موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

چک بهتر است یا سفته
فهرست مطالب

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک، بسیاری از مردم می پرسند برای دریافت ضمانت کاری یا پرداخت وجه از بدهکار ، از وی چه وثیقه ای دریافت نماییم چک بهتر است یا سفته ؟ مضافاً به اینکه طی اصلاحیه که سال ۸۲ به قانون چک زده شد ، کلیه چکهای وعده دار ، تضمینی ، مشروط ، سفید امضاء و امانی را در ماده ۱۳ خود به صورت حقوقی دانسته و از وصف کیفری خارج نمود لذا مهمترین امتیاز چک که کیفری بوده از دست رفته اما برای اینکه بتوانیم این دو را مقایسه کنیم بهتر است روش وصول وجه در هر دو را شناسایی و سپس نتیجه گیری نماییم :

روش وصول وجه سفته :

۱) برای وصول وجه سفته ابتدا باید به اداره واخواست سفته مراجعه نمود و فرمی به اسم واخواستنامه را از همان اداره تهیه و جاهای خالی مندرج در آن را مطابق فرم نمونه موجود در اداره تکمیل نماییم . سپس ۲% ارزش سفته بابت هزینه واخواست باید تمبر زده شود . به عنوان مثال سفته ای که ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است باید ۲۰۰۰/۰۰۰ ریال تمبر زده شود و فیش واریزی بانک ، به اداره واخواست داده شود .

۲) سفته در گوشه سمت چپ خود دارای عدد می باشد و قید شده سفته تا مبلغ فلان مقدار ریال می باشد و بالاترین وجه چاپ شده فعلاً ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است بنابراین چنانچه کسی ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ طلب داشته باشد باید ۴۰ برگ سفته را پر کند و همین باعث می شود هنگام واخواست سفته ، زمان تکمیل فرم را ۴ برابر کند حال هر چه قدر عدد بالاتر باشد تعداد سفته های مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای تکمیل واخواستنامه بیشتر خواهد شد .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۳) برای تهیه سفته از جانب بدهکار هم مستلزم صرف هزینه گزاف می باشد زیرا هر چه قدر ارزش سفته بالاتر باشد میزان بیشتری برای خرید سفته باید پرداخت نمود . در حال حاضر هر یک میلیون تومان ارزش سفته مبلغ ۱۵ هزار تومان خریداری می شود .

۴) بعد از واخواست سفته بین ۴۰ روز تا دوماه وقت لازم است که سفته ها و واخواستنامه ها توسط اداره واخواست به صادر کننده آنها ( متعهد ) ابلاغ شود و نسخه ابلاغ شده آن عودت شود تا امکان مطالبه وجه از طریق دادخواست به محاکم حقوقی فراهم گردد .

۵) بعد از این مرحله می توان به دادگاه مراجعه و دادخواست مطالبه وجه داد که به میزان ارزش سفته که خواسته خواهان است مبلغ ۳% تمبر دادرسی باید ابطال شود لذا مثلاً برای ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال سفته باید ۴۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال تمبر دادرسی ابطال نمود بنابراین ۲% بابت واخواست و ۳% تمبر دادرسی خودش رقمی گزاف خواهد بود . ( ۵% اصل وجه )

۶) سفته را نمی توان به غیر از دادگاه در جای دیگری شکایت نمود ضمن اینکه فقط و فقط از طریق حقوقی می توان پیگیری کرد ولاغیر . دادرسی هم طبق روال امروزه بسیار کند و طولانی پیش می رود .

روش وصول وجه چک :

۱) برای وصول وجه چک ابتدا باید به شعبه عامل مراجعه کرد اگر سیستم شتاب باشد از هر شعبه ای که جزء شعبات همان بانک هستند می توان استفاده نمود و نیازی به پرکردن برگه واخواست نامه نیست زیرا متصدی باجه مربوطه طبق فرم مخصوص ، اقدام به برگشت زدن چک نموده و گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به انضمام لاشه چک برگشتی را به دارنده آن تسلیم می نماید . لذا هیچگونه هزینه ای نیاز نیست در حالیکه برای سفته ۲% هزینه واخواست نیاز بود.

۲) چک ، دارای مبلغ نیست لذا نه صادر کننده اینقدر در زحمت می افتد که تعداد بالایی سفته خریداری کند نه دارنده این همه زحمت تکیمل فرم واخواستنامه را دارد زیرا در یک برگ چک می توان به هر میزان مورد نیاز ، مبلغ را نوشت لذا بسیار صرفه جویی در هزینه و وقت هر دو ایجاد خواهد شد .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۳) واخواست چک همان لحظه توسط متصدی شعبه انجام می شود و نیازی به ابلاغ آن به متعهد ( دارنده حساب جاری ) نیست که اصطلاحاً گواهینامه عدم پرداخت گفته می شود . اما سفته بین ۴۰ روز تا ۲ ماه نیاز به زمان برای ابلاغ واخواستنامه دارد .

۴) برای هزینه دادرسی همانند سفته به میزان ارزش چک باید ۳% تمبر دادرسی الصاق نمود اما باید توجه داشت که غیر از هزینه گزافی که صادر کننده برای خرید سفته باید می پرداخت ، دارنده هم باید ۲% تمبر واخواست می داد که با ۳% تمبر دادرسی جمعاًً ۵% می شد اما در چک، نهایتاً همان ۳ % می باشد .

۵) چک را می توان در ۳ مرجع به جریان انداخت که یکان به یکان بررسی می شود :

مقالات پیشنهادی :

وکیل دعاوی بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

دعاوی بانکی 

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

وکیل دعاوی بانکی 

 

حقوق اسناد تجاری

۵-۱) اول اداره اجرای مفاد اسناد رسمی :

چون به موجب قانون تجارت ، چک ، سفته و برات در حکم اسناد رسمی لازم الاجرا می باشد لذا اداره اجرای مفاد اسناد رسمی می تواند بر روی چک ، اجراییه صادر نماید که حسن آن این است که اولاً هیچ هزینه ای در بر ندارد حتی ۳% تمبری که در دادگاه مورد نیاز است در اداره اجرا نمی گیرند و رایگان است . دوماً هیچ دادرسی نیاز ندارد بدون تعیین وقت رسیدگی ، بدون صدور حکم و بدون نیاز به قطعیت حکم ، از همان ابتدا ، اجراییه صادر می کند و آن را به صادر کننده ابلاغ می کند . سوماً هم می توان صادر کننده را ممنوع الخروج کرد هم اگر اموالی داشته باشد از طریق اداره اجراء توقیف کرد و به مزایده گذاشت .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۵-۲) دوم دادسرای عمومی جزایی :

به طوری که می دانیم چکهای مدت دار ، سفید امضاء ، مشروط ، تضمینی و امانی وصف کیفری ندارد اما چک روز ، هنوز هم کیفری است و با یک مبلغ بسیار ناچیز در دادسرا برای ابطال تمبر ، بلافاصله می توان احضار و جلب متهم را گرفت . چه بسا با جلب متهم می توان وی را ترساند و از ادامه روند رسیدگی منصرف شد و رضایت دارنده را بدست آورد . در اینصورت در همان ابتدای کار، پرونده به اتمام می رسد .

۵-۳) محاکم عمومی حقوقی :

چنانچه بیش از ۶ ماه از تاریخ چک گذشته باشد و دارنده ، تقاضای برگشت را به بانک ، نداده باشد یا گواهینامه عدم پرداخت را در ظرف مهلت ۶ ماه گرفته باشد اما با انقضای ۶ ماه بعد از برگشت چک ، آنرا به دادسرا نبرده باشد و یا اینکه چک صادره سفید امضاء ، مشروط ، تضمینی ، مدت دارد و امانی باشد می توان به دادگاه حقوقی مراجعه و تقاضای مطالبه وجه چک را مطرح نمود . در اینصورت فقط ۳% تمبر نیاز است و هیچکدام از مشکلاتی که در سفته عنوان نمودیم را ندارد .

حال با این وضع خودتان قضاوت کنید که چک بهتر است یا سفته؟

برای ضمانت کاری چک بهتر است یا سفته
چک بهتر است یا سفته نی نی سایت
سفته بانکی
مجازات عدم پرداخت سفته

رسید سفته

 

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
چک بلامحل | مفهوم بلامحل در چک | جنبه‌های کیفری در صدور چک بلا‌محل

الف : نکات ماهوی چک و سفته

چک یا سفته

۱- اولین نکته این است که به تفاوت های چک و سفته مسلط باشید تا در تنظیم قرارداد بهترین تصمیم را بگیرید. به طور کلی نمی توان گفت چک یا سفته کدام بهتر است بلکه باید موردی قضاوت کرد. در این مورد به مقاله “تفاوت چک و سفته” در همین سایت مراجعه کنید.

مفقودی چک و سفته

۲- در قرارداد ذکر کنید که چک یا سفته بدل از اصل تعهد به پرداخت ثمن نیست و فروشنده می تواند بر اساس خود قرارداد نیز اقدام به مطالبه ثمن نماید. چرا که ممکن است چک یا سفته مفقود شود و در این صورت اگر بخواهید بر اساس خود قرارداد اقدام نمایید، دادگاه نمی پذیرد و حق شما را منحصر در مطالبه بر اساس خود چک یا سفته می داند.

تعویض چک

۳- تعویض چک مذکور در قرارداد با چک دیگر باید با رعایت تمام جوانب و سنجیدن آثار حقوقی آن انجام شود. مثلاً اگر در قرارداد بابت ثمن معامله چک گرفته اید و شرط کرده اید که اگر چک پاس نشد، حق فسخ داشته باشید، حال اگر این چک را با چک دیگری تعویض کنید، ممکن است در دادگاه برگشت خوردن چک جدید دلیل بر ایجاد حق فسخ برای شما محسوب نشود.

