موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

چک بهتر است یا سفته
فهرست مطالب

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک، بسیاری از مردم می پرسند برای دریافت ضمانت کاری یا پرداخت وجه از بدهکار ، از وی چه وثیقه ای دریافت نماییم چک بهتر است یا سفته ؟ مضافاً به اینکه طی اصلاحیه که سال ۸۲ به قانون چک زده شد ، کلیه چکهای وعده دار ، تضمینی ، مشروط ، سفید امضاء و امانی را در ماده ۱۳ خود به صورت حقوقی دانسته و از وصف کیفری خارج نمود لذا مهمترین امتیاز چک که کیفری بوده از دست رفته اما برای اینکه بتوانیم این دو را مقایسه کنیم بهتر است روش وصول وجه در هر دو را شناسایی و سپس نتیجه گیری نماییم :

روش وصول وجه سفته :

۱) برای وصول وجه سفته ابتدا باید به اداره واخواست سفته مراجعه نمود و فرمی به اسم واخواستنامه را از همان اداره تهیه و جاهای خالی مندرج در آن را مطابق فرم نمونه موجود در اداره تکمیل نماییم . سپس ۲% ارزش سفته بابت هزینه واخواست باید تمبر زده شود . به عنوان مثال سفته ای که ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است باید ۲۰۰۰/۰۰۰ ریال تمبر زده شود و فیش واریزی بانک ، به اداره واخواست داده شود .

۲) سفته در گوشه سمت چپ خود دارای عدد می باشد و قید شده سفته تا مبلغ فلان مقدار ریال می باشد و بالاترین وجه چاپ شده فعلاً ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است بنابراین چنانچه کسی ۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ طلب داشته باشد باید ۴۰ برگ سفته را پر کند و همین باعث می شود هنگام واخواست سفته ، زمان تکمیل فرم را ۴ برابر کند حال هر چه قدر عدد بالاتر باشد تعداد سفته های مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای تکمیل واخواستنامه بیشتر خواهد شد .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۳) برای تهیه سفته از جانب بدهکار هم مستلزم صرف هزینه گزاف می باشد زیرا هر چه قدر ارزش سفته بالاتر باشد میزان بیشتری برای خرید سفته باید پرداخت نمود . در حال حاضر هر یک میلیون تومان ارزش سفته مبلغ ۱۵ هزار تومان خریداری می شود .

۴) بعد از واخواست سفته بین ۴۰ روز تا دوماه وقت لازم است که سفته ها و واخواستنامه ها توسط اداره واخواست به صادر کننده آنها ( متعهد ) ابلاغ شود و نسخه ابلاغ شده آن عودت شود تا امکان مطالبه وجه از طریق دادخواست به محاکم حقوقی فراهم گردد .

۵) بعد از این مرحله می توان به دادگاه مراجعه و دادخواست مطالبه وجه داد که به میزان ارزش سفته که خواسته خواهان است مبلغ ۳% تمبر دادرسی باید ابطال شود لذا مثلاً برای ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال سفته باید ۴۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال تمبر دادرسی ابطال نمود بنابراین ۲% بابت واخواست و ۳% تمبر دادرسی خودش رقمی گزاف خواهد بود . ( ۵% اصل وجه )

۶) سفته را نمی توان به غیر از دادگاه در جای دیگری شکایت نمود ضمن اینکه فقط و فقط از طریق حقوقی می توان پیگیری کرد ولاغیر . دادرسی هم طبق روال امروزه بسیار کند و طولانی پیش می رود .

روش وصول وجه چک :

۱) برای وصول وجه چک ابتدا باید به شعبه عامل مراجعه کرد اگر سیستم شتاب باشد از هر شعبه ای که جزء شعبات همان بانک هستند می توان استفاده نمود و نیازی به پرکردن برگه واخواست نامه نیست زیرا متصدی باجه مربوطه طبق فرم مخصوص ، اقدام به برگشت زدن چک نموده و گواهینامه عدم پرداخت وجه چک به انضمام لاشه چک برگشتی را به دارنده آن تسلیم می نماید . لذا هیچگونه هزینه ای نیاز نیست در حالیکه برای سفته ۲% هزینه واخواست نیاز بود.

۲) چک ، دارای مبلغ نیست لذا نه صادر کننده اینقدر در زحمت می افتد که تعداد بالایی سفته خریداری کند نه دارنده این همه زحمت تکیمل فرم واخواستنامه را دارد زیرا در یک برگ چک می توان به هر میزان مورد نیاز ، مبلغ را نوشت لذا بسیار صرفه جویی در هزینه و وقت هر دو ایجاد خواهد شد .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۳) واخواست چک همان لحظه توسط متصدی شعبه انجام می شود و نیازی به ابلاغ آن به متعهد ( دارنده حساب جاری ) نیست که اصطلاحاً گواهینامه عدم پرداخت گفته می شود . اما سفته بین ۴۰ روز تا ۲ ماه نیاز به زمان برای ابلاغ واخواستنامه دارد .

۴) برای هزینه دادرسی همانند سفته به میزان ارزش چک باید ۳% تمبر دادرسی الصاق نمود اما باید توجه داشت که غیر از هزینه گزافی که صادر کننده برای خرید سفته باید می پرداخت ، دارنده هم باید ۲% تمبر واخواست می داد که با ۳% تمبر دادرسی جمعاًً ۵% می شد اما در چک، نهایتاً همان ۳ % می باشد .

۵) چک را می توان در ۳ مرجع به جریان انداخت که یکان به یکان بررسی می شود :

مقالات پیشنهادی :

وکیل دعاوی بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

دعاوی بانکی 

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

وکیل دعاوی بانکی 

 

حقوق اسناد تجاری

۵-۱) اول اداره اجرای مفاد اسناد رسمی :

چون به موجب قانون تجارت ، چک ، سفته و برات در حکم اسناد رسمی لازم الاجرا می باشد لذا اداره اجرای مفاد اسناد رسمی می تواند بر روی چک ، اجراییه صادر نماید که حسن آن این است که اولاً هیچ هزینه ای در بر ندارد حتی ۳% تمبری که در دادگاه مورد نیاز است در اداره اجرا نمی گیرند و رایگان است . دوماً هیچ دادرسی نیاز ندارد بدون تعیین وقت رسیدگی ، بدون صدور حکم و بدون نیاز به قطعیت حکم ، از همان ابتدا ، اجراییه صادر می کند و آن را به صادر کننده ابلاغ می کند . سوماً هم می توان صادر کننده را ممنوع الخروج کرد هم اگر اموالی داشته باشد از طریق اداره اجراء توقیف کرد و به مزایده گذاشت .

چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

۵-۲) دوم دادسرای عمومی جزایی :

به طوری که می دانیم چکهای مدت دار ، سفید امضاء ، مشروط ، تضمینی و امانی وصف کیفری ندارد اما چک روز ، هنوز هم کیفری است و با یک مبلغ بسیار ناچیز در دادسرا برای ابطال تمبر ، بلافاصله می توان احضار و جلب متهم را گرفت . چه بسا با جلب متهم می توان وی را ترساند و از ادامه روند رسیدگی منصرف شد و رضایت دارنده را بدست آورد . در اینصورت در همان ابتدای کار، پرونده به اتمام می رسد .

۵-۳) محاکم عمومی حقوقی :

چنانچه بیش از ۶ ماه از تاریخ چک گذشته باشد و دارنده ، تقاضای برگشت را به بانک ، نداده باشد یا گواهینامه عدم پرداخت را در ظرف مهلت ۶ ماه گرفته باشد اما با انقضای ۶ ماه بعد از برگشت چک ، آنرا به دادسرا نبرده باشد و یا اینکه چک صادره سفید امضاء ، مشروط ، تضمینی ، مدت دارد و امانی باشد می توان به دادگاه حقوقی مراجعه و تقاضای مطالبه وجه چک را مطرح نمود . در اینصورت فقط ۳% تمبر نیاز است و هیچکدام از مشکلاتی که در سفته عنوان نمودیم را ندارد .

