موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید
فهرست مطالب

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

مبایعه نامه در نظام حقوقی در دستهٔ اسناد قرار می‌گیرد. این کلمه از دو واژه مبایع و نامه تشکیل می‌شود. مبایع از ریشهٔ کلمهٔ بیع یعنی فروش ساخته شده است. اگر بخواهیم این لغت را به فارسی برگردانیم، به معنی فروش نامه است. مبایعه‌‌نامه قراردادی است که مطابق آن مالی از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. این قرارداد مانند تمام قراردادهای حقوقی از اصول قانونی پیروی می‌کند. در آکادمی املاک دیوار قصد داریم، طرز صحیح نوشتن یک مبایعه‌نامه درست و قانونی و نکات حقوقی را به شما آموزش دهیم. با دانلود فرم خام مبایعه نامه املاک pdf می‌توانید در وقت خود در نوشتن قرارداد صرفه‌جویی کنید.

مورد معامله و مشخصات آن

مالی که می‌خواهد معامله شود، باید در ابتدا به وسیلهٔ خریدار دیده شده باشد. در مورد املاک باید مشخصاتی مانند سند مالکیت، شماره ملک، شماره ثبت و امتیازاتی مانند آب، برق، گاز، تلفن و آدرس معامله به صورت دقیق به خریدار نشان داده شده و به تایید خریدار برسد.

قیمت (ثمن) مورد معامله

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

در مبایعه نامه املاک، باید ابتدا قیمت کل مورد معامله نوشته شود. در ادامه مبلغی که قرار است به صورت چک از سوی فروشنده به خریدار تحویل داده شود باید حتما قید شود. در ادامه اگر خریدار پول را پرداخت نکند، می‌توان قرارداد را فسخ کرد.

تاریخ تخلیه و شرط عدم تخلیه

این مورد بسیار مهم است. خریدار موظف است در تاریخی که در مبایعه نامه مشخص شده، تمام مبلغ تعیین شده را به فروشنده پرداخت کند. اما فروشنده هم باید قول قانونی و مکتوب برای زمان تخلیه را در مبایعه نامه بنویسد. اگر این کار را نکند، خریدار می‌تواند مبلغی را به عنوان خسارت از او مطالبه کند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
چک تخلیه | مطالبه چک ضمانت تخلیه | نحوه نوشتن چک ضمانت

تاریخ تنظیم سند

نوشتن تاریخ تنظیم سند به این دلیل است که دو طرف معامله را مکلف به حضور در زمان تعیین شده در دفترخانه برای انتقال سند بکند.

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

حاضر نشدن در دفترخانه برای تنظیم سند

گاهی خریدار و فروشنده در زمان تعیین شده در دفترخانه حضور پیدا نمی‌کنند. اگر خریدار به هر دلیل این کار را انجام ندهد، مبایعه‌نامه فسخ خواهد شد. فروشنده هم می‌تواند بابت تخلفی که خریدار انجام داده، مبلغی را از پیش‌پرداخت برداشته و باقی را به خریدار برگرداند. اما اگر فروشنده در زمان تعیین شده در دفترخانه حاضر نشود، مبایعه نامه معتبر خواهد بود. ولی خریدار با مراجعه به مقامات قضایی، می‌تواند مبلغی را تحت عنوان خسارت از فروشنده طلب کند.

پرداخت، مالیات، عوارض و هزینه‌های دفترخانه

خریدار باید توجه داشته باشد که مالیات و عوارض شامل نقل و انتقال، عوارض شهرداری، دارایی و… به عهده فروشنده است و هزینه‌های نقل و انتقال در دفترخانه شامل حق‌الثبت و حق التحریر و بهای اوراق رسمی دفترخانه به عهدهٔ طرفین معامله است.

 

مقالان پیشنهادی :

اصلاح تبصره ماده (۴۴) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تقسیط مهریه | اقساط مهریه و قوانین آن | عدم پرداخت اقساط مهریه و تبعات آن

نکات مهم تکمیلی در تنظیم مبایعه نامه املاک

  • مبایعه نامه را با یک خودکار بنویسید. سعی کنید شخصی که متن مبایعه‌نامه را می‌نویسد، شخصی غیر از طرفین معامله باشد.
  • حتما توجه داشته باشید که مبایعه نامه باید در سه نسخه تهیه شود. یک نسخه برای فروشنده، یک نسخه برای خریدار و یک نسخه برای بنگاه معاملات ملکی و یا جایی که مال مورد معامله قرار می‌گیرد.
  • از کنار خط خوردگی‌ها به‌راحتی نگذرید. اگر سند شما دارای خط خوردگی است، در بخش توضیحات باید در مورد آن توضیح داده شود.
  • به پایان کار دقت کنید. زیرا اگر پایان کار ملک قدیمی باشد، باید در زمان تنظیم و انتقال سند رسمی از فروشنده بخواهید که پایان کار جدید به شما تحویل بدهد.
  • سعی کنید که از قراردادهای کاربنی استفاده نکنید. ولی اگر قرارداد کاربنی است، حتما امضای روی هر سه نسخه باید اصل باشد.
  • بعد از امضا، نسخهٔ مربوط به خود را حتما تحویل بگیرید. حتی اگر به مشاور املاک اطمینان دارید، نباید این سند در بنگاه معاملات ملکی بماند.
  • اگر فروشنده جوان بوده و تجربهٔ کافی ندارد، از او بخواهید برای تنظیم مبایعه نامه حتما یک همراه داشته باشد.
  • به اعتبار بنگاه معاملات ملکی که قصد تنظیم این قرارداد را در آن دارید، حتما توجه کنید. این کار را در بنگاه‌های معاملات ملکی که جواز کسب معتبر دارند، انجام دهید. توجه داشته باشید که حتما امضای صاحب جواز پای قرارداد شما ثبت شود.
  • فروشنده باید سعی کند که قبل از تاریخ دفترخانه، سه چهارم پول (که گاهی عرفا تا ۹۰ درصد هم توافق می‌شود) را از خریدار بگیرد. این کار باعث می‌شود که از بدقولی‌های احتمالی خریدار بعد از تنظیم قرارداد جلوگیری شود.
  • خریدار و مدیر قرارداد املاک باید سند را از همان ابتدا به طور دقیق بررسی کند. این کار برای اطمینان از وثیقه نبودن ملک است.
  • اگر قصد فروش مالی را دارید، حتما از طریق کد رهگیری از صحت اینکه مالک این مال را قبلا به شخص دیگری نفروخته آگاه شوید.
  • اگر خریدار هستید، همهٔ مبلغ را تا زمانی که سند به نام شما نخورده، پرداخت نکنید. سعی کنید سه چهارم مبلغ را تا زمان انتقال سند به فروشنده، پرداخت کنید.
  • فروشنده می‌تواند در مبایعه نامه قید کند که اگر هر کدام از چک‌ها یا مبلغ مورد نظر او تا زمان تعیین شده از سوی فروشنده پرداخت نشود، حق فسخ قرارداد را دارد.
  • مانند هر قراردادی بدون خواندن متن قرارداد آن را امضا نکنید. حتما متن مبایعه نامه را قبل از امضا کردن، بارها بخوانید.
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
فسخ اجاره | شرایط فسخ قرارداد اجاره | خسارت فسخ اجاره نامه | خیار شرط

هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

دانلود مبایعه نامه بصورت pdf

دانلود کنید

عدالت نو | هر آنچه باید درباره مبایعه نامه املاک بدانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x