هماهنگی با قرارداد

۴- اگر در معامله خریدار دو نفر است و چک متعلق به یکی از خریداران، حتماً خریدار دیگر هم پشت چک را به عنوان ضامن امضاء کند.

تسویه چک

۵- اگر بابت بدهی چک خود می خواهید به تدریج پول را به دارنده چک پرداخت کنید، در این صورت باید اثبات شود که تمام پرداختی های شما به صورت نقدی و یا کارت به کارت بابت این چک بوده است والا دارنده چک بعد از دریافت تمام این پول ها و علی رغم این که وجداناً و شرعاً وجه چک را دریافت نموده است، چک را در دادگاه اقدام می کند و به احتمال زیاد نمی توانید اثبات کنید که پرداختی های شما بابت چک بوده است. فلذا محکوم به پرداخت وجه چک می شوید و ناچاراً برای استرداد مبالغ پرداختی خود باید دعوای استرداد وجه علیه دارنده چک (دریافت کننده) مطرح کنید.

۶- اگر شخصی که شما چکی از او دارید، زودتر از سررسید چک پول به حساب شما واریز یا کارت به کارت کرده و درخواست استرداد لاشه چک را نموده است، در این صورت شما باید قبل از پس دادن چک، اول بررسی کنید که پول از حساب چه کسی به حساب شما کارت به کارت شده است ؟ صرفاً با دیدن اس ام اس واریز وجه به حسابتان خوشحال نشوید!! چرا که ممکن است پول را شخص دیگری به حساب شما واریز نموده و شما به خیال این که وجه چک را دریافت کرده اید، اصل چک را به صاحب چک پس می دهید ولکن شخص صاحب حسابی که از آن حساب به حساب شما پول واریز شده است، دعوای استرداد وجه علیه شما مطرح می کند!! فلذا برای این که مجبور به متوسل شدن به طرح شکایت کیفری تبانی بین صاحب چک و صاحب حساب نشوید، از همان اول از هویت واریز کننده وجه مطلع و مطمئن شوید.

چک اماره دین

۷- هیچ گاه با چک کشیدن به کسی پول قرض ندهید. چرا که صدور چک به معنی بدهی به دارنده چک است در حالی که شما قصد قرض دادن به گیرنده چک را دارید. بنابراین به حسابش پول را به عنوان قرض واریز یا کارت به کارت کنید.

سلب حق انتقال چک

۸- اگر نمی خواهید تا مدتی طرف مقابل قرارداد، چک را خرج کند (مثلاً به علت احتمال فسخ یا کشف عیب کالا) به خط زدن عبارت چاپی (حواله کرد) در متن چک اکتفا نکنید بلکه در متن چک بنویسید : غیر قابل انتقال به شخص ثالث.

۹- ممکن است شما در یک معامله ادعای تهاتر یا فسخ یا حق حبس (پرداخت نکردن چک تا زمانی که اول فروشنده خانه را تحویل دهد) داشته باشید و نخواهید چک را پاس کنید ولی دارنده چک، چک را خرج می کند و عملاً با این کار شما را در مقابل کار انجام شده قرار می دهد. در این صورت نمی توانید در برابر شخص ثالث (دارنده جدید) به اشکالات و ایرادات معامله استناد کنید مگر این که بتوانید اثبات کنید خرج کردن چک به طور صوری انجام شده و دارنده جدید شرخر و دست نشانده و هم کاسه طرف قرارداد شما است نه یک دارنده با حسن نیت.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اسناد تجاری بابت ضمانت | استرداد اسناد سپرده شده برای حسن انجام کار

وقتی شرخر علیه شما طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه چک می نماید، باید یک دعوای مستقل علیه فروشنده به خواسته فسخ قرارداد مطرح کنید و سپس دعوای تقابل علیه شرخر به خواسته استرداد چک و سپس دعوای جلب ثالث در دعوای تقابل علیه فروشنده به خواسته استرداد چک و سپس تقاضای رسیدگی توامان به هر دو دعوای فسخ و استرداد چک. البته بعضی دادگاه ها دعوای تقابل علیه خوانده جدید را هم می پذیرند که در این صورت نیازی به طرح دو دعوا نیست بلکه یک دعوای تقابل علیه خواهان (شرخر) و دارنده قبلی چک کفایت می کند.

 اثبات شرخر بودن خواهان دعوای مطالبه وجه چک :

  • امضاء نکردن انتقال دهنده در ظهر چک در وجه حامل. چرا که هر چند چک در وجه حامل با قبض و اقباض منتقل می شود ولی طلبکار با حسن نیت حتی چک در وجه حامل را هم از انتقال دهنده می خواهد پشت آن را امضاء کند.
  • انتقال چک بعد از برگشت خوردن آن. یعنی بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، چک را به شخص دیگری پشت نویسی و منتقل کند. انتقال گیرنده در این حالت در اکثر مواقع شرخر است چرا که هیچ طلبکار متعارف و واقعی، چک مُرده را قبول نمی کند. به همین خاطر ماده ۱۱ قانون صدور چک به چنین فردی اجازه طرح شکایت کیفری نداده است و قانونگذار به چنین فردی بدبین است. خب همین ملاک در دعاوی حقوقی هم وجود دارد و خواهان دعوای چنین چکی دارنده با حسن نیت نیست. البته انتقال چک بعد از برگشت خوردن آن در هر صورت انتقال تجاری نیست و فی نفسه ایراد دارد و نهایتاً انتقال مدنی است حتی اگر انتقال گیرنده آن طلبکار واقعی و با حسن نیت باشد.
  • گاهی شرخر ناخودآگاه آدرس خود را در زمان پشت نویسی چک و یا در متن دادخواست همان آدرس انتقال دهنده قید می کند.
  • عدم طرح دعوا علیه کسی که از او چک را گرفته است. یعنی فقط علیه صادرکننده شکایت کرده است. در صورتی که هر طلبکار متعارف و واقعی علیه دست قبلی (ظهرنویس) نیز شکایت می کند.
  • عدم وجود معامله بین شاکی (شرخر) و ظهر نویس (دست قبلی).
  • عدم تناسب شخصیت شاکی با مبلغ چک در مبالغ بالا. مثلاً چک ۵۰۰ میلیونی توسط فرد معتاد یا بیکار طرح دعوا شده است.

چک یا سفته ضمانت

۱۰- نکات مهمی که در رابطه با چک تضمین یا چک ضمانت حسن انجام کار در قراردادها باید در نظر داشته باشید :

اولاً : مشخص کنید که چک تضمین یا حسن انجام کار بدل از انجام اصل تعهد و آن کار هست یا نیست. مثلاً هم وجه چک ضمانت اخذ جواز ساخت را می توانید بخواهید و هم الزام سازنده به خود اخذ جواز ساخت.

ثانیاً : مشخص کنید که چک تضمین با خسارت روزانه تاخیر در انجام تعهد قابل جمع است یا نیست.

ثالثاً : اگر شما چک تضمین یا ضمانت حسن انجام کار را صادر کرده اید، می توانید با یک شرط در قرارداد، بار اثبات را برعکس کنید. یعنی شرط کنید که وقتی کارفرما (متعهد له) می تواند بر روی چک اقدام کند که تخلف متعهد را با دلایل موجه اثبات نماید. در صورتی که اگر این شرط نشود، در حالت استاندارد، بار اثبات حسن انجام تعهد به عهده خود متعهد است. چرا که اصل بر عدم انجام تعهد است و فقط دارنده چک کافی است که ادعای تخلف نماید و نیازی به اثبات تخلف ندارد.

رابعاً : حتماً در چک تضمین بنویسید (غیر قابل انتقال به شخص ثالث) تا فقط خود طرف قرارداد بتواند اقدام کند و شما بتوانید در برابر او حسن انجام تعهد خود را اثبات و دعوای استرداد چک مطرح کنید والا اگر چک تضمین را خرج کند، در برابر شخص ثالث نمی توانید به حسن انجام تعهد خود استناد و تقاضای استرداد چک را کنید. چرا که ارتباطی به شخص ثالث ندارد.

خامساً : چک تضمین در رویه اکثر دادگاه ها چک امانی تلقی نمی شود. فلذا اگر طرف مقابل بر خلاف قرارداد چک تضمین را برگشت بزند و اجرا بگذارد، خیلی امیدی به اخذ حکم کیفری خیانت در امانت نیست.

سادساً : در تمام قراردادها می نویسند بابت تضمین حسن انجام تعهدات در حالی که باید به صراحت مشخص شود که تضمین انجام کدام تعهد؟! چرا که کلی گویی در این مورد موجب می شود که مثلاً کوچکترین تخلف از قرارداد مجوز وصول چک تضمین باشد که معقول نیست.

۱۱- در تنظیم قرارداد برای استرداد چک ضمانت اجرا تعیین کنید. مثلاً اگر قرارداد فسخ یا باطل شد، فروشنده باید لاشه چک های ثمن را ظرف سه روز مسترد نماید والا روزانه مبلغ فلان ریال خسارت تاخیر در انجام تعهد دریافت می گردد.

ب : نکات شکلی چک و سفته

۱۲- از چک خود کپی بگیرید و در نسخه کپی چک، رسید دریافت چک را از گیرنده چک بگیرید و حتی الامکان از او بخواهید که تاریخ را نیز درج کند تا هم تحویل چک و هم موعددار بودن چک در دادگاه قابل اثبات باشد.