حال با این وضع خودتان قضاوت کنید که چک بهتر است یا سفته؟

برای ضمانت کاری چک بهتر است یا سفته
چک بهتر است یا سفته نی نی سایت
سفته بانکی
مجازات عدم پرداخت سفته

رسید سفته

 

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
انحلال شرکت | شرایط و دلایل انحلال انواع شرکت ها

الف : نکات ماهوی چک و سفته

چک یا سفته

۱- اولین نکته این است که به تفاوت های چک و سفته مسلط باشید تا در تنظیم قرارداد بهترین تصمیم را بگیرید. به طور کلی نمی توان گفت چک یا سفته کدام بهتر است بلکه باید موردی قضاوت کرد. در این مورد به مقاله “تفاوت چک و سفته” در همین سایت مراجعه کنید.

مفقودی چک و سفته

۲- در قرارداد ذکر کنید که چک یا سفته بدل از اصل تعهد به پرداخت ثمن نیست و فروشنده می تواند بر اساس خود قرارداد نیز اقدام به مطالبه ثمن نماید. چرا که ممکن است چک یا سفته مفقود شود و در این صورت اگر بخواهید بر اساس خود قرارداد اقدام نمایید، دادگاه نمی پذیرد و حق شما را منحصر در مطالبه بر اساس خود چک یا سفته می داند.

تعویض چک

۳- تعویض چک مذکور در قرارداد با چک دیگر باید با رعایت تمام جوانب و سنجیدن آثار حقوقی آن انجام شود. مثلاً اگر در قرارداد بابت ثمن معامله چک گرفته اید و شرط کرده اید که اگر چک پاس نشد، حق فسخ داشته باشید، حال اگر این چک را با چک دیگری تعویض کنید، ممکن است در دادگاه برگشت خوردن چک جدید دلیل بر ایجاد حق فسخ برای شما محسوب نشود.

هماهنگی با قرارداد

۴- اگر در معامله خریدار دو نفر است و چک متعلق به یکی از خریداران، حتماً خریدار دیگر هم پشت چک را به عنوان ضامن امضاء کند.

تسویه چک

۵- اگر بابت بدهی چک خود می خواهید به تدریج پول را به دارنده چک پرداخت کنید، در این صورت باید اثبات شود که تمام پرداختی های شما به صورت نقدی و یا کارت به کارت بابت این چک بوده است والا دارنده چک بعد از دریافت تمام این پول ها و علی رغم این که وجداناً و شرعاً وجه چک را دریافت نموده است، چک را در دادگاه اقدام می کند و به احتمال زیاد نمی توانید اثبات کنید که پرداختی های شما بابت چک بوده است. فلذا محکوم به پرداخت وجه چک می شوید و ناچاراً برای استرداد مبالغ پرداختی خود باید دعوای استرداد وجه علیه دارنده چک (دریافت کننده) مطرح کنید.

۶- اگر شخصی که شما چکی از او دارید، زودتر از سررسید چک پول به حساب شما واریز یا کارت به کارت کرده و درخواست استرداد لاشه چک را نموده است، در این صورت شما باید قبل از پس دادن چک، اول بررسی کنید که پول از حساب چه کسی به حساب شما کارت به کارت شده است ؟ صرفاً با دیدن اس ام اس واریز وجه به حسابتان خوشحال نشوید!! چرا که ممکن است پول را شخص دیگری به حساب شما واریز نموده و شما به خیال این که وجه چک را دریافت کرده اید، اصل چک را به صاحب چک پس می دهید ولکن شخص صاحب حسابی که از آن حساب به حساب شما پول واریز شده است، دعوای استرداد وجه علیه شما مطرح می کند!! فلذا برای این که مجبور به متوسل شدن به طرح شکایت کیفری تبانی بین صاحب چک و صاحب حساب نشوید، از همان اول از هویت واریز کننده وجه مطلع و مطمئن شوید.

چک اماره دین

۷- هیچ گاه با چک کشیدن به کسی پول قرض ندهید. چرا که صدور چک به معنی بدهی به دارنده چک است در حالی که شما قصد قرض دادن به گیرنده چک را دارید. بنابراین به حسابش پول را به عنوان قرض واریز یا کارت به کارت کنید.

سلب حق انتقال چک

۸- اگر نمی خواهید تا مدتی طرف مقابل قرارداد، چک را خرج کند (مثلاً به علت احتمال فسخ یا کشف عیب کالا) به خط زدن عبارت چاپی (حواله کرد) در متن چک اکتفا نکنید بلکه در متن چک بنویسید : غیر قابل انتقال به شخص ثالث.

۹- ممکن است شما در یک معامله ادعای تهاتر یا فسخ یا حق حبس (پرداخت نکردن چک تا زمانی که اول فروشنده خانه را تحویل دهد) داشته باشید و نخواهید چک را پاس کنید ولی دارنده چک، چک را خرج می کند و عملاً با این کار شما را در مقابل کار انجام شده قرار می دهد. در این صورت نمی توانید در برابر شخص ثالث (دارنده جدید) به اشکالات و ایرادات معامله استناد کنید مگر این که بتوانید اثبات کنید خرج کردن چک به طور صوری انجام شده و دارنده جدید شرخر و دست نشانده و هم کاسه طرف قرارداد شما است نه یک دارنده با حسن نیت.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نحوه مسدودی حساب | شرایط و دلایل مسدود شدن حساب

وقتی شرخر علیه شما طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه چک می نماید، باید یک دعوای مستقل علیه فروشنده به خواسته فسخ قرارداد مطرح کنید و سپس دعوای تقابل علیه شرخر به خواسته استرداد چک و سپس دعوای جلب ثالث در دعوای تقابل علیه فروشنده به خواسته استرداد چک و سپس تقاضای رسیدگی توامان به هر دو دعوای فسخ و استرداد چک. البته بعضی دادگاه ها دعوای تقابل علیه خوانده جدید را هم می پذیرند که در این صورت نیازی به طرح دو دعوا نیست بلکه یک دعوای تقابل علیه خواهان (شرخر) و دارنده قبلی چک کفایت می کند.

 اثبات شرخر بودن خواهان دعوای مطالبه وجه چک :

  • امضاء نکردن انتقال دهنده در ظهر چک در وجه حامل. چرا که هر چند چک در وجه حامل با قبض و اقباض منتقل می شود ولی طلبکار با حسن نیت حتی چک در وجه حامل را هم از انتقال دهنده می خواهد پشت آن را امضاء کند.
  • انتقال چک بعد از برگشت خوردن آن. یعنی بعد از صدور گواهی عدم پرداخت، چک را به شخص دیگری پشت نویسی و منتقل کند. انتقال گیرنده در این حالت در اکثر مواقع شرخر است چرا که هیچ طلبکار متعارف و واقعی، چک مُرده را قبول نمی کند. به همین خاطر ماده ۱۱ قانون صدور چک به چنین فردی اجازه طرح شکایت کیفری نداده است و قانونگذار به چنین فردی بدبین است. خب همین ملاک در دعاوی حقوقی هم وجود دارد و خواهان دعوای چنین چکی دارنده با حسن نیت نیست. البته انتقال چک بعد از برگشت خوردن آن در هر صورت انتقال تجاری نیست و فی نفسه ایراد دارد و نهایتاً انتقال مدنی است حتی اگر انتقال گیرنده آن طلبکار واقعی و با حسن نیت باشد.
  • گاهی شرخر ناخودآگاه آدرس خود را در زمان پشت نویسی چک و یا در متن دادخواست همان آدرس انتقال دهنده قید می کند.
  • عدم طرح دعوا علیه کسی که از او چک را گرفته است. یعنی فقط علیه صادرکننده شکایت کرده است. در صورتی که هر طلبکار متعارف و واقعی علیه دست قبلی (ظهرنویس) نیز شکایت می کند.
  • عدم وجود معامله بین شاکی (شرخر) و ظهر نویس (دست قبلی).
  • عدم تناسب شخصیت شاکی با مبلغ چک در مبالغ بالا. مثلاً چک ۵۰۰ میلیونی توسط فرد معتاد یا بیکار طرح دعوا شده است.

چک یا سفته ضمانت

۱۰- نکات مهمی که در رابطه با چک تضمین یا چک ضمانت حسن انجام کار در قراردادها باید در نظر داشته باشید :

اولاً : مشخص کنید که چک تضمین یا حسن انجام کار بدل از انجام اصل تعهد و آن کار هست یا نیست. مثلاً هم وجه چک ضمانت اخذ جواز ساخت را می توانید بخواهید و هم الزام سازنده به خود اخذ جواز ساخت.

