موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد
فهرست مطالب

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد/ وصول بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مطالبات

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها در امر مبارزه با فساد و پاسخ به گزارش فساد استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری مشترک خود با سخنگوی قوه قضائیه که امروز برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه، با بیان اینکه قوه قضائیه موظف است بر پایه سند تحول قضائی حرکت کند، اظهار کرد: ۱۲ برنامه سند تحول قضائی مرتبط با سازمان بازرسی است و برای اجرای سند تحول کمیته راهبردی تشکیل شده است.

خدائیان اظهار کرد: مطابق با قانون اساسی نظارت بر اجرای صحیح قانون و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون از وظایف سازمان بازرسی است و در درجه اول سعی کردیم پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهیم و با مفسدان برخورد کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۴ هزار و ۸۵۸ برنامه نظارت را در سال گذشته به اجرا گذاشتیم و حدود ۲۰۱ هزار میلیارد ریال از فرار مالیاتی جلوگیری شد. بیش از یک میلیارد دلار و ۲۱۹ میلیون یورو از طریق وصول مطالبات وصول شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از تضییع اموال و حقوق دولتی جلوگیری شد؛ به عنوان مثال با پیگیری سازمان بازرسی ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان مطالبات مالیاتی از شرکت‌های صورتی و کارت‌های بازرگانی استیجاری و بدهی ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان آلایندگی پتروشیمی‌ها دریافت شد و ۳ هزار میلیارد تومان از مطالبات گل‌گهر اصلاح شد.

خدائیان گفت: حدود ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضائی تشکیل و برای هزار و ۱۴۰ نفر قرار جلب به دادرسی صادر شد، همچنین حدود ۲ هزار پرونده در مراجع انتظامی و اداری تشکیل و ۳ هزار و ۶۸۲ نفر حکم گرفتند.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: حدود ۲ هزار مسئله که منجر به‌ بروز فساد می‌شد، شناسایی شدند و از میان این موارد حدود ۲۱۰ کلان مسئله تحت عنوان گلوگاه فساد تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ماموریت‌های سازمان بازرسی بیان کرد: بحث پیگیری ساماندهی انبارهای تملیکی و گمرکات از جمله برنامه‌های سازمان است و در اداره‌کل رسیدگی و بازرسی ویژه از انبار اموال تملیکی و گمرکات بازدید به عمل آمد و ۲۲۰ نامه هشداری به مدیران از جمله رئیس جمهور و وزرا زده شد.

خدائیان ادامه داد: برای ۲۰ مسئول که ترک فعل کرده بودند پرونده کیفری تشکیل شد و ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا تعیین و تکلیف شدند و هزار و ۶۲ خودرو به مزایده گذاشته شد و در فروش کالاهای انبارها رشد ۵۰۰ درصدی داشته‌ایم و در اعاده کالا به صاحبان خود رشد ۹۰۰ درصدی داشتیم و در انهدام کالا نیز شاهد رشد ۶۲ درصدی بودیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: وضعیت رسوب کالا در انبارها قائل مقایسه با گذشته نیست و رئیس قوه قضائیه راساً به موضوع ورود کرد و خود پیگیر مسائل است.

وی اظهار کرد: دولت کمک کرد تا نسبت به اصلاح چارت اموال تملیکی اقدام شود و بحث قانون جوانی جمعیت را پیگیری کردیم و تکالیف تمام سازمان‌ها مشخص شد و به سازمان‌هایی که به وظایف خود عمل نکردند هشدارهای لازم داده شد.

بهره گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات ها

خدائیان با اشاره به هوای پاک تصریح کرد: وزارت نفت و برخی دستگاه‌های دیگر به تکالیف خود عمل نکردند و برای برخی مسئولان پرونده تشکر شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: وزارت اقتصاد در دین رابطه با سازمان بازرسی همکاری دارد و برای ۴۴ دستگاه پرونده‌ها تشکیل شده است و توضیحات اخذ شدند و برخی از دستگاه‌ها توجیه داشتند که قابل قبول بود و فرصتی داده شد تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات اقدام شود و اگر به وظایف خود عمل نکنند پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال می‌شود و این به تمامی قوا مرتبط است.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
ابطال بندهای ۷، ۶ ، ۸ و ۹ دستورالعمل خوداظهاری مالیاتی
بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد
بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

وی با اشاره به ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی تصریح کرد‌: درگاه یکپارچه خدمات سازمان بازرسی تشکیل شد و به درگاه هوشمند ملی اتصال شده‌ایم و سامانه گزارشگران فساد ارتقا یافته است و بانک اطلاعات تکالیف دستگاه‌ها تشکیل شده است و بانک اطلاعات گلوگاه‌های فساد و محکومان تشکیل شده‌اند. همچنین سامانه درخواست شکایات مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است.