۱۳- اگر به راستی و درستی شخصیت صادرکننده چک شک دارید، می توانید از او بخواهید که در کپی چک اثر انگشت خود را بزند تا بعداً در دادگاه نتواند صدور چک از ناحیه خود را انکار نماید. چرا که درج اثر انگشت در اصل چک مرسوم نیست و ممکن است بانک ایراد بگیرد. اخذ اثر انگشت در کپی چک به این خاطر است که صاحب حساب ممکن است با سوء نیت امضای اصلی خود را در متن چک درج نکند و شما از این موضوع بی اطلاع باشید.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نفقه و چگونگی طرح دادخواست

۱۴- چک خط خورده و چک از قبل نوشته شده و چک از قبل امضاء شده حتی الامکان نگیرید و چک در حضور شما پر و امضاء شود. چرا که ممکن است با اطلاع و تبانی صاحب حساب، چک را شخص دیگری نوشته و امضا کرده باشد تا بعداً صاحب حساب چک در دادگاه به راحتی بتواند ادعای جعل امضاء نماید.

۱۵- یکی از اختلافات مهم چک در دادگاه ها، بحث چک سفید امضاء است. در مواردی صادرکننده چک امضای خود را قبول دارد لکن ادعای سفید امضاء بودن چک را می کند یعنی اول چک امضاء شده و بعداً متن آن (تاریخ و وجه و بابت) پر شده است.

قاعده این است که چک سفید امضاء فی نفسه معتبر و صحیح است. چرا که صادرکننده با سفید امضاء کردن چک، اختیار پر کردن متن چک را به دارنده داده است. لکن اگر دارنده از حدود اختیارش در قرارداد و یا بنای مقرر تجاوز کند، سوء استفاده و خیانت در امانت محسوب می شود و در نتیجه وجه چک قابل مطالبه نیست.

در اختلافات چک سفید امضاء این بحث مطرح می شود که آیا دادگاه حقوقی می تواند به موضوع تجاوز از اختیار رسیدگی کند و یا لاجرم باید شکایت کیفری طبق ماده ۶۷۳ و ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی مطرح کرد؟ و دیگر این که بار اثبات به عهده کیست؟  یعنی آیا صادرکننده چک باید تجاوز دارنده از حدود امانت و اختیار را اثبات کند و یا دارنده چک (پر کننده) باید رعایت امانت را اثبات کند؟

فلذا برای پیشگیری از این اختلافات، اگر چک سفید امضاء صادر یا دریافت می کنید، باید سقف و حدود اختیار را در قرارداد قید کنید که مشکلی پیش نیاید.

نکته مهم دیگر این است که در مواردی صادرکننده چک دسیسه چینی می کند و چک را به نحوی می نویسد که سفید امضاء جلوه داده شود. مثلاً اول امضای بزرگ زده باشد و بعد از آن متن چک را طوری نوشته که کمی از نوشته ی متن چک روی امضای چک بیفتد تا بعداً در دادگاه ادعای سفید امضاء بودن مطرح کند. باید مواظب چنین کلک هایی باشیم. همچنین می توان برعکس عمل کرد و برای جلوگیری از ادعای سفید امضاء بودن، از صادرکننده خواست که کمی از امضایش روی نوشته بیفتد.

۱۶- انکار امضای چک و یا ادعای جعل امضای چک از ناحیه صادرکننده موضوع مهم و شایع در دعاوی چک است که در این خصوص به مقاله اینجانب تحت عنوان “آیا امضای چک قابل انکار است” در همین سایت رجوع نمایید.

۱۷- اگر صادرکننده در دادگاه حقوقی ادعای جعل امضاء مطرح نمود، جعل امضای چک ملازمه با سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری دارد. در این صورت دفاع کنید که چرا صادرکننده در همان زمان شکایت کیفری سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری مطرح ننموده است؟؟ یقیناً کسی که امضایش جعل شده، پیگیر کار خود است و شکایت سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری را نیز همراه با ادعای جعل مطرح می کند نه این که بگذارد و بگذرد و تازه در دادگاه حقوقی در برابر دعوای دارنده چک صرفاً یک جمله بگوید امضای من جعلی است!! اگر ادعای جعل دارد لزوماً باید سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری را نیز اثبات کند.

۱۸- اگر چک را از ظهرنویس می گیرید، حتی الامکان از رضایت صاحب حساب چک مطمئن شوید. چرا که ممکن است چک امانی یا مسروقه باشد. حتی گاهی ممکن است بین صادرکننده و شخصی که شما چک را از او گرفته اید (دارنده اول و ظهرنویس) شکایت صوری خیانت در امانت نسبت به چک مطرح باشد تا صادرکننده بتواند به استناد حکم کیفری، در برابر شما از مسئولیت مبرا شود. در این صورت اگر حکم کیفری صادر شده باشد، شما در مقابل کار انجام شده قرار گرفته اید!! و نمی توانید به آن حکم کیفری اعتراض ثالث نمایید.

۱۹- می توانید در ذیل امضای خود در چک، تاریخ صدور را درج کنید تا موعددار بودن چک به راحتی قابل اثبات باشد ولی ممکن است طرف مقابل از شما نپذیرد. البته با بانک نیز هماهنگ کنید که نقص امضاء نگیرد.

۲۰- وقتی چک را از صادرکننده می گیرید، چند بار مندرجات آن را با وسواس بررسی کنید تا اشتباهی در مبلغ و تاریخ عددی و حروفی و ریال و تومان و نقطه ها نباشد.

۲۱- وقتی حکم دادگاه به نفع شما در خصوص چک صادر می شود، چند بار حکم دادگاه را با مشخصات و شماره و مبلغ چک تطابق دهید تا اگر در رای دادگاه اشکال تایپی وجود داشته باشد، بلافاصله تقاضای صدور رای اصلاحی کنید. در خیلی موارد طرف خوشحال که حکم به نفعش صادر شده، تازه در مرحله اجرای احکام متوجه شده است که یک صفر یا نقطه در رای تایپ نشده و دوباره از اول مجبور به درخواست رای اصلاحی و ابلاغ و تجدیدنظر و اجراییه شده است!! یعنی دو سال عقب افتادن فقط بخاطر تایپ نشدن یک صفر در رای و دقت نکردن در همان زمان ابلاغ رای.

 

عدالت نو | چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

230 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی اعتمادزاده

با سلام اگر من سفته ایی رو به اجرا بذارم ولی کسی که باید سفته را پرداخت نماید چیزی نداشته باشد میشود از همسرشان مالی معرفی کرد یا خیر

آبتین مهربان شهریاری

با سلام واحترام و تشکر از راهنمای های خوبتون.
یه سوال داشتم از حضورتون :
آیا می توان چک تضمین پرداخت مال الاجاره یکسال منزل که از مستاجر میگیرند بجای آن سفته بگیرند؟
چونکه مستاجر چک نداشته که بده و چه متنی روی سفته باید نوشته شود؟
پیشاپیش از راهنماییتون سپاسگزارم

محسن طاهریان

با سلام بنده میخواهم وامی را دریافت کنم که نیاز به دو ضامن دارد. خود بانک دو ضامن و چک وام گیرنده با امضای پشت آن توسط ضامنین را میخواهد. ضامن دوم برای ضمانت وام اینجانب یک چک میخواهد که ۱-بدون تاریخ باشد ۲-در وجه خودش باشد و بابت ضمانت و … در چک چیزی نوشته نشود. ۳- چک را هم در حضور خودش بنویسم.
اکنون برای گرفتن وام مجبور شده ام به ضامن دوم چنین کی بدهم. حا سوال دارم اگر ضامن یا وراث وی چک را اجرا بگذارند از چه طریقی میتوان اثبات نمود که چک برای ضمانت داده شده است. یا به عبارتی راهکاری ارائه دهید که بنده بتوانم اثبات کنم جهت ضمانت بوده. ضامن میخواهن چک کیفری پیگیری شود.

سحر فرهمند

با سلام . خواهش میکنم پاسخ دهید. من در اداره ضامن یکی از همکاران به مبلغ ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان شدم . و متاسفانه این همکار در حال حاضر اخراج شده است و من هیچ ضمانتی از قبیل چک یا سفته از ایشان ندارم. ایشان در دادن ضمانت به من (چک یا سفته) مشکلی ندارند. به نظر شما کدام یک از ضمانت ها بهتراست؟ چک یا سفته؟ درصورت ندادن حتی یک قسط کدام ضمانت را راحت تر میتوان اجرایی کرد؟

عبدالوهاب نجف زاده

با عرض سلام و ادب واحترام من قراره برای فرزندهفت ماهه خودم یک پرستار بگیرم که بیاد منزل برای تضمین قراره به من چک بده اما نمیدونم چه مبلغی رو ازش بگیرم و در شرح چک چی بنویسم که در صورت عدم تعهد لازم الاجرا باشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

میثم رفعتی

با سلام
میخام با یه شرکتی قرارداد ببندم
میگن باید ۵۰ میلیون سفته یا چک ببرم
چک بدم یا سفته ؟
اگر چک باشد روی چک چی بنویسم بهتره ؟
اگر سفته باشه چی ؟
ممنون

روزبه

با سلام.اگرصادرکننده چک فوت کندودرحسابهای بانکی وی موجودی نباشدآیامیتوان از وراث وی قبل از انحصار وراثت ازطریق قانونی پول را دریافت کرد؟

مدیر سایت

با سلام ، چنانچه متوفی دارایی از خود به جای گذاشته باشد شما می توانید با مراجعه به دادگاه صالح ، بر علیه وراث دعوی مطرح نمائید. بدیهی است که تا بدهی های متوفی تسویه نشود ماترک مفهومی پیدا نمی کند.