ثانیاً : مشخص کنید که چک تضمین با خسارت روزانه تاخیر در انجام تعهد قابل جمع است یا نیست.

ثالثاً : اگر شما چک تضمین یا ضمانت حسن انجام کار را صادر کرده اید، می توانید با یک شرط در قرارداد، بار اثبات را برعکس کنید. یعنی شرط کنید که وقتی کارفرما (متعهد له) می تواند بر روی چک اقدام کند که تخلف متعهد را با دلایل موجه اثبات نماید. در صورتی که اگر این شرط نشود، در حالت استاندارد، بار اثبات حسن انجام تعهد به عهده خود متعهد است. چرا که اصل بر عدم انجام تعهد است و فقط دارنده چک کافی است که ادعای تخلف نماید و نیازی به اثبات تخلف ندارد.

رابعاً : حتماً در چک تضمین بنویسید (غیر قابل انتقال به شخص ثالث) تا فقط خود طرف قرارداد بتواند اقدام کند و شما بتوانید در برابر او حسن انجام تعهد خود را اثبات و دعوای استرداد چک مطرح کنید والا اگر چک تضمین را خرج کند، در برابر شخص ثالث نمی توانید به حسن انجام تعهد خود استناد و تقاضای استرداد چک را کنید. چرا که ارتباطی به شخص ثالث ندارد.

خامساً : چک تضمین در رویه اکثر دادگاه ها چک امانی تلقی نمی شود. فلذا اگر طرف مقابل بر خلاف قرارداد چک تضمین را برگشت بزند و اجرا بگذارد، خیلی امیدی به اخذ حکم کیفری خیانت در امانت نیست.

سادساً : در تمام قراردادها می نویسند بابت تضمین حسن انجام تعهدات در حالی که باید به صراحت مشخص شود که تضمین انجام کدام تعهد؟! چرا که کلی گویی در این مورد موجب می شود که مثلاً کوچکترین تخلف از قرارداد مجوز وصول چک تضمین باشد که معقول نیست.

۱۱- در تنظیم قرارداد برای استرداد چک ضمانت اجرا تعیین کنید. مثلاً اگر قرارداد فسخ یا باطل شد، فروشنده باید لاشه چک های ثمن را ظرف سه روز مسترد نماید والا روزانه مبلغ فلان ریال خسارت تاخیر در انجام تعهد دریافت می گردد.

ب : نکات شکلی چک و سفته

۱۲- از چک خود کپی بگیرید و در نسخه کپی چک، رسید دریافت چک را از گیرنده چک بگیرید و حتی الامکان از او بخواهید که تاریخ را نیز درج کند تا هم تحویل چک و هم موعددار بودن چک در دادگاه قابل اثبات باشد.

۱۳- اگر به راستی و درستی شخصیت صادرکننده چک شک دارید، می توانید از او بخواهید که در کپی چک اثر انگشت خود را بزند تا بعداً در دادگاه نتواند صدور چک از ناحیه خود را انکار نماید. چرا که درج اثر انگشت در اصل چک مرسوم نیست و ممکن است بانک ایراد بگیرد. اخذ اثر انگشت در کپی چک به این خاطر است که صاحب حساب ممکن است با سوء نیت امضای اصلی خود را در متن چک درج نکند و شما از این موضوع بی اطلاع باشید.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
آثار حکم اعسار و ورشکستگی | تفاوت احکام اعسار و ورشکستگی

۱۴- چک خط خورده و چک از قبل نوشته شده و چک از قبل امضاء شده حتی الامکان نگیرید و چک در حضور شما پر و امضاء شود. چرا که ممکن است با اطلاع و تبانی صاحب حساب، چک را شخص دیگری نوشته و امضا کرده باشد تا بعداً صاحب حساب چک در دادگاه به راحتی بتواند ادعای جعل امضاء نماید.

۱۵- یکی از اختلافات مهم چک در دادگاه ها، بحث چک سفید امضاء است. در مواردی صادرکننده چک امضای خود را قبول دارد لکن ادعای سفید امضاء بودن چک را می کند یعنی اول چک امضاء شده و بعداً متن آن (تاریخ و وجه و بابت) پر شده است.

قاعده این است که چک سفید امضاء فی نفسه معتبر و صحیح است. چرا که صادرکننده با سفید امضاء کردن چک، اختیار پر کردن متن چک را به دارنده داده است. لکن اگر دارنده از حدود اختیارش در قرارداد و یا بنای مقرر تجاوز کند، سوء استفاده و خیانت در امانت محسوب می شود و در نتیجه وجه چک قابل مطالبه نیست.

در اختلافات چک سفید امضاء این بحث مطرح می شود که آیا دادگاه حقوقی می تواند به موضوع تجاوز از اختیار رسیدگی کند و یا لاجرم باید شکایت کیفری طبق ماده ۶۷۳ و ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی مطرح کرد؟ و دیگر این که بار اثبات به عهده کیست؟  یعنی آیا صادرکننده چک باید تجاوز دارنده از حدود امانت و اختیار را اثبات کند و یا دارنده چک (پر کننده) باید رعایت امانت را اثبات کند؟

فلذا برای پیشگیری از این اختلافات، اگر چک سفید امضاء صادر یا دریافت می کنید، باید سقف و حدود اختیار را در قرارداد قید کنید که مشکلی پیش نیاید.

نکته مهم دیگر این است که در مواردی صادرکننده چک دسیسه چینی می کند و چک را به نحوی می نویسد که سفید امضاء جلوه داده شود. مثلاً اول امضای بزرگ زده باشد و بعد از آن متن چک را طوری نوشته که کمی از نوشته ی متن چک روی امضای چک بیفتد تا بعداً در دادگاه ادعای سفید امضاء بودن مطرح کند. باید مواظب چنین کلک هایی باشیم. همچنین می توان برعکس عمل کرد و برای جلوگیری از ادعای سفید امضاء بودن، از صادرکننده خواست که کمی از امضایش روی نوشته بیفتد.

۱۶- انکار امضای چک و یا ادعای جعل امضای چک از ناحیه صادرکننده موضوع مهم و شایع در دعاوی چک است که در این خصوص به مقاله اینجانب تحت عنوان “آیا امضای چک قابل انکار است” در همین سایت رجوع نمایید.

۱۷- اگر صادرکننده در دادگاه حقوقی ادعای جعل امضاء مطرح نمود، جعل امضای چک ملازمه با سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری دارد. در این صورت دفاع کنید که چرا صادرکننده در همان زمان شکایت کیفری سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری مطرح ننموده است؟؟ یقیناً کسی که امضایش جعل شده، پیگیر کار خود است و شکایت سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری را نیز همراه با ادعای جعل مطرح می کند نه این که بگذارد و بگذرد و تازه در دادگاه حقوقی در برابر دعوای دارنده چک صرفاً یک جمله بگوید امضای من جعلی است!! اگر ادعای جعل دارد لزوماً باید سرقت یا خیانت در امانت یا کلاهبرداری را نیز اثبات کند.

۱۸- اگر چک را از ظهرنویس می گیرید، حتی الامکان از رضایت صاحب حساب چک مطمئن شوید. چرا که ممکن است چک امانی یا مسروقه باشد. حتی گاهی ممکن است بین صادرکننده و شخصی که شما چک را از او گرفته اید (دارنده اول و ظهرنویس) شکایت صوری خیانت در امانت نسبت به چک مطرح باشد تا صادرکننده بتواند به استناد حکم کیفری، در برابر شما از مسئولیت مبرا شود. در این صورت اگر حکم کیفری صادر شده باشد، شما در مقابل کار انجام شده قرار گرفته اید!! و نمی توانید به آن حکم کیفری اعتراض ثالث نمایید.

۱۹- می توانید در ذیل امضای خود در چک، تاریخ صدور را درج کنید تا موعددار بودن چک به راحتی قابل اثبات باشد ولی ممکن است طرف مقابل از شما نپذیرد. البته با بانک نیز هماهنگ کنید که نقص امضاء نگیرد.

۲۰- وقتی چک را از صادرکننده می گیرید، چند بار مندرجات آن را با وسواس بررسی کنید تا اشتباهی در مبلغ و تاریخ عددی و حروفی و ریال و تومان و نقطه ها نباشد.