خدائیان درباره مرکز نظارت همگانی گفت: گزارشگران فساد می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند و به تازگی سامانه هوشمندی ایجاد شده تا به جای همکاران ما ربات‌ها اقدام به پاسخگویی می‌کنند و گزارش را به مرجعی که باید رسیدگی کنند ارسال می‌کنند و همچنین احراز هویت افراد را نیز به‌صورت برخط بررسی می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم قانون سازمان بازرسی که گفته شده دستگاه‌های اجرایی باید به سازمان بازرسی دسترسی دهند این کار انجام نشده است و در قانون بودجه حکمی را ایجاد کردیم که در آن نوشته شده است دستگاه‌های اجرایی باید دسترسی بانک اطلاعاتی خود را در اختیار سازمان بازرسی قرار دهند.

وی درباره اقدامات قوه قضائیه و سازمان بازرسی درباره تحقق‌بخشی به شعار سال گفت: یکی از مواردی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و سال‌های متمادی شعار سال به عنوان تولید و رونق آن و مباحث اقتصادی نامگذاری می‌شود، تولید و حمایت از آن است؛ لذا قوه قضائیه حمایت از تولید را در کنار سایر وظایف، وظیفه اصلی تلقی کرده و در سطح قوه، ستاد اقتصاد مقاومتی را در مرکز با حضور مسئولان قوه و در استان‌ها هم متناظر آن را تشکیل داده تا موضوع را پیگیری کند.

خدائیان با بیان اینکه اعتقاد ما این است که اقتصاد با بخش خصوصی به سامان می‌رسد و دولت باید پای خود با از اقتصاد بیرون بگذارد و فقط نظارت و سیاست‌گذاری کند و مالیات بگیرد، ادامه داد: از وظایف سازمان بازرسی حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است و در همین باره در سازمان بازرسی دفتر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی کردیم و نیز در سامانه‌ای که داریم، امکانی فراهم شده تا شکایت تولیدکنندگان خارج از نوبت رسیدگی شود.

وی سپس با بیان آمارهایی افزود: تعداد بازدیدهای بازرسان سازمان بازرسی از واحد‌های تولیدی در سال گذشته ۱۸۰۰ مورد بوده و به ۱۱۲۴ مورد ‌شکایت رسیدگی شد. همکاران ما سال قبل در ۲۵۲۷ جلسه با موضوع تولید شرکت کردند. در بحث احیا و راه‌اندازی و شروع به کار واحدها هم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

۴۰۵ مورد تسریع در صدور مجوز و ۶۰۹ مورد تسریع در تامین مالی واحد‌ها و ۲۳۰ مورد جلوگیری از تعطیلی واحد تولیدی از جمله اقدامات سازمان بازرسی در سال گذشته بود که رئیس سازمان آن را اعلام کرد.

خدائیان افزود: در سال گذشته از سوی سازمان بازرسی از ۳۵۰ پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری و شرکت دانش‌بنیان بازدید به عمل آمد، ۳۵ برنامه در این راستا تدوین شده و ۶۲۱ گزارش هشداری به مسئولین مربوطه داشتیم و همچنان این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی است.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

وی در خصوص نتیجه تشکیل پرونده‌های مربوط به ترک فعل مسئولان گفت: گاهی مسئولی، مسئولیتی می‌پذیرد اما کاری انجام نمی‌دهد و ارتقا هم پیدا می‌کند و پرونده سفیدی داشته باشد و مسئول دیگر با وجود اقداماتی تخلفاتی هم دارند. کاری را انجام می‌دهند و اشتباهاتی دارند. ما در سازمان بازرسی به این مسئولین کمک می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: برخی از ترک فعل‌ها جرم است همانند مواردی در قانون هوای پاک؛ اما برخی ترک فعل‌ها تخلف هستند. بخشی از حدود ۶۰۰ پرونده‌ای که تشکیل داده‌ایم، مربوط به ترک فعل‌ها هستند. این نکته را باید در نظر گرفت که پرونده‌های مربوط به ترک فعل حتما منجر صدور حکم انفصال نمی‌شود.