میثم عریزی

سلام و خسته نباشید.
بنده به تازگی در کارخانه ای شروع به کار کردم.رئیس کارخانه می گوید کار من در کارخانه این است که طلب های اورا از بدهکارها جمع کنم وحالا چند فقره سفته داده و هرکدام جداگانه برای شخصی است و در سفته چیزی به عنوان ضمانت ویا نام گیرنده نوشته نشده است.
آیا بنده میتونم از طرف او دنبال کارهای سفته باشم و شکایت و واخواست بدم و مبلغ ذکر شده در سفته را نقد کنم یا خیر؟ممنون میشم راهنمائیم کنید.

مهسا عسکری

سلام خسته نباشید من به عنوان منشی واسه شرکت میخام سرکار برم . رییس اونجا از من درخاست چک یا سفته به مبلغ ۲۰ میلیون کرده.
ایا من چک بدم بهتره یا سفته؟
و ایا میشه گفت واسه ضمانت فقط هست و چطوری میشه که رییس استفاده بدی ازش نکنه ؟

مدیر سایت

با سلام ،
اولا چنانچه مقرر شد شما سند تجاری را بابت حسن انجام کار به کارفرما بسپرید می بایست قرارداد کار شما به صورت کتبی باشد .
ثانیا یک قسمت از قرارداد کتبی را به حسن انجام کار و یا سند تجاری اختصاص دهید .
ثالثا مشخصات چک یا سفته را به صورت شفاف در قرارداد ذکر نمائید و برای خود نیز از سند تجاری کپی تهیه فرمائید .
رابعا کارفرما را ملزم نمائید که در قرارداد به طور صریح حسن انجام کار را تعریف نماید .
در سپردن سفته و چک در قراردادهای کار تفاوت عمده ای وجود ندارد اما به شما هشدار داده می شود که ممکن است در آینده ، کارفرما آن سند تجاری را به شما مسترد ننماید و در نهایت این شما هستید که با پرداخت هزینه های گزاف مجبور به پس گرفتن آن سند می شوید .

میثم

باسلام،بنده چکی به مبلغ دومیلیون به شخصی دادم واین چک برای یکسال پیش هست تاریخش،وچون سرموعد نتونستم پاس کنم بعدا مبلغی روعلی الحساب به حساب طرف ریختم،وچون سر حساب کتاب باهم به مشگل خوردیم مابقیشوبهش ندادم،آیا امکان دارد اگه پولی درحساب جاریم واریز کنم بتونه برداشت کنه بعد یکسال که گذشته یاخیر،همچنین میتونه برگشت بزنه یانه؟سپاسگزارم ازتون،منتظرپاسخ هستم

مدیر سایت

با سلام
بله هم امکان برداشت از حساب هست هم برگشت چک

علی امیدی

با سلام
بنده ضامن فردی شدم و اندازه مبلغ وامشون ازشون سفته گرفتم و الان ۵ قسط از وامشونو پرداخت نکردن من الاناگر سفتشون بذارم اجرا میتونم ب عنوان ی ابزار فشار مجبورشون کنم ک قسطشونو پرداخت کنن یا نه؟
خواهش میکنم راهنماییم کنید
پیشاپیش سپاسگذارم ازتون

مدیر سایت

بله چون سفته دارای وصف تجریدی است و شما میتوانید در این شرایط وجه آن را مطالبه نمایید

رضاقلیزاده

باسلام واحترام
بنده ازکسی به مبلغ ۶۵میلیون طلبکارم وهیچی نگرفتم ازش، میخواستم بپرسم ازش چک بگیرم بهتره یا سفته؟ اگرم چک بگیرم به چه صورت باشه بدون تاریخ باشه و امانی و ضمانت و نیز چک شخص دیگه رو بده چی بگیرم یانه؟

مدیر سایت

با سلام،
در پاسخ به سوال شما می توان گفت که اخذ چک در قبال طلب، بهترین گزینه است زیرا چک در سه مرجع (دادگاه حقوقی، کیفری و اداره اجرای اسناد لازم الاجرا مطابق شرایط خود) قابل پیگیری است. بهتر است چک با تاریخ باشد و در قالب ضمانت و امانت نباشد. چنانچه بدهکار شخص معتبر و متمولی را به شما معرفی کرد که چک به نام وی باشد می توانید قبول کنید در غیر این صورت از پذیرش چک خودداری فرمائید.

شاهد شهدادی

باسلام و خدافوت.من پخش کفش دارم.یکی از مشتریهام در قبال کفشی که بهش میدم به عنوان ضمانت سند و یا سفته میدهد.به نظر شما چه کنم که به مشکل بر نخورم.پیشاپیش سپاس از راهنمایی شما

مدیر سایت

با سلام،
بین اسناد تجاری، چک از پشتوانه قوی تری برخوردار است. اولین قدم برای معامله عادلانه این است که شما به شخصی کفش دهید که خوش حساب باشد و برای تضمین بازپرداخت پول خود، چک صیاد با تاریخ اخذ نمائید و در صورت موجود نبودن چک می توانید اقدام به اخذ سفته نمائید. شایان ذکر است که چک گزینه بهتری برای شما می باشد.

سحر

سلام من حدود یکساله که به دوسته صمیمی خودم مبلغ ۲۵۰میلیون تومان پول قرض دادم و هیچ مدرکیم بجز فیشه واریز ندارم و خانواده این خانوم هم امتناع میکنن از پس دادن این پول اگه بخوام راضیش کنم که سفته امضاه کنه حتما باید سفته ای که از بانک میگیریم به اسم اون باشه و کد ملی اون یا فرقی نمیکنه مهمه امضاهو اثر انگشته و اینکه برای مبلغ ۲۵۰میلیون چقدر باید از بانک سفته بگیریم؟

مدیر سایت

با سلام
صادر کننده ی سفته چه بدهکار باشد چه شخص ثالثی جهت بدهی وی برای شما سفته صادر نماید تفاوتی نمی‌کند. توجه داشته باشید دریافت چک گزینه ی مناسب تری است.

سجادهوشمند

سلام خسته نباشید خدمت شما عزیز بنده یک تد یس ریاضی برای یک شخضی داشتم و ایشان گفتن ۵ماه دیگه پول و بهم میدن و من اصلا ایشون و نمیشناسم گفتن سفته میده مبلغ یک میلیون تومان و کارت ملیش هم میگیرم آیا امکان داره پول رو ندن؟ آیا این تضمین کافی است؟
خیلی ممنون لطف کینید جواب میدید

مدیر سایت

با سلام
سفته می تواند بدهی شخص صادر کننده را تضمین نماید و تضمین شما کافی است . اما در پاسخ به این سوال که وی می تواند پول شما را ندهد می توان گفت بله وی می تواند از پرداخت پول استنکاف نماید و شما برای احقاق حق خود می بایست از طریق مراجع ذی صلاح اقدام نمائید.

مهدی حسینی

سلام یکی از دوستام ۵۰۰۰۰۰۰۰ پول دستی ازم میخواهد و میگه ب جاش سه چک ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ بهم میده آیا همین کفایت میکنه یا کار دیگری باید انجام بدم

مدیر سایت

با سلام،
چک به تنهایی تضمینی است برای بازپرداخت پول شما و با صدور چک، آن شخص بدهکار شما تلقی می شود اما نکته مهم، میزان دارایی آن شخص است چنانچه شخص مذکور اموالی برای پرداخت صد میلیون تومان نداشته باشد عملا شما به بن بست می خورید بنابراین می بایست معیار شما برای سنجش، میزان دارایی وی باشد.

کیان اهورایی

سلام
آیا چک برای تعهدنامه محضری برای دانشجوی دانشگاه فرهنگیان که دوره ای طولانی را در بر میگیرد قابل استفاده است؟
زیرا اگر به هر شکلی انصراف دهد باید بنده هزینه های تحصیل و دریافتی های وی را پرداخت کنم. رعایت چه نکاتی یا دریافت چگونه سندی مناسب است؟
باتشکر

مدیر سایت

با سلام،
شما می توانید به موجب قرارداد کتبی جداگانه با شخص دانشجو این معضل را حل نمائید. نکات قابل ذکر در این قرارداد عبارتند از ۱. علت صدور چک و مواردی که بین طرفین حائز اهمیت می باشد ۲. این چک به صورت امانت نزد دانشجو است ۳. چنانچه مبلغ چک توسط دانشگاه یا هر مرجع دیگری نزد بانک برده شود شخص دانشجو موظف به پرداخت وجه می باشد.

اعظم

سلام. بنده یه کارمندط داشتم که مدت ۴۰ روز پیش ما کار کردن و هیچ قراردادی نوشته نشده و فقط شفاهی مبغلی به عنوان حقوق تعیین شده، که نصف این مبلغ رو گرفتن و الان ترک کار کردند، ایشون رفتن ۲ تا سفته یه تومنی گرفتن و اوردن دادن خواهر بنده امضا کرده بدون تاریخ و خواهر بنده اصلا از سفته چیزی سر در نمیورده ولی تاریخ رو در ته سفته زده بودند، حالا اون بنده خدا که از حقوقش ۹۰۰ تومن مونده بوده سفته ۲ میلیونی گرفته و اقرار کرده که زرنگی کرده و سر ما کلاه گذاشته، ایا ما میتونیم شکایت خیانت در امانت بکنیم یا ثابت کنیم که یکی از سفته کلاهبرذاری بوده؟ ممنون میشم کمک کنین

مدیر سایت

با سلام،
اگر سفته ها بابت امانت برای پرداخت حقوق کارمند شما به وی سپرده شده باشد و شما باقی مانده حقوق وی را پرداخت کرده باشید شکایت خیانت در امانت محقق می شود در غیر این صورت با توجه به وصف تجریدی اسناد تجاری (یعنی به محض صدور حیات حقوقی مستقل دارند) خیانت در امانت محقق نشده است.