۲۱- وقتی حکم دادگاه به نفع شما در خصوص چک صادر می شود، چند بار حکم دادگاه را با مشخصات و شماره و مبلغ چک تطابق دهید تا اگر در رای دادگاه اشکال تایپی وجود داشته باشد، بلافاصله تقاضای صدور رای اصلاحی کنید. در خیلی موارد طرف خوشحال که حکم به نفعش صادر شده، تازه در مرحله اجرای احکام متوجه شده است که یک صفر یا نقطه در رای تایپ نشده و دوباره از اول مجبور به درخواست رای اصلاحی و ابلاغ و تجدیدنظر و اجراییه شده است!! یعنی دو سال عقب افتادن فقط بخاطر تایپ نشدن یک صفر در رای و دقت نکردن در همان زمان ابلاغ رای.

 

عدالت نو | چک بهتر است یا سفته | تفاوت سفته و چک | سوء استفاده از چک

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

230 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
متين صالح پور يوسفي

سلام خسته نباشيد بنده ٢٠ميليون پول دارم كه ميخواهم بدهم به كسي با اين پول ماهي ٨٠٠تومان به من بدهد حال سوال من اين است كه مبلغ چك بايد چگونه باشد و اينكه همراه چك گرفتن سفته كافيست يا تنها سفته كافيست و اينكه متن قرار داد بايد چگونه باشد؟ممنون از پاسخ گويي

مدیر سایت

سلام
حتما در غالب قرارداد مضاربه باشد كه گفته نشود رباخواري . دوم اينكه براي تضمين بازگشت اصل سرمايه حتما چك دريافت نماييد.

سید احمد سید فروغی

با سلام و خسته نباشید
بنده با یه شخصی قرارداد کاری بسته بودیم بعد دو ماه نتونست پول من رو بده و مبلغ بیست میلیون تومان بهم سفته داد ولی چون سواد کمی داشت سفته هاش رو من پر کردم و اون امضا کرد و اثر انگشت زد و همچنین پشت قرارداد هم نوشتیم که بعد از دهم اردیبهشت اگه پول نده ما سفته هاش رو میزاریم اجرا و با شاهد امضا کردیم . سوال بنده اینه که آیا سفته هایی که من پر کردم ارزش قانونی داره
ممنون میشم راهنماییم بفرمایید
وتشکر از لطفتون

مدیر سایت

سلام البته.
زيرا امضا ذيل سفته ها و مندرجات ان توسط صادر كننده، دليل بر تاييد مندرجات آن دارد لذا مهم نيست چه كسي آنها را نوشته اين مهم است كه چه كسي آنها را امضا كرده و به عنوان متعهد، پرداخت دين را قبول نموده است.

امیرمحمد صفرزاده

سلام وقت بخیر من مبلغ ۵۰ میلیون تومان به یکی از اشناها پول دادم و قرار بود که بعد از یکسال به من بازگرداند ولی باز نگرداند
و الان من مبلغ ۵۰ میلیون را از ایشان سفته دارم خواستم ببینم ایا من اگه برای سفته ها اقدام کنم طرف محکوم میشه و اگر محکوم شد بدهی را باید یکجا پرداخت کند یا قسط بندی
خواهشا جواب بدید ؟

مدیر سایت

سلام
ابتدا بايد سفته ها رو واخواست نماييد و هنگاميكه طرح دعوي ميكنيد بايد در ستون خواسته قيد نماييد مطالبه وجه، مطالبه ديركرد از زمان واخواست لغايت وصول محكوم به و خسارات دادرسي

روزبه توکل

سلام.
بنده مستاجر هستم ، مغازه ی مالک رو دو ماه زودتر از موعد پایان قرارداد تخلیه کردم و چک گرفتم به تاریخ موعد قرار داد یعنی تاریخ دو ماه بعد ( چک به نام پدر ایشون هستش )
چک پاس نشد ، موجر می گه من پول ندارم برو شکایت کن ، ولی اگر شکایت کنی من ادعا می کنم هیچ دارایی ندارم و دادگاه هم پرداخت مبلغ چک رو برام قسط بندی می کنه به قسط ۱۰ ساله ، آیا اصلاً شکایت کردن نتیجه ای داره ؟ آیا به پول خود خواهم رسید ؟
اگر شکایت کنم و مالک ادعا کنه هیچ دارایی نداره ، اون وقت دادگاه می تونه پرداخت مبلغ چک رو برای ایشان قسط بندی ۱۰ ساله کنه ؟

آیا همه مالکین می توانند به راحتی پول رهن مستاجر را بخورند و به هیچ ارگانی پاسخگو نباشند ؟

مدیر سایت

با سلام
با توجه به اینکه شما چک گرفته‌اید لذا تعهدات موجر تبدیل به تعهدات از نوع برواتی گردیده و شما می توانید از طریق برگشت زدن چک و شکایت از دارنده ، تقاضای مطالبه وجه خود را بنمایید ابتدا لازم است که بدانید آیا این شخص اموالی دارد یا خیر اگر دارای اموالی می باشد می توانید از طریق اداره ثبت( اداره اجرای مفاد اسناد رسمی ) نسبت به صدور اجراییه بر روی چک اقدام نموده و اموال این شخص را توقیف نماید و سپس مزایده بگذارید ولی اگر دارای اموالی نیست بهترین روش مورد مطالبه شما در دادگاه می‌باشد که دادخواستی تحت عنوان مطالبه وجه بر علیه صادر کننده مطرح می‌کنید هنگامی که ایشان در نزد دادگاه محکوم به پرداخت شد اگر اموالی هم نداشته باشد می‌توانید این شخص را گرفته و وی را روانه زندان نمایید در این صورت آن شخص تحت فشار قرار گرفته و پول شما را خواهد داد

پویان

با سلام و احترام
اول تشکر میکنم از اطلاعات بسیار مفیدتون.
بند قصد دارم اتومیبل شخصی خودم رو به مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای مدتی در اختیار شخصی بزارم برای کار و تامین درآمد.
لطفا راهنمایی کنید برای این نوع مشارکت کاری چه کاری باید انجام بدم؟ آیا نیاز به قرارداد هست؟ چه نوع قراردادی؟ از توضیحات شما متوجه شدم برای ضمانت چک بهتره. اما چه نوع چکی باشه و چی روش بنویسه؟ تاریخ چک چطور باشه؟
باتشکر.

مدیر سایت

با سلام
در این گونه موارد بهتر است قراردادی تحت عنوان اجاره اتومبیل بین شما و شخصی که اتومبیل را از شما اجاره می نماید منعقد شود در قرارداد اتومبیل اجاره اتومبیل حتما قید شود مدت قرارداد برای چه میزان تعیین شده و ماهانه چه مبلغی را باید به شما پرداخت نماید و برای پرداخت اجاره بها حتماً ضمانتی از ایشان اخذ شود و شرط فسخ در قرارداد شما ذکر گردد که اگر پول شما را در پایان هر ماه به عنوان مال الاجاره نپردازد شما بتوانید قرارداد اجاره را فسخ نموده و خودرو را مسترد نمایید برای انتهای قرارداد هم حتما به عنوان ضمانت ، چکی دریافت شود که اگر این شخص در پایان مدت قرارداد اجاره ، اتومبیل را مسترد ننمود یا با سند جعلی و غیره آن را به کس دیگری منتقل نمود حتما از طریق اجرا گذاشتن چک بتوانید اموالشان را توقیف نموده و خسارات خود را دریافت نمایید لیکن بهتر است با شخصی که آشنا باشد کار نمایید زیرا ماشین یکی از انواع مال منقول می باشد و هزاران اتفاقات دیگر از قبیل تصادف از قبیل اوراق کردن و غیره در انتظار شما خواهد بود مواظب شیادان و کلاهبرداران باشید

محمود اسماعیلی

با عرض سلام وخسته نباشید
بنده ۴سال پیش به مدیر شرکتی که در آن کار میکردم ۲۰میلیون دادم و قرار شد با آن کار کند وماهی ۸۰۰تومن به من بدهد(که این پول را من از داییم گرفته بودم) بعد از حدود ۱سال دیگه پولی نداد در این مدت هم چون من از شرکت جدا شده بودم و همون کار را خودم انجام میدادم مراوده کاری هم پیدا کردیم وبا کارهایی که من بهش دادم و جمع شدن ۸۰۰تومن ماهیانه که نداده بود بعد از گذشت ۳سال به ۵۵میلیون رسید و۲فقره چک داد که با سررسید چک اول وبرگشت زدن توسط من چک را از من گرفت و مبلغ چک دوم را با پشت نویس بیشتر کرد حالا چک دوم هم برگشت زدم سوالم این است اگر روش اقدام کنم میتونه ادعا کنه که نزول بوده و دادگاه علیه من رای بده
ببخشید طرح سوالم طولانی شد با تشکر

