موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران ۱۴۰۲

نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران ۱۴۰۲
فهرست مطالب

نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران ۱۴۰۲

در خصوص مزايای پايان كار كارگرانی كه در قراردادهای كار معين و يا قراردادهای موقت به كار گرفته می شوند، پرداخت حق سنوات بر اساس تبصره ۴ ماده ۴۱ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱، به نسبت مدت کارکرد به مأخذ هر سال يک ماه آخرين مزد به كارگر پرداخت می شود.
بديهی است شرايط مذكور حداقل هايی است كه مطابق قانون كار تعيين گرديده از اين رو اگر به موجب توافق كتبی يا شفاهی ضمن قرارداد دريافت مبالغ بيشتری و لو در مدت كم تر از يک سال پيش بينی شود، رقم مذكور ملاک حق سنوات خواهد بود.

منظور از حق سنوات در قانون کار چیست؟

حق سنوات که به آن پاداش پایان خدمت هم گفته می‌شود، مبلغی است که در ازای پایان کار و هنگام بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، و… به افراد پرداخت می‌شود. از آنجایی که فاکتورهای تعیین کننده درصد سنوات سالانه تغییر می‌کنند، لذا قانون سنوات همواره توسط دولت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

طبق ماده ۲۱ قانون کار، حق سنوات مبلغی برابر با یک ماه آخر حقوق کارکنان آن که کارفرما باید پس از این مدت به کارکنان خود پرداخت نماید. حق سنوات مهم‌ترین مزایای پایان کار برای کارکنان است و زمان پایان قرارداد به افراد پرداخت خواهد شد.

قرارداد کار چیست؟

مطابق  ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌ السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

کارگران روزمزد مشمول مزایا و امتیازات قانون کار

در قانون کار عنوان کارگر اطلاق عام داشته و شامل کارگر روزمزد، موقت، رسمی، دایمی و غیره می باشد. بنابراین طبق تعریف کارگر در ماده ۲ قانون کار، کارگر به کسی گفته می شود که تحت هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی به درخواست کارفرما کار می کند. لذا کلیه کارگرانی که در چهارچوب قراردادکار با مدت معین یا انجام کار معین و یا قراردادکار غیرموقت و دایمی به کار اشتغال دارند تحت حمایت قانون کار هستند و قانونا کارگر شناخته می شوند و از مزایای مقرر در این قانون و مقررات برخوردار خواهند شد و روزمزد بودن و سایر انواع مزد بری، تغییری در ماهیت رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد نمی کنند.

محاسبه حق سنوات ۱۴۰۲ براساس قانون وزارت کار 

فرمول محاسبه حق سنوات سال ۱۴۰۲ مثل سال‌های قبل بوده و تنها تفاوت آن در در اعداد بدست آمده خواهد بود. برای اینکه میزان حق سنوات خود را بدانید، ابتدا باید حقوق پایه خود را در سال ۱۴۰۱ در نظر بگیرید. یک نحوه محاسبه سنوات با مثال می‌تواند به صورت مقابل باشد: اگر پایه حقوق شما ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال (معادل چهار میلیون تومان) باشد و تاریخ آغاز به کار شما ۱۴۰۱/۶/۲۵ و همچنین زمان پایان کار هم ۱۴۰۲/۷/۲۵ باشد مبلغ حق سنوات شما ۶۰۲۷۴۰۰ ریال خواهد بود.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نشانی و شماره تماس اسکودا و کانون‌های وکلای دادگستری ایران

البته نوع کار هم در این محاسبه مهم است. انواع شرایط کاری شامل موارد زیر هستند.

  •  تمام وقت بدون کسر کار
  • تمام وقت با کسر کار
  • پاره وقت

جهت راحتی بیشتر برای محاسبه این مبلغ، شما می‌توانید از جدول پایه سنوات روزانه و ماهانه هم استفاده کنید.

نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران
نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x