حسین رضایی

با سلام و خسته نباشید.یکی از فامیل های دورمون قرارهای از بانک وام بگیره از من هم خواسته برای ضمانت.به نظر شما سفته بگیرم یا چک؟ در ضمن باید روی چک یا سفته تاریخ زده بشه یا لازم نیست؟ با تشکر

مدیر سایت

سلام
بهتر است از وي تعهد به پرداخت وام در مهلت معين و آزاد سازي ضمانت خود را بنماييد زيرا اگر بعد از انقضاي مهلت ، نتوانست برائت ذمه شما را بگيرد ميتوانيد عليه وي دادخواست در دادگاه بدهيد . راه دوم اين است كه چك بگيريد و بهتر از سفته ميباشد اما بدون تاريخ دريافت شود بهتر است .

سهیل پازوکی

سلام
بنده سوالی در مورد سفته داشتم.
یه مبلغی از یک نفر سفته دارم که حدودا برای ۶ سال پیش هست و پول به من نداده.
پول ۶ سال پیش قاعدتا ارزشش کمتر از همون مبلغ امروز هستش .
آیا میتونم مثلا توسط کارشناسی کارشناس دادگستری ارزش پول اون موقع رو به روز دریافت کنم؟

مدیر سایت

سلام
به طوری که مستحضر هستید مطالبه خسارت دیرکرد یا همان خسارت تأخیر تأدیه منوط به این می باشد که شما مطالبه کرده باشید این یعنی دادخواست داده باشید و با توجه به اینکه از روزی که سفته به شما داده شده تا کنون آن را واخواست نکرده‌اید و درصدد مطالبه وجه بر نیامده اید لذا از زمان تقدیم دادخواست به بعد میتوانید خسارت دیرکرد را دریافت نمایید .

احمدی

با سلام بنده یک فقره چک نزد کسی داشتم و سفته به مبلغ ۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریال حالا چک را برگشت زده آیا میتواند سفته را هم اجرا بگذارد در حالی که بدهی من کمتر از مبلغ چک هست و چک را به اجراگذاشته ابلاغیه صادر شده

مدیر سایت

با سلام
بطوريكه ميدانيد اسناد تجارى هنگاميكه از جانب شما صادر و به دست دارنده ميرسد فرض بر اين است كه شما بدهكار هستيد و آن شخص نيز طلبكار، منتها اگر همان شخصى كه به وى بدهكار هستيد هم چك را برگشت بزند و هم سفته ها را واخواست نمايد و شما اسناد و مداركى در اختيار داشته باشيد كه دال بر ميزان مديونيت شما به وى باشد ميتوانيد دفاع كنيد كه اين سفته نيز ضمانت پرداخت بدهى شما از بابت چك بوده و مبلغ اضافه تر نيست. سعى كنيد از شاهد نيز كمك بگيريد.

محمد ملکی

باسلام و حسته نباشید بابت اطلاعات مفید حقوقی که جامع پاسخگو هستید. بنده جهت ساخت و ساز و گرفتن وام ملکم رو که ارزش ۴۰۰ میلیون داره در اختیار شخصی گذاشتم که وام بگیرد و ساخت و ساز کند. و ملک من در رهن بانک می رود. سئوال من این است بابت اینکه بعد اتمام کار یا اینکه به تعهد خودش عمل نکرد چه تضمینی بگیرم که به حق و حقوقم برسم؟ممنون بابت پاسخگویتون

مدیر سایت

سلام
حتما خود آن شخص هم به عنوان ضامن و بدهكار ، اسناد بانكی را امضا كند و متضامنا با شما در برابر بانک ، تعهد به پرداخت داشته باشد . دوم اينكه در صورت عدم پرداخت تعهداتش به بانک ، اسناد تجاری مثل چک و يا سفته به شما بدهد كه در موقع لزوم بتوانيد از آن استفاده نماييد .

ابوالفضل فعال

سلام
ماها پیش بنده وام ازدواج خود را به ضامنم واگذار کردم یعنی ضامن مبلغ وام را گرفت و قرار شد اقساط بانک را پرداخت کند متسفانه پرداخت نکرده و بانک هم بنا بر اشتباهی که خودشون کردن نامه کسر از حقوق از ضامن یادشون رفته بگیرن الان تکلیف من چیه ؟

مدیر سایت

سلام
واگذاری وام به غيره تاثيری در تعهد شما به بانک نداره زيرا متعهد اصلی و وام گيرنده شما هستيد. نامه كسر از حقوق هم موثر نيست زيرا تعهد پرداخت وام از طرف وام گيرنده به اين شكل است كه متضامنا با ضامن، مسئول پرداخت هست. لذا بانک، مختار می باشد يا عليه شما يا ضامن يا هر دوی شما باهم دعوی مطالبه وجه مطرح كند.

رضا

سلام
بنده بر اساس اعتماد مبلغی را به آشنایی قرض دادم، مقداری از آن را پس داد و مقداری باقی مانده دو فقره حواله موسسه مالی و اعتباری بمن داد که متاسفانه وصول نشد، تحویلدار گفت که حواله ها متعلق به شخص دیگری است و امضای پای آن نیز با امضای صاحب حساب همخوانی ندارد.و تعدادی پیام از او دارم که اعتراف به بدهی کرده و وعده پرداخت وجه. بنظر شما از طریق شکایت امکان وصول و اثبات اینکه به او پول قرض داده ام وجود دارد؟ حواله ها را نیز پست کرده بود که شماره رهگیری آن موجود است.

مدیر سایت

سلام
چنانچه وجه را به حساب وی ريخته ايد در اين صورت قابل اثبات می باشد در غير اين صورت با اس ام اس نمی توان كسی را محكوم به پرداخت وجه نمود.

س.ع

سلام . من در کار طلا بودم و یک میلیارد سفته دارم از شریکم. اما هیچ قراردادی با شریکم بدلیل فاملیت ندارم. الان که سفته را به اجرا گذاشتم، اونها شکایت کردن که سفته ها رو به من قرض دادن و من خیانت در امانت کردم. آیا ممکن هست که سفته های من رو باطل کنن یا نتونم سفته ها رو نقد کنم ؟!

مدیر سایت

با سلام
طبق مقررات قانون تجارت، اسناد تجاری دارای اوصافی است كه يكی از آنها با عنوان وصف تجريدی می باشد . وصف تجريدی يعنی اينكه به مجرد ( به هنگام ) صدور يک سند تجاری ، ازقبيل چک ، سفته و برات ، فرض بر مديونيت صادر كننده است يعنی اصل بر این است كه كسی كه سند تجاری داده، بدهكار است و برای پرداخت دين خود اقدام به صدور و تسليم سند تجاری به دارنده نموده است لذا صادر كننده بايد اثبات كند كه قرض داده است. ضمن اينكه خود سند تجاری، قابل قرض دادن نيست! آيا منظور ايشان اين است كه اصل برگه را قرض داده است؟ اصل سند تجاری كه معنايی برای قرض دادن ندارد بلكه وجهی مثلا از باب قرض داده ميشود و به جهت تضمين، سند تجاری می پردازند لذا ادعای انها بی مورد می باشد.

محمد جواد پورمیرزایی

با سلام
اگر مبلغ مندرج در سفته بیشتر از سقف سفته باشد مبلغ مازاد اعتبار دارد

مدیر سایت

سلام
بله ولي هنگاميكه وجه ان در سررسيد ، مطالبه شود بايد به اندازه مبلغ ان ، در وزارت دارايي تمبر ابطال شود

محمد محمدی

من ۵۰ میلیون سفته از دوستم که باهم تو ی کاری شریک بودیم در دست دارم که دوستم بعد مدتی سرمو کلاه گذاشت و همه پول ها رو بالا کشید و وارد ی کار دیگه شد و حالا هم امروز فردا میکنه که پولمو نده ، سوال من اینجاست که این آقا همه اموالشو هم بنام خانمش زده و حتی با حساب ایشون هم کار میکنه ، در صورت واخواست سفته میتونم اموالی که بنام خانمشون کردن رو توقیف کرد ؟ سپاس

مدیر سایت

سلام
متاسفانه خير زيرا اموال هركس در هنگام بدهكاری قابل توقيف است نه ديگران . ولی شما می توانيد سفته را واخواست و به جريان بياندازيد و هنگام محكوميت وی ، اگر اموالی نداشته باشد جلبش كنيد و اگر گفت اموالی ندارد طبق ماده ٨ قانون نحوه اجرای محكوميتهای مالی از دادگاه بخواهيد اعسار وی را نپذيرد.

صدف صادقی

سلام. یکی از دوستانم مقداری پول قرض میخواد ازم گفته چک یا سفته هم بخوام میده فقط چون یکم بد حساب هستش نمیدونم کدومو بگیرم که راحتتر بتونم پولو ازش پس بگیرم و اگه سفته بخوام بگیرم باید داخل بانک و یا دفتر اسناد ثبت بشه؟ و اینکه اگه نخوام به اسم خودم باشه وجه حامل باشه میتونم به کس دیگه ای بسپرم نقدش کنه؟ و اینکه خودش گفته کمتر از یکماه پرداخت میکنه اگه بدون تاریخ تحویل بگیرم میتونم خودم تاریخ بزنم هر موقع بخوام؟؟ لطفادر اسرع وقت پاسخ بدید ممنون

مدیر سایت

سلام
سعی كنيد چک بگيريد و دسته چک وی از مدل جديد صياد باشد، كه اگر برگشت بخورد تمام امكانات بانكی از وی سلب ميشود. ضمنا بدون تاريخ هم اگر بگيريد خودتان ميتوانيد تاريخ بزنيد.