مدیر سایت

باسلام
اثبات نزول در محاکم حتماً مستند به دلیل باید باشد یعنی آن شخصی که پولی را از شما قرض گرفته و یا قراردادی را با شما نوشته ماه به ماه مبلغی را به شما پرداخته باشد و جمع مبلغ باید بیشتر از آنچه که به شما پرداخته باشد که بتواند اثبات نماید که نزول گرفته اید در غیر اینصورت فرض بر این است که آن وجهی را که شما به ایشان داده اید ایشان به صورت اقساط ، در پایان هر ماه پرداخته است اما در حال حاضر تبدیل به یک تعهد برواتی گردیده و بدهکار فرض می‌شود لذا شما از طریق محاکم به راحتی میتوانید چک را برگشت زده و علیه ایشان خواست حقوقی مطالبه وجه ارائه نمایید

مصطفی

سلام خسته نباشید. بنده قرارداد سلف بستم که این قرارداد پیش خرید گندم از کشاورزه. در این قرارداد من گندم کیلویی ۱۳۰۰ تومن را ۶ ماه جلو تر کیلویی ۱۰۰۰ تومن خریدم که فروشنده باید در تاریخ معین شده در قرارداد گندم راتحویل من بده. من برای تضمین یه چک هم از فروشنده گرفتم من بابت ۲۰ تن گندمی خریداری کردم ۲۰ میلیون تومن به فروشنده پرداخت کردم ولی من کیلویی ۱۰۰۰ تومن گندم خریدم چون ۶ ماه زود تر خریدم که وقتی گندم به دستم برسه خودم کیلویی ۱۳۰۰ بفروشم الان سوالم اینه مبلغ چک که بابت تضمین به من داده باید ۲۶ میلیون تومان بنویسم یعنی سودمم درنظر بگیرم یا همون ۲۰ میلیونی که پرداخت کردم. ممنون میشم جوابم بدید از چند تا وکیل پرسیدم نتونستم جوابم بدن هر کدوم یه حرف میزنن واقعا این قد سخته جواب این سوال؟؟الان به شما که استاد هستید رو اوردم که شما جوابم بدین با تشکر

مدیر سایت

با سلام
با توجه به اینکه شما قراردادی را که نوشته اید نسبت به پیش خرید گندم بوده لذا آنچه را که خریداری نموده اید به اندازه همان میزان باید دریافت نمایید، زیرا این بر خلاف حق می باشد به عنوان مثال شما شاید بخواهید گندم خریداری شده را بیشتر از آنچه که در نظر دارید بفروشید آیا ایشان موظف است هر میزان که شما فروخته اید چک به شما بدهد یا شاید کمتر از آنچه که پیش بینی کرده اید می خواهید بفروشید لذا فروش شما در آن بخش که مشمول سود شما می باشد به فروشنده هیچ ارتباطی ندارد بنابراین شما به همان اندازه که گندم خریدید به همان اندازه می توانید از ایشان چک دریافت نمایید .

حامد

باسلام
اگر روی سفته تاریخی نوشته نشده باشد و اصلا برای تضمین اصل مبلغ مضاربه که تضمین اصل آن مصالحه شده باشد وبخاطرامین موضوع چون موعدپرداختی ندارد تاریخ زده نشده و اگرتاریخ روی آن درج نشده باشد جهت پیگیری آن چه می شود کرد؟
آیاچنین سفته ای اعتباردارد؟
اگرخودمان به خاطروصول وپیگیری حقوقی روی آن تاریخ بزنیم آیا اعتبارآن ساقط می شود یانه می توان تاریخ زد و باتوجه به تاریخش پیگیری کرد؟
تشکر

مدیر سایت

با سلام
با توجه به عرف رایج در ایران معمولاً سفته ها نیز بدون تاریخ است لذا هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد و اگر شخصی به عنوان صادرکننده سفته می باشد به شما سفته را بدون تاریخ ارائه نماید فرض بر این است که به شما یک نمایندگی و اختیار داده تا هر تاریخی را که شما صلاح می‌دانید بر روی آن درج نموده و همان زمان روی سفته اقدام نماید لذا شما می‌توانید تاریخی را که مد نظرتان است روی سفته درج نمایید و ابتدا لازم است بدانید که ظرف ۱۰ روز از تاریخی که بر روی سفته می‌گذارید بیشتر نباید گذاشته باشد چرا که سفته از اعتبار سند رسمی لازم الاجرا خواهد افتاد و یک سری امتیازاتی از قبیل توقیف اموال بدون پرداخت خسارات احتمالی از شما ساقط خواهد شد . بنابراین بهتر است همان ظرف ۱۰ روز نیز واخواست نمایید واخواست آن بعد از اینکه تاریخ گذاشته اید انجام شده و سپس می توانید از طریق دادگاه بر علیه صادرکننده سفته طرح دعوای مطالبه وجه سفته و خسارات را نیز بنمایید .

حامد

سلام باتوضیحات شما چک بهتره
ولی بازهم برای اطمینان از محضرتون سوال می کنم که برای تضمین عقد مضاربه که براساس صلح صورت گرفته، طرف عقد مضاربه اصل رو هم تضمین وبابتش سفته می دن
حال اگراتفاقی بیافته اصلا باسفته می شه کاری کرد واصل روپس گرفت؟
ایشان اعلام ورشکستگی کنه چطور می شه کری کرد؟

مدیر سایت

سلام روش اجراي چك هم سريعتره و هم كم هزينه تر ولي نه اينكه با سفته نشود كاري كرد . سفته هم يك سند تجاري است و محكم و قابل استناد . اگر در وعده اش پاس نشود قابل پيگيري است و ميتوان صادر كننده را محكوم به پرداخت نمود به انضمام كليه خسارات . فقط يادتون باشه در وعده اش اگر پاس نشود ظرف ٩ روز از سررسيد بيشتر نگذاريد بگذرد و در همان روزهاي اول واخواست كنين زيرا امتيازات سند تجاري ان بيشتر شده و اصطلاحا گفته ميشود در حكم سند رسمي . و ميتوانيد اموتل طرف را توقيف كنين بدون پرداخت خسارات احتمالي

امیرمعظمی

با سلام
با تشکر از توضیحات خوبتون
میخواستم از خدمتتون سوال کنم خریداری برای خرید از ما پیشنهاد داده ک نیمی از مبلغ رو ب صورت سفته پرداخت کنه …و در مقابل درخواست ما برای ارائه ی چک، گفته درخواست مجدد برای صدور دسته چک نداده حال سوالم این هست ک با توجه ب مبلغ بالای معامله ک در حدود ۳۰۰ میلیون هست آیا اخذ سفته ب همراه ضامن کار عاقلانه ای هست یا چک بهتر هست ؟؟

مدیر سایت

سلام روش اجراي چك هم سريعتره و هم كم هزينه تر ولي نه اينكه با سفته نشود كاري كرد . سفته هم يك سند تجاري است و محكم و قابل استناد . اگر در وعده اش پاس نشود قابل پيگيري است و ميتوان صادر كننده را محكوم به پرداخت نمود به انضمام كليه خسارات . فقط يادتون باشه در وعده اش اگر پاس نشود ظرف ٩ روز از سررسيد بيشتر نگذاريد بگذرد و در همان روزهاي اول واخواست كنين زيرا امتيازات سند تجاري ان بيشتر شده و اصطلاحا گفته ميشود در حكم سند رسمي . و ميتوانيد اموتل طرف را توقيف كنين بدون پرداخت خسارات احتمالي

علی رضایی

با سلام
من دست کارفرمام سفته ۷۰ میلیونی با رقم های متفاوت ( ۵۰۰ هزارتومان – یک میلیون تومن – ۵ میلیون تومان و … ) دارم پشت سفته ها چیزی نوشته نشده الان کارفرما بنده رو تهدید میکنه که اگر کاری رو که میگم نکنی سفته ها رو میزارم اجرا یا میدم دست یکی دیگه که واخواست کنه لطفا با توجه به شرایط وخیم من توضیاحت کاملی رو از روند حل مشکل ارایه دهید.

