موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

شیوه جدید اعتبارسنجی برای دریافت وام در شبکه بانکی

شیوه جدید اعتبارسنجی برای دریافت وام در شبکه بانکی
فهرست مطالب

شیوه جدید اعتبارسنجی برای دریافت وام در شبکه بانکی

معاون نظارت این بانک با اعلام این خبر گفت: از آن جا که به افزایش سهم تسهیلات خرد در شبکه بانکی، به عنوان یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و شبکه بانکی توجه می شود، گام‌ها و اقدامات متنوعی درنظر گرفته شده است که به تدریج عملیاتی و اجرایی می‌شود که یکی از این گام‌ها، بازنگری و اصلاح مدل اعتبارسنجی افراد حقیقی در راستای افزایش دقت و نیز پوشش آماری امتیازدهی اعتباری افراد ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، پس از بررسی‌های متعدد و انجام آزمون‌های استاندارد، نسخه جدید مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی در جلسه شورای سنجش اعتبار ارائه شد و به تصویب اعضا رسید. ابوذر سروش ضمن تشریح ویژگی‌های این مدل گفت: مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین المللی در زمینه اعتبارسنجی و مدل سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده و نسبت به مدل قبلی بهبود درخورملاحظه‌ای داشته است.

معاون نظارت بانک مرکزی افزایش پوشش آماری افراد برای اختصاص رتبه اعتباری و نیز افزایش دقت مدل را از جمله مهم ترین ویژگی های نسخه جدید برشمرد و گفت: در مدل قبلی صرفاً افرادی که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده بودند، بررسی شدند و بنابراین امتیاز اعتباری برخی از اشخاص که سابقه دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نداشتند، شفاف نبود، اما در نسخه جدید با افزایش عوامل لحاظ شده، درجه پوشش و نیز دقت مدل بهبود یافته است.

سروش با بیان این که با همکاری و هماهنگی نهادهای مربوط تنوع اطلاعاتی در نسخه جدید بیشتر شده است، تصریح کرد: در طراحی این مدل از شاخص‌های متنوعی استفاده شده است که مواردی مانند رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت کردن یا پرداخت نکردن جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌توان به عنوان مهم ترین شاخص‌های بررسی شده برای تعیین امتیاز اعتباری برشمرد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اسناد لازم الاجرا و تفاوت آن با سایر اسناد | مقررات آیین اجرای مفاد آن

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد: نسخه جدید طی یک ماه آینده عملیاتی می شود و برای اجرا در اختیار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت. وی با ابراز امیدواری از این که از این پس و با اجرای این مدل، دسترسی عادلانه اشخاص به اعتبارات و تسهیلات بانکی بیش از پیش خواهد شد، افزود: به روزرسانی مدل امتیازدهی اعتباری بر اساس ظرفیت‌های اطلاعاتی در بازه‌های زمانی مشخص در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x