مدیر سایت

سلام
سعی كنيد چک بگيريد و دسته چک وی از مدل جديد صياد باشد. كه اگر برگشت بخورد تمام امكانات بانكی از وی سلب ميشود. ضمنا بدون تاريخ هم اگر بگيريد خودتان ميتوانيد تاريخ بزنيد.

هادی طاهری

با سلام
یک سفته داشتم از کسی به اجرا گذاشتم رای شورای حل اختلاف هم اومده است.

سوال اول
می بایست این ۴۰ روز مهلت اعتراض را صبر کنم سپس برای دریافت حکم جلب اقدام کنم یا خیر؟

سوال دوم
متشاکی خود را مفقودالاثر کرده است از چه راهی میتوانم مطالبات خود را دریافت کنم؟

با تشکر از سایت عالیتون

مدیر سایت

سلام بله زيرا بيست روز مهلت واخواهي و بيست روز مهلت تجديدنظرخواهي است. بعد از اين مدت ميتوانيد تقاضاي صدور اجراييه كنيد و ابتدا از اجراي احكام بخواهيد كه حسابي اگر نزد هر بانك دارد توقيف كنيد اگر نداشت جلب سيارش رو بگيريد

حسین

با سلام .
من سند مالکیت خودم را به مبلغ ۱۰۰ میلیون وثیقه گذاشتم برای یک زندانی و از آن سفته به مبلغ ۱۰۰ میلیون گرفتم برای ضمانت سندم. خواستم بگم که آیا چک میگرفتم بهتر بود یا همین سفته؟ آیا اینجور ضمانتی برای سند صادق هست یا ن؟ ممنون میشم جواب بدین

مدیر سایت

سلام
شما كار خيري كرديد ولي اگر اَن زنداني برنگردد سند شما حراج خواهد شد و شما بايد سفته را واخواست نماييد و بدويد دنبال اَهو

هادی طاهری

با سلام
ما یک کارگر به مدت یکماه استخدام کردیم.
به صورت آماری یا کنتراتی با او طی کردیم که اگر فلان مقدار تولید حقوق دریافت می کند و هیچ گونه قرارداد کتبی هم با یکدیگر عقد نکردیم.
حدود یک هفته کارگاه به دلیل تعمیرات تعطیل بوده است و حالا که پایان ماه که موقع پرداخت حقوق شده است، کارگر علاوه بر مقدار حقوق مقدار تولید خود اون یک هفته تعطیلی را که با آن سرکار نیامده است هم از ما حقوق طلب کرده است.

الان تکلیف قانونی ما چیست؟

مدیر سایت

حقي به وي تعلق نميگيرد و براي اينكار سعي كنيد شاهد هم داشته باشيد و با شاهد درميان بگذاريد كه اگر خواست شكايت كند بوسيله شاهد ، ادعاي وي را رد نماييد

مهدي پيركرمي

سلام.من مغازه ايي دارم ميخوام بدمش به نفر براي اجاره،متاسفانه مستاجر ميگه من چك ندارم كه براي ضمانت تخليه بدم و بجاش سفته پرداخت ميكنم،با توضيحاتي كه تو سايت شما براي اقدام كردن سفته خوندم يجورايي پشيمان شدم از گرفتن سفته،ميخواستم نظره شما رو بپرسم كه سفته رو قبول كنم براي تضمين تخليه يا نه،ممنون ميشم راهنماييم كنيد،تشكر فراوان

مدیر سایت

سلام
نه اينكه سفته بدرد نخورد اما در هر صورت راههاي وصول چك اسانتر است اما اگر چاره اي نباشد سفته كارساز است

مظهرمحمودی

سلام. یه نفری هست ک میگه ۲۵میلیون بده ک یه دستگاه تولیدی بخریم یعنی سرمایه ازمن کار ازاون میگه بهتم سفته میدم بنظروتون میشه رو سفته حساب کرد یان؟

مدیر سایت

سلام بله و مقاله ای كه در سايت گذاشته شده تحت عنوان “چك بهتر است يا سفته” را مطالعه ای داشته باشيد.
https://www.edalateno.com/چک-بهتر-سفته/

ستار

با سلام وخسته نباشی
من در شرکتی کار میکنم که مدیر عاملش دوست قدیمی هستش بنا به ار تباط تجاری غیر مرتبط با شرکت، دوست دیگری را به مدیر عاملمعرفی کردیم تا کار مشترک تجاری کنن،بخاطر نوسانات ارزی کار توقف و۴۰۰ میلیون تومان وجه معامله تا برج ۸ پرداخت میشود
حال دوست مدیرعامل به من داره فشار میاره که الان پول رو میخوام وباید سفته یا چک به مبلغ یک میلیارد تومان به من بدی
متاسفانه بخاطر فشار مالی وکارمند جز بودن وترس از اخراج شدن نمی دانم چه کار کنم طرف تهدید کرده وطلب چک یا سفته داده کمک میکنید من چه کار کنم

مدیر سایت

با سلام
اينكه طرف مقابل به شما فشار می اَورد، لازم است بدانيد هيچ قانونی نيست كه بتواند حقش را ثابت كند و شما را به جای شريک خويش بدهكار نمايد. در واقع هركس بايد بدهی خود را بپردازد مگر اينكه از دين ديگری ضمانت بنمايد. محكم بايستيد و به هيچ عنوان چك يا سفته يا دستنوشته ای ندهيد زيرا هرگونه سندی دال بر تعهد، شما را در رديف ضامن قرار خواهد داد و بدانيد كه قانون شما را حمايت خواهد كرد.

سجاد احمدی

سلام خسته نباشید
بنده بازاریاب هستم و یک فقره چک از یکی از مشتریانم حدودا ۸ ماه پیش برگشت خورده و شرکت این مبلغ رو از حقوق بنده کسر کرده و چک رو به خودم تحویل دادن
تو این مدت هم طرف همش امروز و فردا میکرد بابت بازپرداخت مبلغ یا پاس کردن چک البته برگه چک هم بنام خودش نیست و بنام شخص دیگری است
شرکت پشت چک را برای من مجددا مهر نموده که بتونم به اسم خودم برگشت بزنم و پیگیری کنم
حالا با این شرایط موجود و اینکه چک بنام شخص مغازه دار نیست من چگونه میتونم پیگیری های لازم رو انجام بدم
ممنون میشم راهنمایی کنید
مبلغ چک هم یک میلیون و پانصد هزار تومان است.
باتشکر

مدیر سایت

سلام
مجددا برگشت بزنيد و اگر تونستيد از كسي كه خرج كرده بخواهيد ظهر چك را به عنوان ضامن امضا بزند و دادخواست بدهيد…

سالار محمدیان

سلام اتومبیلی خریده ام اقساطی که بابت ان ۲۰میلیون سفته داده ام ک یکی از اقساط ان را پراداخت کردم و سه قسط دیگر دارد و من مجبور به فروختن ان شده ام و از شخص مورد نظر سفته گرفته ام حال اگر که شخص دوم اقساط را پرداخت نکند بر سر سفته من چ می اید.و من در قولنامه ای ک نوشته ام شماره سفته را قید کرده ام

مدیر سایت

سلام
فروشنده ماشين فقط خريدار اول را ميشناسد لذا اگر خريدار بعدی به پرداخت اقساط توجهی نداشته باشد در اينصورت سفته های شما به اجرا گذاشته ميشود ولی شما ميتوانيد عليه خريدار دوم طرح دعوای مطالبه وجه را بنماييد

مدیر سایت

سلام
فروشنده ماشين فقط خريدار اول را ميشناسد لذا اگر خريدار بعدی به پرداخت اقساط توجهی نداشته باشد در اينصورت سفته های شما به اجرا گذاشته می شود ولي شما می توانيد عليه خريدار دوم طرح دعوای مطالبه وجه را بنماييد

مدیر سایت

سلام
فروشنده ماشين فقط خريدار اول را ميشناسد لذا اگر خريدار بعدي به پرداخت اقساط توجهي نداشته باشد در اينصورت سفته هاي شما به اجرا گذاشته ميشود ولي شما ميتوانيد عليه خريدار دوم طرح دعواي مطالبه وجه را بنماييد

مهدی محمدی

با سلام
بنده سال گذشته بعلت شراکت در بخشی از مغازه سوپر مارکت ، مبلغ سی وهشت میلیون تومان پول پرداخت کردم و قرارداد نوشته شد و بابت ضمانت طرف مقابل مبلغ پنجاه میلیون تومان سفته گرفتم،بدون تاریخ و بدون امضائ پشت سفته ( فقط روی سفته و محل امضا و اثر انگشت را پر کرده است). حالا او میگوید ورشکسته شده و پولی ندارد پرداخت کند و اینکه برو شکایت کن! اگر من بخواهم شکایت کنم چقدر زمان میبرد تا به نتیجه برسد و اگر فرار کند ظاهرا توقیف اموالش را که میتوانم بگیرم؟؟ (چون منزلش در شهرستان هست و امکان دارد که فراری شود.. در ضمن من خودم همان مغازه را اجاره کرده ام و سودش هم بد نیست که بخواهد ورشکست شود !!)
ممنونم.