مدیر سایت

سلام بهترين راه براي شما اين است كه اگر واقعا وجه سفته ها رو بدهكار نيستيد به كارفرماي خود يك اظهارنامه بدهيد و عنوان كنيد چون سفته ها بابت ضمانت حسن انجام كار بوده و تضميني ، انها را به شما مسترد كند در غير اينصورت عليه وي اقدام قضايي ميكنيد . ضمنا دو شاهد هم بايد داشته باشيد كه هنگامي كه به دادگاه كشانده شد ، صحت ادعاي شما رو تاييد نمايند .

آتوسا

برای ضمانت پولی که قرض داده شده باید چه نوع چکی دریافت نمود:
۱- در وجه حامل یا شخص؟
۲- تاریخ دار یا بدون تاریخ؟
لطفن راهنمایی بفرمایید

سپاسگزارم

مدیر سایت

سلام بهترين روش ، چك در وجه حامل و تاريخ دار مي باشد زيرا بدون تاريخ ، شما رو اغفال ميكند به جهت اينكه تاريخ روز رو بزنين و شكايت كيفري نماييد اما در دادسرا به كارشناس خط ارجاع ميشود و تاريخ چك را كارشناس ميتواند تعيين كند كه موخر بر تاريخ مندرجات متن چك است لذا شكايتتان رد خواهد شد بنابراين از همان ابتدا كار قانوني انجام دهيد.

وثوق

سلام
بابام می خواد مغازه اش را به اجاره بده بابت تضمین تخلیه طرف می گه چک ندارم سفته می دم کدام بهتره ؟

مدیر سایت

سلام چك بهتر است . براي مقاسيه امتيازات چك و سفته به سايت موسسه ما ( عدالت نو دات كام ) مراجعه كنين و مطلب چك بهتر است يا سفته رو مطالعه كنين و خودتون مقايسه كنين

امین رضایی

سلام بنده مدت زیادی بود باشخصی کار میکردم..گاهی هم پول از من میگرفت بصورت نقدی..وچک مشتریاشو بهم میداد تا یبار اومدو چون چکای مشتریش پاس نشده بود اونارو ازم گرفت وسه تا چک هفده ونه ودوازده ملیونی بهم داد.ولی اونام سرموقع پاس نشد..حالا که بهش میگم بده میگه نزوله وتوی دادگاه تورو محکوم میکنن..ایا صحت داره؟من پول نقد به ایشون دادم..میتونه تو دادگاه چنین ادعایی بکنه؟

مدیر سایت

سلام در ابتدا اصل بر طلبكار بودن شماست زيرا وجهي را به عنوان قرض داده ايد و در ازاي ان چك دريافت نموده ايد لذا اگر اين ايراد مطرح شود شما بايد استناد كنين به توافقات خود زيرا در ابتدا چك داده و پاس نشده و بعدا خيارات ديركرد رو محاسبه نموده ايد و در ازاي اصل و خسارات ديركرد نه سود ، از ايشان مجددا چك گرفته ايد و به همين استناد طلبكار هستيد و نزول و سود دريافت ننموده ايد.

کرمی

سلام و خسته نباشید
بنده حدودا ۱۵ سال پیش یک سفته ۵ میلیونی با امضا و بدون اثر انگشت و بدون تاریخ سررسید بعنوان ضمانت نزد یک مغازه ایی گذاشتم حدود ۷ سال پیش ارتباط کاری من با این مغازه قطع شد و اختلاف حساب پیدا کردیم و الان یعنی بعد از ۷ سال اون مغازه ۵ میلیون سفته بعنوان ضمانت من رو طلب کرده و میخاد پیگیری کنه سوالم اینه آیا این امکان رو داره و آیا گذشت زمان تاثیری داره در بی اعتباری ادعای دارنده سفته و طلبی که بابت اختلاف حسابی هست که بنده قبول ندارم ؟
ممنون میشم از جوابتون تشکر

مدیر سایت

سلام گذشت زمان در اسناد تجاري فقط يك تاثير ميگذارد و ان اينكه امتياز سند تجاري را از دست ميدهد ولي به عنوان يك سند عادي ادعاي طلب داراي اعتبار قانوني است . يكي از امتيازات اسناد تجاري اين است كه صرف دارا بودن اصل سند سفته در يد دارنده ، دليل بر مديونيت صادر كننده است اما در مورد شما نميتواند زيرا امتياز ظهرنويسي را از دست داده . ولي شما ميتوانيد هر وقت واخواست كرد به اين ادعا باقي باشيد كه اختلاف حساب داريد و ان سفته بابت ضمانت بوده و قابل خرج كردن نيست مگر بعد از اثبات طلب واقعي . در اينصورت ميتوانيد با ارائه دادخوست تقابل به خواسته استرداد سفته ، لاشه ان را از دارنده مطالبه نماييد . موفق باشين كاكاوند

پیمان کریمی

سلام و خسته نباشید
بنده حدودا ۱۵ سال پیش یک سفته ۵ میلیونی با امضا و بدون اثر انگشت و بدون تاریخ سررسید بعنوان ضمانت نزد یک مغازه ایی گذاشتم حدود ۷ سال پیش ارتباط کاری من با این مغازه قطع شد و اختلاف حساب پیدا کردیم و الان یعنی بعد از ۷ سال اون مغازه ۵ میلیون سفته بعنوان ضمانت من رو طلب کرده و میخاد پیگیری کنه سوالم اینه آیا این امکان رو داره و آیا گذشت زمان تاثیری داره در بی اعتباری ادعای دارنده سفته و طلبی که بابت اختلاف حسابی هست که بنده قبول ندارم ؟
ممنون میشم از جوابتون تشکر

مدیر سایت

با سلام
در مورد اسناد تجاری هیچگاه مشمول مرور زمان به آن معنا نمی‌شود که شخصی که دارنده یک سند تجاری است نتواند علیه صادرکننده ، اقامه دعوای مطالبه وجه آن را مطرح نماید اما اگر اقدام به واخواست در مورد سفته و یا برگشت در مورد چک انجام شود از تاریخ واخواست یا برگشت زدن چک بعد از ۵ سال صرفاً سند تجاری را از امتیاز سند تجاری و در حکم اسناد رسمی لازم الاجرا بودن می اندازد اما به هر حال به عنوان یک سند عادی و به عنوان طلب شناخته میشود که دارنده میتواند از امتیازات آن استفاده و اقامه دعوای مطالبه وجه بر علیه شما بنماید لذا بهتر است یا با ایشان به صورت دوستانه مذاکره نمایید یا اگر ایشان در دادگاه از شما بخواهد دعوای مطالبه وجه مطرح نماید محکوم به پرداخت خواهید شد

محمد مهرابی

سلام‌ من ضامن شخصی میخام بشم که ده تومن وام بگیره و ۳۶ ماهه بده و قسط هاش سه ساله دیگه تموم میشه و میخام چک بگیرم سوالم اینه چطور تاریخ رو که نمی دونم بنویسم که اگر نداد من چک را اقدام کنم و باید چیکار کنم ایا محضری کنم بهتره یا چک بدون تاریخ چطور بنویسم یا خودم بعدا می تونم تاریخ براش بنویسم

مدیر سایت

سلام در مورد دريافت چك اقدام مناسبي است منتهي صرف دريافت چك كافي نيست زيرا هنگاميكه اقساطش را نپردازد در اينصورت شما بايد ابتدا به جاي ايشان اقساط رو بپردازيد سپس عليه ايشان كه بدهكار اصلي است طرح دعوي كنيد اما بهترين راه اين است كه مدت وام و اقساطش رو بپرسين سپس به همراه هم به دفتر خانه اسناد رسمي برويد و از ايشون تعهد نامه پرداخت وامش را بگيريد و سپس قيد نماييد در صورتيكه ايشان از پرداخت اقساطش بيش از ٣ ماه تعلل كند ان چك ( با قيد مشخصات كامل چك در تعهد نامه ) قابل برگشت زدن و اجراست

