام ساخت مسکن
  • وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
وام برای شخص ثالث
وام برای شخص ثالث

شرایط عمومی دریافت وام ها

احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید که هر کدام از انواع وام‌ها، شرایط خاص خود را دارند و برای دریافت هر کدام از آنها باید مدارک و اسناد مرتبط با هر یک را تهیه و ارائه نمایید. در یک حالت کلی شرایط دریافت وام به سه بخش تقسیم می‌شود

  • مدارک شناسایی، شغل و درآمد فردی
  • مدارک شناسایی و گواهی‌های لازم ضامن یا سند
  • مدارک لازم برای موضوع اصل وام

تأمین این سه نوع مدارک برای وام‌ها لازم است. مدارک شناسایی فردی و اثبات درآمد و شغل مربوط به خود وام‌گیرنده بوده و معمولاً در دسترس وی می‌باشد. در درجه دوم شما باید مدارک شناسایی و مشخصات ضامنین را نیز ارائه نمایید. حال در برخی موارد ضامن یک کارمند رسمی بوده و یا در برخی وام‌ها نیاز به ارائه سند ملک برای ضمانت می‌باشد.

در قسمت آخر نیز شما بایستی مدارک لازم برای خود موضوع وام را ارائه نمایید. این مدارک مثلاً برای وام ازدواج ثبت‌نام در سیستم وام ازدواج و کد رهگیری آن است و برای وام‌هایی مانند خرید تجهیزات و یا کسب‌وکار مشخصات و مدارک آن‌ها خواهد بود.

موسسه حقوقی عدالت نو | انواع وام های بانکی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x