خدائیان در ادامه درباره ادغام خودروسازان برای فروش خودرو در بورس گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی شورای رقابت تنها مرجع رسمی است. تصمیمات این شورا برای همه مراجع لازم‌الاجرا است. شورای رقابت اعلام کرد تولید و عرضه خودرو در کشور انحصاری است. دستورالعمل قیمت‌گذاری آن کالا را باید تهیه کند. سال گذشته برخی خودروسازی با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه خودرو در بورس کردند که منجر به افزایش قیمت خودرو شد؛ با پیگیری سازمان بازرسی علی‌رغم مخالفت برخی از مسئولین، این رویه پس از چندین بار عرضه در بورس به اتمام رسید.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
مجلس با افزایش سن بازنشستگی موافقت کرد!!

وی ادامه داد: یا اقدامات دولت قیمت خودرو کاهش پیدا کرد. برای از تولیدکنندگان خودرو به دنبال عرصه خودرو در بورس هستند که با ما مخالفت کردند اگر اقدام به این امر کنند، اگر خودرو با قیمت بیشتر در بورس عرضه شود، این امر گران‌فروشی است سازمان تعزیرات برخورد خواهد کرد.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه درباره تداوم ادعاها مربوط به خودروهای شاسی بلند گفت: پرونده خودروهای شاسی بلند در مرجع قضایی مطرح است اما درباره اختصاص سهمیه به دستگاه‌های اجرایی، قضایی، امنیتی و … با دستور ریاست جمهوری دیگر سهیمه‌ای به دستگاه‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند و خودروها فقط طبق روال قانونی از طریق سامانه و ثبت‌نام به فروش خواهد رسید. به هر حال پرونده جدیدی در سازمان بازرسی تشکیل نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مسائل مهم مورد نظر رئیس قوه قضائیه تمرکز بر نوع کارکرد فعالیت بانک‌ها در سال جاری اعلام شده است و در تشریح اینکه اولاً قوه قضائیه چه سازوکارهایی برای مدیریت منابع و نقدینگی‌های در اختیار بانک‌ها اندیشیده و ثانیاً چه اقدامات مؤثری در رابطه با عملیاتی شدن سخنان رئیس قوه قضائیه انجام شده است، گفت: رئیس قوه قضائیه روی نکات اصلی دست می‌گذارد و یکی از موارد مباحث مربوط به شبکه بانکی کشور است.

وی ادامه داد: در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه بنگاه‌داری بانک‌ها مورد توجه قرار گرفته است و باید توجه داشت که وظیفه بانک تولید نیست و این بانک‌ها بخشی از سپرده‌ها را در بخش تولیدی محبوس کرده‌اند و درحال زیان‌دهی هستند.

مقالات پیشنهادی :

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

بهترین ویژگی‌های وکیل بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

وکیل بانک

وی گفت: مطابق با قانون بانک‌ها باید ظرف ۳ سال بنگاه‌داری را کنار می‌گذاشتند اما این کار را انجام ندادند و حتماً با بانک‌هایی که نسبت به مولدسازی اقدام نمی‌کنند، برخورد می‌شود.

خدائیان گفت: بانک‌ها وظایفی دارند و در حال رصد این هستیم که آیا به وظایف خود عمل کرده‌اند یا خیر که برای این دسته از بانک‌ها پرونده‌هایی تشکیل شده که در مرحله اخذ دفاعیات هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارز تخصیصی گفت: در این حوزه بانک‌ها پیگیری جدی نداشته‌اند و اضافه برداشت‌هایی صورت گرفته که درحال پیگیری است و همچنین متاسفانه تسهیلات به افراد وابسته به خود بانک‌ها و امور غیرتولیدی داده می‌شود که درحال رصد این موارد هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تکلیف دستگاه‌ها برای ایجاد حساب متمرکز در بانک مرکزی گفت: براساس قانون همه دستگاه مکلف شده‌اند حساب متمرکز در بانک مرکزی ایجاد و حساب‌های غیر متمرکز خود را مسدود کنند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده اکثر دستگاه‌ها به تکالیف خود در زمینه انسداد حساب‌های غیرمتمرکز و ایجاد حساب متمرکز در بانک مرکزی عمل کردند اما همچنان یک الی دو دستگاه هستند که همچنان برخی حساب‌های خود را مسدود نکردند.