زمانی

سلام ,بنده قصد هرید اپارتمانی رو دارم که در رهن بانک است,و مالک میگه برای اینکه تمام واحد های اپارتمان در رهن نرود,فقط کل این واحد را برای دریافت وام ,در اختیار بانک گذاشته وحالامیخواد وام خود را با مبلغ اولیه ی حاصل از فروش اپارتمان بپردازد ,و میگه نمیخواد به من پولی بدی .پول را در بانک ,به حساب بانک بریز ,برای تصفیه.
چطور مطمین بشم که این کار درسته یا نه؟
ایا ضمانتی ازش بگیرم یا نه؟
بنگاه هم گفته اول باید تصفیه بانک باشه ,بعد کد رهگیری براتون صادر میشه ,لطفا راهنمایی کنید ممنون

مدیر سایت

سلام با توجه به اينكه مالك ، حق دخل و تصرفاتي كه در مورد رهن است را ندارد مگر با اجازه بانك مرتهن ، لذا مطمئن ترين راه حل ، مراجعه به بانك مرتهن است و ديدن تصوير سند رهني . در سند رهني انچه مورد رهن قرار گرفته و مدت ان و نرخ سود معين شده و از رييس شعبه سوال شود ايا با پرداخت مبلغ رهن ، فك رهن خواهد شد و بدهي ديگري دارد يا خير . بعد از حصول اطمينان ، نسبت به ان اقدام نماييد . موفق باشين كاكاوند

اکبر حسن لو

با سلام خسته نباشید
اینجانب میخام ضمانت ۷۰میلیون به همسایه جهت خرید تراکتور بشم آیا درقبال چه تضمینی بگیرم
چک یا سفته

مدیر سایت

سلام براي ضمانت ، چك بهتر است زيرا در صورت برگشت خوردن چك ، هم ميتوانيد از اداره اجراي اسناد رسمي و هم از طريق دادگاه عمل نماييد ولي سفته رو فقط از طريق دادگاه ميتوانيد اقدام كنيد . مطلبي در سايت نوشته شده تحت عنوان چك بهتر است يا سفته . انرا مطالعه نماييد و سپس اقدام نماييد . – موفق باشيد ( كاكاوند )

فرشید فرمانی

با سلام و تشکر بابت سایت خوبتون
من از شخصی بابت قرارداد سرمایه گذاری سفته سفید امضا دارم و پشت سفته ها هم امضا نشده . برای شکایت باید در ابتدا اظهارنامه از طریق بانک ملی بفرستم و یا در همان ابتدا سفته ها را تاریخ بزنم و واخواست نمایم؟

مدیر سایت

سلام نيازي به ارسال اظهارنامه نيست بايد ابتدا تاريخ بزنيد و سپس اقدام به واخواست سفته نماييد اما در مورد علت اينكه وجه سفته ها رو ميخواهيد مطالبه نماييد بايد توضيح داشته باشين . زيرا سفته به منزله اجراي ضمانت تعهدي بوده كه متعهد ، انرا انجام نداده است مثلا سرمايه شما رو به همراه سود ، استرداد ننموده است اگر سوال رو كاملتر نماييد پاسخ قانع كننده تري خواهيد يافت

محمد مرادی

سلام و تشکر از پستتون،
من ۱۲ میلیون سفته دارن چقدر هزینه میخواد کلا؟
و این که توش قید شده بابت ضمانت ، مشکلی داره؟

مدیر سایت

سلام سفته رو بايد ابتدا واخواست نمود . اداره واخواست سفته در طبقه سوم دادگاه بهشتي فقط صورت ميگيرد و براي هر يك ميليون بايد دو درصد تمبر واخواست ابطال كنيد سپس واخواست تمبر خورده ابلاغ ميشود به طرف مقابل و در شوراي حل اختلاف بايد به جريان بياندازيد كه هزينه ان ١/٢٥ صدم درصد در هر يك ميليون تومان است لذا ٢٤٠/٠٠٠ تومان هزينه واخواست و ١٥٠/٠٠٠ تومان هم هزينه دادخواست درشوراي حل اختلاف ميشود
اما در مورد ضمانت كه نوشته شده شما بايد اثبات كنيد موضوع ضمانت برطرف شده مثلا ضمانت تخليه بوده بايد اثبات كنيد مستاجر در موعد مقرر تخليه نكرده و ضمانت برطرف شده است

اکبر افشار

سلام
دوستی از بنده تقاضای مبلغ ۱۰۰ میلیون پول کرد تا با اون کار کنه و مقدار ۷۰ درصد از سود که تقریبا ۵۰ تومن دریکسال میشه به من برسه
درواقع ۱۰۰ تومن من به ایشون بدم و ایشون ۱۵۰ تومن یکسال بعد به من بده
من از ایشون یه فقره چک ۱۵۰ تومنی به تاریخ یکسال بعد گرفتم
به نظرتون کار دیگه ای برای محکم کاری بکنم؟مثلا سفته هم بگیرم؟یا قراردای بابت این معامله بنویسم؟چجور باشه که خدای نکرده مشکل پیش اومد قابل پیگیری باشه؟(خودش سند زمینای کشاورزی که به نامشه به صورت دستی به نام من زده که جایی هم ثبت نشده)
البته چک کارمندی هست و خواهرش پشت چک امضا کرده که صاحب خونه و ملک هست.

مدیر سایت

سلام بهترين وثيقه همون چك هست منتهي شما بايد قراردادي در مورد اينكه پولي داديد و طرف مقابل با ان تجارت كند و سود حاصله را تقسيم كند تنظيم نماييد به اين قرارداد ، مضاربه ميگويند كه خداي نكرده اسم ربا درنياد

محسن افتخاری

مبلغ نود میلیون سفته بابت طلبم از یه نفر دارم میخواستم بدونم برای اینکه زودتر به نتیجه برسم باید چیکار کنم بعد میتونم واخواست ندم یکسره دادخواست بدم اگه میشه هزینشو هم به من بگید و چقدر زمان میبره اگه شکایت کنم

مدیر سایت

سلام
ميتوانيد واخواست نكنيد اما عليه ظهر نويس نميتونيد دادخواست بديد ضمناً خسارات ديركرد نيز از زمان طرح دعوي محاسبه خواهد شد.

امیر

سلام
من با شخصی پیمانکاری میکردیم مبلغ ۹۰ ملیون پول دادم که بعد از کار صورت حساب من شد ۲۴۰ تومن که دبه کرد و ۱۵۰ تومن قبول کرد اون هم ۵ تا سفته ۳۰ ملیونی سفید امضا و اثر انگشت داد حالا میگه برو از راه قانونی اقدام کن این تمام دارایی من بوده چه راهی برم که زود بتونم حکم جلب بگیرم لطفا کمکم کنید ممنون.

مدیر سایت

سلام
اگر قرارداد پيمانكاري داريد روي قرارداد بر اساس كل طلبتان اقدام كنين در غير اينصورت سفته ها رو واخواست نماييد.

علی امیری

با سلام دو سوال داشتم :
بابای من حدود چهار پنج فقره چک داره که یک سال از تاریخ برگه اونها میگذره اما دادگاه نبرده میخواستم ببینم الان باید چه کار کنیم آیا میشه کاری کرد از طرف حقوقی بررسی شود؟؟
۲)یکی از همون افرادی که چک کشیده الان میگه سفته میدم به جای چک به نظر شما ما سفته بگیرم یا همون چکشو از طریق قانونی دنبال کنیم ؟؟
مرسی از توجه تون

مدیر سایت

سلام
چک تا هفت سال از تاريخ برگشتي اش اعتبار دارد و از طريق طرح دعواي حقوقي يا اداره اجراي مفاد اسناد رسمي ميتوانيد اجراييه صادر كنيد ضمنا چک بهتر از سفته ميباشد.

حسن امیری

با سلام دو سوال داشتم :
بابای من حدود چهار پنج فقره چک داره که یک سال از تاریخ برگه اونها میگذره اما دادگاه نبرده میخواستم ببینم الان باید چه کار کنیم آیا میشه کاری کرد از طرف حقوقی بررسی شود؟؟
۲)یکی از همون افرادی که چک کشیده الان میگه سفته میدم به جای چک به نظر شما ما سفته بگیرم یا همون چکشو از طریق قانونی دنبال کنیم ؟؟
مرسی از توجه تون

مدیر سایت

سلام چک تا هفت سال از تاريخ برگشتي اش اعتبار دارد و از طريق طرح دعواي حقوقي يا اداره اجراي مفاد اسناد رسمي ميتوانيد اجراييه صادر كنيد ضمنا چک بهتر از سفته ميباشد.