مدیر سایت

سلام
شما ميتوانيد در سررسيد ، سفته ها را واخواست كنيد و سپس دادخواستی مبنی بر مطالبه وجه بدهيد و تقاضای توقيف اموال را بنماييد . وقتی موفق به توقيف اموال شديد ديگر جاي نگرانی نيست و شما به پولتان خواهید رسيد .

مدیر سایت

سلام
شما می توانيد در سررسيد ، سفته ها را واخواست كنيد و سپس دادخواستي مبني بر مطالبه وجه بدهيد و تقاضاي توقيف اموال را بنماييد . وقتي موفق به توقيف اموال شديد ديگر جاي نگراني نيست و شما به پولتان خواهي رسيد .

Alireza

با سلام و خسته نباشید
من میخاستم خودرویی رو به مدت ۶ ماه به یکی از دوستان اجاره بدم. میخاستم ببینم چه مدارکی یا چه ضمانتی از ایشون بگیرم که اگه تصادفی اتفاق افتاد یا طرف بعد از پایان شش ماه اقدام به پس دادن خودرو نکرد و یا اجاره اون که قراره هفتگی به من پرداخت کنه رو پرداخت نکرد پوشش بده و بتونم ازشون به سرعت استفاده کنم؟ ممنون از سایت خوبتون

مدیر سایت

سلام
قرارداد اجاره خودرو با مدت معلوم. زيرا اگر اجاره رو پرداخت نكرد، شرط فسخ قرارداد بدون نياز به مراجعه به مراجع قضايي رو بگذاريد. اگر ماشين رو نياورد شكايت خيانت در امانت مطرح ميكنيد.

فرزاد فروزان

سلام. مالک مغازه ای هستم، مستاجر درخواست فسخ قرارداد (دستخطی) رو کرد منم قبول کردم، در ازاش چکی بهش دادم به تاریخ یک ماه بعد که چک حقوقی باشه و کیفری نباشه، از شانس خوب مستاجر چک رو قبول کرد، منم چک رو پاس نکردم و چک برگشت خورد و رفت دادگاه شکایت کرد، حالا یکی از آپارتمان هام رو توقیف کرده، آیا باید نگران باشم ؟

مدیر سایت

سلام
چكي كه شما صادر كرديد به علت وعده دار بودن ، قابل تعقيب كيفري نيست اما به هر حال شما صادر كننده چكي هستيد كه خالي از وجه بوده لذا مسئولييت پرداخت آنرا بعهده داريد و در صورت عدم پرداخت، دارنده چك ميتواند اموال شما را تا سقف مبلغ چك توقيف نمايد و در صورت محكوميت و ارسال پرونده به اجراي حكم ، مال شما را از طريق مزايده به فروش رسانيده و وجه آنرا به انضمام ديركرد و خساراتش تصاحب كند.

هادی طاهری

با سلام
بنده از کسی ۱۱۰۰۰۰۰ تومان طلب دارم
اما سفته ای که پیش من امانت گذاشته ۱ میلیون تومان است.
آیا می توانم روی این سفته ۱۰۰ هزار تومان مبلغ بیشتر بنویسم یا خیر؟

سپاسگزارم

مدیر سایت

سلام خير سفته تا ميزان مبلغ مندرج در ان است اما با ديركردي كه ميگيريد ، ان بخش را پوشش ميدهد

هادی طاهری

با سلام
بنده ۳ ماه پیش به کسی جنسی فروختم و ازش رسید گرفتم که تا مدت معین این بدهی رو تسویه کنه و سفته هم ازش گرفتم، که این بنده خدا نه تنها بدهی اش را تسویه نکرد بلکه هم الان تماس های بنده رو پاسخگو نیست و به گفته همسرش ترک منزل کرده است و مشخص نیست هم اکنون کجا است
منتهی بنده سفته ایشان را به اجرا گذاشته ام و مطالبه وجه نموده ام.
سوال بنده این است که با توجه به نامعلوم محل ایشان می بایست چه کاری انجام دهم تا به پولم برسم.

سپاسگزارم

مدیر سایت

سلام
براي اين منظور ابتدا بايد طرح دعوايي كه كرده ايد به انتها برسد و نامبرده را محكوم نماييد سپس در مرحله اجراي احكام ، حسابهاي بانكي يا املاك يا ماشين هايوي را استعلام بگيريد و توقيف نماييد در غير اينصورت و اگر مالي نداشت جلبش را بگيريد

رحمان پناهی

۹۷/۰۶/۰۲
با سلام ضمن خسته نباشید .
سوالی در مورد اینکه .قراره در شرکت پخش لوازم آرایشی قسمت حسابداریش کارکنم ودستمزد طبق قانون کارو بیمه هنوز طبق اظهار کارفرما مدتی زمان می بره در نتیجه گفته پول بیمه موقتا دستی میدم تا بیمه خودش راه بیفته سوال اینجاست صاحب شرکت از من مبلغ پنجاه میلیون سفته میخواد و آیا من چک بدم بهتره یا سفته ودر مقابل دریافت مزد ماهیانم از او تضمینی نیاره با تشکر بخشید سوالم طولانی شد .

مدیر سایت

سلام
سفته بديد منتهي در روي سفته قيد نماييد بابت ضمانت حسن انجام كار و تعهدات كاري…

محمد

با سلام.حدود دو سال پیش مبلغی را به شخصی از بابت قرض در قبال سفته دادم.در سر رسید شخص بدون پشت نویسی سفته از من زمان گرفت.متاسفانه با گذشت یکسال از سر رسید سفته هنوز پرداخت نکرده و عملا نمیتوانم سفته را واخواست کنم.چگونه میتوانم وجه سفته را طلب کنم؟ ممنون

مدیر سایت

سلام
در حقيقت رد شدن مدت ٩ روزه براي واخواست سفته اين نيست كه آنرا از ارزش و اعتبار بياندازد بلكه بعد از گذشتن اين مدت شما ميتوانيد واخواست نماييد ليكن براي توقيف مال بايد، خسارات احتمالي واريز كنيد به صندوق دادگستري سپس اجازه توقيف مال بدهكار را بگيريد اما اگر در مدت آن، واخواست ميكرديد ميتوانستيد بدون واريز وجه خسارات احتمالي، توقيف اموال بگيريد.

احمد ابراهیمی

با سلام
یکی از دوستان ما چک داره بعد مبلغ ۲۵۰کم داره
الان میخاد ازمن قرض کنه
ولی بهش میگم بهم جاش چک بده تا منم خرجش کنم میگه چکام تموم شده سفته میدم
الان ازش سفته بگیرم بنظرتون یا ن ارزش داره سفته بگیرم
سفته مطمئن هست ایمن هست بگیرم

مدیر سایت

سلام
اشكالي نداره ميتونيد سفته بگيريد زيرا آن هم يك سند تجاري است، ولي روش وصول آن كمي پرهزينه تر و مشكل تر است اما از لحاظ ارزش و سنديت، مثل چك مي باشد.

وحیدحیدری

سلام من میخواستم بابت مهریه همسرن که۱۱۴عددسکه طلاهست به همان مقدار سفته عندلمطالبه بگیرم ازایشون چون ازخانواده همسرمیترسم زیرا خیلی دنبال خراب کردن زندگی ماهستند .حالامیخواستم بدونم اگرمن سفته گرفتم ازایشون واگریه روزی ایشون خواست طلاق بگیردومهریه رواجرابگذاردمن هم میتونم سفته هارواجرا بزارم وایا ایشون بابت مهریشون ازسفته های من کارشون جلوتره یعنی من ممکنه بیافتم زندان وکارم طول بکشدتاسفته هابه اجراگذاشته شود عذرخوام سوالم طولانی بود؟

مدیر سایت

سلام
خير، زيرا دارنده اسناد تجاري بايد دارنده با حسن نيت باشد اين بدان معني است كه شما در عوض سفته هايي كه دريافت كرده ايد، صادر كننده سفته ها در حقيقت به شما بابت يك معامله يا تعهدي بدهكار باشد در حاليكه اين شما هستيد كه به صادر كننده سفته ها بابت مهريه بدهكار هستيد و بدهكار حق ندارد بابت بدهي خويش از طلبكار سفته يا چك يا هر سند تعهد اور ديگري بگيرد لذا دررصورتيكه سفته بگيريد حكم به رد دعواي شما صادر خواهد شد.

Roghayeh

سلام من قبلا ب يكي از اشنايان ٥٠ميليون پول داده بود و او الان داره برميگردونه ٥٠ميليونمو ولي ٤٠نقد پرداخت ميكنه ١٠ميليون ميخواد سفته بده اما من بهش اعتماد ندارم ميترسم نميدونم چيكار كنم بنظرتون چك بگيرم ازش يا سفته؟ لطفا تا فردا جواب بدين

مدیر سایت

سلام چك بگيريد بهتر است مقاله ما را در سايت بخوانيد.

حامد

سلام،یکی از فامیل های ما میخواد باسند خونه ما وام بگیره ومدت پرداخت اقساط هفت ساله هست، به نظر شما برای ضمانت در صورت پرداخت نکردن قسط وام بهتره ازش چک بگیرم یا سفته،ودر صورت گرفتن چک یاسفته چه چیزی بايد توی چک یاسفته نوشته بشه،باعرض تشکر از شما.