خدائیان گفت: یکی از مجموعه‌هایی که هنوز به صورت کامل قانون را اجرا نکرده وزارت بهداشت است که در حال انجام انتقال حساب‌هاست و دیگر مجموعه وزارت نفت است که بخشی از شرکت‌های زیر مجموعه آن همچنان حساب‌های غیرمتمرکز خود را مسدود نکردند.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به برخی شرکت‌های متخلف در این زمینه گفت: سازمان بهداشت شرکت نفت ۱۵ حساب، شرکت ملی حفاری ایران ۲ حساب، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز ۳ حساب، شرکت نفت خزر ۱۱ حساب و دیگر شرکت‌ها که موارد دیگر که متعدد هستند در این زمینه تذکرات لازم به آنها داده شده است تا هر چه سریع‌تر اقدام لازم را انجام دهند.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
افتتاح حساب بانکی محدود شد

خدائیان گفت: پرونده برخی از متخلفین به علت توجیحاتی که داشتند تا کنون به دادگاه ارسال نشده که در صورت تداوم این وضعیت و مسدود نکردن حساب‌های خود قطعا پرونده‌ها ارسال خواهد شد تا برخورد قضایی لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بازرسی امور ورزش سازمان بازرسی به قراردادهای بی‌ضابطه اشاره کرده و برنامه قوه قضائیه برای ورود به این قراردادها چیست؟ گفت: همکاران ما قبلاً گفتند که چرا به باشگاه‌ها ورود کردیم. شفافیت در امور مالیاتی و قراردادها وجود نداشت. برخی از باشگاه‌ها بیش از اعتباری که داشتند قرارداد منعقد کردند و نتیجه آن برخی محرومیت‌ها بود که با تیم‌های خاص حاصل شد و در برخی قراردادها نکاتی گنجانده می‌شود که توجیهی ندارد.

وی افزود: در قراردادی آمده بود که رضایت مدیرعامل از بازیکن ۴ میلیون تومان است. در برخی تیم‌ها برای برخی کارکنان قراردادهایی منعقد می‌شد که مبلغ غیرمتعارف بود. همکاران ما ورود کردند. مثلاً مقرر شده بود در یک باشگاهی تیمش موفق شود و به همه اعضای باشگاه پاداش داده شود. ما نامه هشداری زدیم و معاون اول دستور دادند که نسبت به معیار و استانداردی برای قراردادها اقدام ‌کنند و تعیین شود و هر باشگاهی متناسب قرارداد ببندد.

خدائیان تأکید کرد: ما به اینکه با کدام بازیکن چقدر قرارداد منعقد می‌شود ورود نمی‌کنیم ولی در سایر موارد وارد می‌شویم.

وی همچنین گفت: برای برخی از تیم‌ها از جمله پرسپولیس و استقلال پرونده تشکیل شده و در مرحله اخذ توضیح است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور سپس با اشاره به آخرین وضعیت پرونده گران‌فروشی دارو اظهار کرد: در سال گذشته با اخلال در نظام دارویی کشور مواجه شدیم و برخی از داروها کمیاب شدند و با پیگیری‌های سازمان بازرسی ۱۰ شرکت شناسایی شدند که مشخص شد ۶ مورد از موارد رفع اتهام شد و برای ۴ شرکت داروسازی پرونده تشکیل و با دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شد.

خدائیان ادامه داد: احتکار دارو و گران‌فروشی و اخلال در نظام توزیعی دارو اتهام مدیران شرکت بود و تاکنون قرار به جلب دادرسی گرفته نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامات این سازمان در مباحث مربوط به ارز گفت: در شرایط تحریمی قرار داریم و بر این اساس مسئله ارز برای کشور ما در ارتباط با واردات کالا و کمک به تولید بسیار مهم است‌.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد
بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد

وی افزود: در مواردی مشاهده شده که برای واردات و تولید، ارزهایی تخصیص داده شده که متاسفانه افرادی که ارز دریافت کردند کالا وارد نکردند یا جای دیگری مصرف شده است.

خدائیان با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفت، تصریح کرد: از مجموع ۱۴ میلیارد یورو که اختصاص داده شده است یک میلیارد ۲۰۰ میلیون یورو تعیین تکلیف شده است.

وی گفت: در راستای پیگیری تخلفات انجام شده ۲۱۹ میلیارد تومان از اموال کسانی که تخلف داشتند ضبط شده و ۲۲۸ مورد پرونده تشکیل شده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور اضافه کرد: بخشی از پرونده‌های افرادی که ارز دریافت کردند به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود که بر اساس آخرین پیگیری ۵ الی ۶ هزار پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده است.خدائیان گفت: با پیگیری‌های انجام شده و کمک سازمان تعزیرات حکومتی برای برخی از افراد حکم صادر شده است و در اسرع وقت نسبت به وصول ارز‌هایی که دریافت کردند اقدام خواهد شد.

وی در خصوص اعلام نام متخلفان خاطرنشان کرد: طبیعتاً در زمانی که پرونده تشکیل می‌شود تا زمان صدور حکم قضایی اجازه اعلام اسامی افراد یا شرکت‌های متخلف را نداریم.

بهره‌گیری سازمان بازرسی از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای مبارزه با فساد| موسسه حقوقی عدالت نو 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x