مدیر سایت

با سلام
بهترين تضمين اين است كه ابتدا به دفترخانه اسناد رسمي مراجعه ميكنيد و از وام گيرنده ميخواهيد كه كل مبلغي رو كه شما داريد تضمين ميكنيد متعهد به پرداخت اقساط بانك باشد و قسطي عقب نمي افتد در غير اينصورت و با دريافت اولين اخطار بانك مبني بر عقب افتادن قسط وي ، شما اختيار طرح دعوي عليه وي در مراجع قضايي را داريد و ميتوانيد تمام اقساط عقب افتاده به انضمام خساراتش را از وي بگيريد و به بانك بپردازيد . در اينصورت بانك نيز اقدامي عليه شما و توقيف اموال شخصي شما يا جلب و دستگيري عليه جنابعالي نخواهد داشت . لازم است بدانيد مطابق با ماده ٧٠٩ قانون مدني :
ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه ندارد مگر بعد از اداء دین ولی می‌تواند در صورتی که مضمون عنه ملتزم شده باشد که در مدت معینی برائت او را تحصیل نماید و مدت مزبور هم منقضی شده باشد رجوع کند.
بدين معني است كه وام گيرنده بايد تعهدي كند كه در يك زمان مشخص ، دين بانك را بدهد و شما از ضامن بودن بيرون بياييد . اگر مدت معين تمام شود ، حتي اگر بانك هم اقدامي عليه شما هنوز شروع نكرده باشد شما ميتوانيد پيش دستي كنيد عليه مديون اقدام كنيد . در غير اينصورت بايد ابتدا صبر كنيد بانك ، شما را محكوم نمايد و پول بانك را بدهيد بعدا اقدام نماييد . به عنوان ضمانت ، چك هم بگيريد .

ارغوانی

سلام. من کسب و کاری راه انداخته م ولی نتونستم سرمایه‌گذار پیدا کنم. الان تعدادی کارمند قراردادی گرفتم ولی برای ضمانت اینکه حق الزحمه شون پرداخت میشه٬ از من تضمین خواستند. آیا لازمه قرارداد کتبی ببندیم؟ چطوری بهشون تضمین بدم؟ چون کار ما حداقل ۳ ماه زمان میبره تا سود کنیم. میگن چطوری این ۳ ماه برات کار کنیم و مطمئن باشیم حق الزحمه رو پرداخت می کنی؟ که البته منطقیه. برای قرارداد نمی دونم چکار کنم چون بحث مالیات و بیمه پیش میاد و سودآوری کار ما هم قطعی نیست. ممنون میشم راهنمایی کنین.

مدیر سایت

سلام در مورد ضمانت حق الزحمه بهتر است سفته بدهيد منتهي تصوير ان سفته را نزد خود نگه داريد تا بيشتر طلب نكنند و به همان اندازه فقط متعهد باشيد

محمد هادی

من ۳سال پیش مبلغ ۸۰ میلیون به یکی از دوستانم واسه مشارکت در کار عمرانی دادم ولی قراردادی ننوشتیم و فقط مبلغ ۱۲۰ میلیون سفته به من داد. دوستم چند ماه طبق توافق سود مشارکت رو پرداخت ولی الان ۲ ساله نه سود میده نه اصل پول رو .آیا داشتن سفته بدون قرارداد کفایت میکنه واسه اجرا گذاشتن؟

مدیر سایت

سلام بله كفايت ميكند زيرا اسناد تجاري مثل چك و سفته وصف تجريدي دارند يعني به مجرد صدور ، اصل بر مديونيت صادر كننده است

جعفری

سلام
من ضامن وام شخصی شده ام بدون اینکه از شخص چک یا سفته گرفتهر باشم
این شخص چند وقتی است که اقساطش را نمیدهد و از حقوق من کسر میشه
چطور میتونم این مشکل را حل کنم
ایا اگر از کس دیگه چک بدهد و پشتش را امضا کند میتوانم کاری بکنم
با تشکر

مدیر سایت

سلام
هنگاميكه ضامن فردي ميشويد نميتوانيد كس ديگري را جايگزين خود در برابر بانك بنماييد زيرا بانك نميپذيرد اما ميتوانيد چك از وي بگيريد يا از كس ديگري بگيريد كه وي ، پشت ان را امضا كند و اگر اقساطش را نداد بتوانيد چك را اجرا بگذاريد

محی

با سلام و ادب
من یه چک دارم به مبلغ ۴۰ میلیون که سر همان تاریخ برگشت زدم و الان ۲ هفته از برگشت چک میگذره میخواستم بدونم چند روزه میتونم ممنوالخروجش کنم؟

مدیر سایت

سلام براي ممنوع الخروجي بايد از طريق ثبت اقدام كنيد كه تقريبا دو هفته زمان ميبرد يا اگر كيفري است از طريق دادسرا اقدام كنيد در غير اينصورت و اگر حقوقي است ، بعد از انتهاي دادرسي

آرش فردوسی

با سلام
بنده مبلغ ۳ملیون به یکی از دوستان چک دادم برای خرید لوازم در عوض ۳ونیم ملیون سفته ازش گرفتم ولی چک ها برگشت خورد و خودم مجبور شدم چک را پاس کنم با این سفته چطور میتونم به پولم برسم و چقدر زمان میبره

مدیر سایت

با سلام
شما می توانید به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده مراجعه و دادخواست مطالبه وجه سفته را تنظیم نمایید. با توجه به حجم بالای درخواست ها حداقل ممکن است یک سال تا یک سال و نیم کار شما زمان ببرد .

علیرضا

با سلام وعرض ادب
حدود ۴ سال قبل مبلغ ۴۰ میلیون پول برای شراکت در یک تولیدی به یک نفر پرداخت کردم بعد از ۶ ماه تولید ایشون جنسارو رفت فروخت و تولیدی رو هم تعطیل کرد وبرای مبلغی که به من بدهکار بود یک فقره چک سفید امضا و کارمندی به بنده داد که قرار شد پول بریزه به حساب تا من چک رو مبلغ بزنم و پاس کنم الان سه ساله میگه من پول ندارم وتوانایی پرداخت ندارم در صورتی که میدونم با همون پول داره کاسبی میکنه ولی هیچ چیزی به نام خودش نمیخره میخواستم ببینم آیا اگرمن روی چک مبلغ بزارم و برگشتش بزنم میتونم به پولم برسم یا نه و اگر میرسم از چه راحتی سریعتر میرسم ؟
و آیا ایشون میتونه بخاطر اینکه من چک سفید امضا رو مبلغ زدم ادعا کنه که چک سفید امضا و امانت بوده؟
وایا میشه از ایشون برای این سه سال طلب خسارت کرد؟
ببخشید سوالها هم زیاد شد و هم طولانی
ممنون از سایت بسیار مفیدتون

مدیر سایت

سلام
به هيچ عنوان در متن چك دست نبريد زيرا ادعاي جعل مينمايد شما فقط اجازه زدن تاريخ را داريد در چكهاي بدون تاريخ . اما ميتوانيد از طريق ادعاي حقوقي، مدعي وجوهي كه داده ايد بشويد و سود مشاركت و اصل پول را از طريق كارشناسي مطالبه نماييد.

حمیدرضاشمس

سلام من دریک فروشگاه کار میکردم و مبلغ هشتاد میلیون به صاحب فروشگاه دادم به منظور کار کردن ولی بعداز مدتی ورشکست شد و من درقبال ان سفته از وی گرفتم میخاستم بدونم اگه سفته رو بهش برگردونم و در عوض چک بابت ان هشتاد میلیون بگیرم بهتراست یاروی این سفته ها اقدام کنم
.باتشکر

مدیر سایت

سلام
اگر چك بدهد بهتر است منتهي حساب وي را مديريت كنيد يك وقت چك از حساب مسدود نداده باشد يا سرقتي نباشد ولي اگر حتي در حساب بانكي وي موجودي نباشد؛ چك بهتر است و سريعتر و ارزانتر ميتوان شكايت نمود.

حسن

با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت سایت خوبتون بنده شکایت های متعدد کیفری از شخصی کردم و حدودا پانزده سال حبس به ایشون خورد و همچنان در حبس میباشد و الان خانواده این شخص امده اند برای رضایت ،بنده به عنوان ضمانت درخواست چک به مبلغ چهل میلیون تومن ازشون کردم و اونها هم قبول کردن میخاستم بدونم در این خصوص چه راهکاری دارید و در صورت رضایت و ازادی شخص و مزاحمتش می تونم کاری بکنم؟

مدیر سایت

با سلام
چكي كه شما دريافت مي كنيد نبايد بابت ضمانت باشد زيرا شما بابت رضايت ان پرونده دريافت مي كنيد ولي ميتوانيد مازاد بر ان نيز يك چك ديگري دريافت نماييد كه اگر شخص متهم بخواهد براي شما دردسر و مزاحمتي بوجود بياورد به محض شكايت و صدور قرار مجرميت ، شما ان چك را هم وصول نماييد به دليل عدم انجام تعهد

مجتبی صدری

سلام. من دوستی دارم که به ازای طلب خودم از او به مبلغ ۱۰ میلیون تومان سفته دریافت کرده ام. حال او این پول را باز نمیگرداند و قصد خروج از کشور و‌مهاجرت را دارد. سوالم اینست که آیا من میتوانم با اقدام بر روی سفته ایشان را ممنوع الخروج کنم؟ اگر بله چقدر زمان میبرد تا حکم ممنوع الخروجی اش را بگیرم؟ با تشکر

مدیر سایت

سلام بله ميتوانيد و در ابتدا بايد انرا واخواست كنيد و دادخواست مطالبه وجه سفته بدهيد و بعد از قطعييت راي ، در اجراي احكام وي را ممنوع الخروج نماييد . حدودا شش ماه زمان ميبرد ولي اگر چك ميگرفتيد در ظرف كمتر از يك ماه بدون هزينه ميتوانستيد وي را ممنوع الخروج نماييد

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

230
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x