عماد عساکره

سلام علیکم ببخشید من یه چند روز پیش یه ماشینی گرفتم که چهارتا چک داره وهر چکی به مبلغ ۲۵میلیون هستش. من پول ماشینو نقدی دادم واز صاحب ماشین یه چک سفید بدون تاریخ به مبلغ چک های باقی ماننده گرفتم حالا به نظر شما اگه صاحب ماشین چک هارو پاس نکنه ایا میتوان با چکی که بهم داد کاری کنم وچطور میتوانم بدون چک رو پاس کرده

مدیر سایت

سلام
اگر چكها رو پاس نكرده باشه مطمئناً شركت ليزينگي كه ماشين رو از وي خريداري كرده ايد به شما مراجعه و چكهاي شما رو برگشت ميزند اولا از شركت بخواهيد ايا اقساط ، پرداخت ميشود يا خير دوما اگر نشده ، شما بايد چكهايتان را پاس كنيد و چك خريدار دوم را برگشت زده و طرح دعواي مطالبه وجه را بنماييد.

عزیز عساکره

سلام
من استاد مرکز تخصصی زبان هستم
بابت قرارداد تدریس از من وثیقه میخان
سوال من اینه که آیا از جهت قانون حتما باید چک یا سفته بدم؟
اگر قرار شد وثیقه بدم چک بدم یا سفته؟وچی توش بنویسم؟

مدیر سایت

سلام
بنويسيد بابت تضمين حسن انجام كار . ضمنا سفته بهتر است.

محمد رخش نیا

با سلام و خسته نباشید
ببخشید فرق چک به روز با چک تاریخ دار چیه
که یکی کیفری و یکی حقوقی است چون همه چکهای ما تاریخ دارن .
من میخوام به یه نفرتا چند ماهی پول قرض بدم
که لباس فروشی داره متن و تاریخ چک چه جوری باشه بهتره و با هم قرارداد ببندیم یا نه .
با تشکر

مدیر سایت

سلام
چك تاريخ دار، اگر قبل از حلول مهلت ، كلر شود ثابت ميشود كه در تاريخ قبل صادر شده و حقوقي است اما بهتر است قراردادي تنظيم نماييد تحت عنوان مضاربه . زيرا كيفري و حقوقي بودن چك در نهايت بستگي به اين دارد كه طرف صادر كننده ، مالي داشته باشد تا بتوانيد به پولتان برسين اما قرارداد نداشته باشيد ممكنه بگويد نزول خواري كرده ايد.

دهقانی

سلام
مبلغ پنج میلیون پول در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ به دوستم قرض دادم. و یک چک یه مبلغ پنج میلیون تومن در وجه خودم و به تاریخ ۱۳۹۵/۱/۳۱ و سفته به مبلغ ۵ میلیون تومن بدون تاریخ ارش گرفتم. پشت چک و سفته را پدرش امضا و اثر انگشت زد. بعد جون دوست بودیم بهش شش ماه مهلت دادم. تاریخ چک را پشت نویسی برای ۱۳۹۵/۶/۳۱ زد. بازهم بهش تا ۱۳۹۶/۱/۲۵ مهلت دادم. ولی دیگه فهمیدم داره نارفیقی میکنه
سوال
از طریق چک اقدام کنم یا سفته که راحت تر و زود تر به پولم برسم؟
ظهر نویس که پدر هست میتونم از دستش شکایت کنم؟
آیا در صورت ثابت شدن اینکه خودش نداره دادگاه حقوق بازنشستگی پدرش را به نفع من مسدود میکنه؟

مدیر سایت

سلام چك سريعتره و ميتوانيد برويد اداره اجراي ثبت و اجراييه صادر كنيد بعد از صدور اجراييه ، توقيف اموال يا حساب بانكي نماييد.

علی

سلام
بابت پول قرضی که به یکی از دوستان دادم یه چک ۱۰ میلیون و یه سفته ۱۰ میلیونی گرفتم
موعد چک ،چک وصول نشد و توسط کارپرداز شرکت چک برگشت شد
در حال حاضر کارپرداز حاضر به پیگیری روند قانونی نیست
آیا شخصا خودم یا شخص دیگری با در دست داشتن لاشه چک میتوتند پیگیر روند قضایی و قانونی باشد

مدیر سایت

سلام با اين مداركي كه ميفرماييد ظاهرا بايد حكم بگيريد ولي متاسفانه قابل تضمين نيست .

علی

فکر کنم اشتباه منظورمو رسوندم
من میخوام روی این چک که توسط شخص دیگر برگشت شده اقدام کنم
نحوه نقل انتقال چک برگشت شده چگونه است؟

مدیر سایت

سلام بايد دارنده اخر ، ظهر چك را امضا كند و قبل از امضا بنويسد تمام حق و حقوق ناشي از اين چك را به اقاي … واگذار كردم.

سينا محمودزاده

سلام
بنده ٢ عدد سفته ١٥٠ ميليونى از شخصى دارم كه قبلا ازش رسيد داشتم . روى اىرسيد اقدام كردم نتوانستم ٨٠ ميليون خيارت احتمالى دادگاه و پرداخت كنم بابت توقيف اموال ايشان . ايشان چون پول نقد ندارن و يك ملك وراثتى دارند كه بردارهايش ازش وكالت عزل گرفتن و دارند آنجا را ميفروشند ايشان رسيد را از من گرفت سفته داد كه بتوانم به حقم برسم . اما باز هم ٢ درصد واخواست سفته معين شده ٦ ميليون جمعأ بايد واريز حساب دادگاه كنم . آيا من ميتوانم قرار دادى با ايشان تنظيم كنم كه اين ٢ درصد و پرداخت نكنم ؟ اگر بله چقدر زمان ميبره ؟ آيا برادر ها وكالت عزل دارند من ميتوانم سهم ١ دانگ ايشان از توى ثبت استعلام امده آزاده و وجود داره اصلا توقيف كنم ؟

مدیر سایت

سلام بجاي سفته ، چك بگيرين كه واخواست آن ، هزينه ندارد اما اگر نداد ، بدون واخواست ميتوانيد طرح دعواي مطالبه وجه بكنين اما اگر ضامن دارد و پشت آنرا امضا كرده عليه ظهرنويس نميتوانيد دعوايي مطرح كنيد فقط عليه صادر كننده ميتوانيد اقامه دعوي كنيد.

معارف

سلام.خسته نباشید.
ببخشید شاید ربطی به موضوع چک نداشته باشه.
من سال ۹۳ یه خونه از این مسکن مهری ها از نفر اول بصورت قولنامه(بدون کد رهگیری) و وکالت بلاعزل خریداری کردم.فقط نکته ای که تو این وکالت بلاعزل هستش اینه که به من حق توکیل به غیر داده نشده. حالا من میخام این خونه رو با همین شرایط بفروشم به نظر شما من می تونم وکالت بدم یا نه؟الان چاره من چی هستش با این شرایط؟؟؟چطور باید بفروشمش؟؟سندشون هم هنوز آماده نیست.از طرفی هم موقع فروش همه علاوه بر قولنامه ، وکالت بلاعزل هم میخان.در ضمن با فروشنده هم به مشکل برخوردم و نمیاد بهم حق توکیل بده.

مدیر سایت

سلام متاسفانه با مشتري ها نميتونين توافق كنين زيرا حق توكيل ندارين اما به لحاظ قانون چون قبلا خودتون به عنوان مشتري ، خريداري كرده ايد و مالك ان محسوب ميشويد ميتوانيد انرا بفروشيد ولي بايد با مشتري صحبت كنيد كه وكالت از شما نخواهد .

موسی قربانی

سلام بنده ۴٫۵۰۰سفته از کسی دارم چه قدر زمان برای وصول کردن ان صرف میشود با تشکر

مدیر سایت

سلام
پيگير باشين شش ماه الي نه ماه.

علی

ممنون از مطالب عالیتون
سلام من مبلغ ۴۰ میلیون سفته از کسی دارم که متوجه شدم کلاهبردار هست و هیچ گونه املاک به نام خودش نداره و حساب های بانکی اش خالیه
هر چی هم زنگ میزنم و جواب نمیده میخاستم بدونم چطوری میشه حکم جلب رو گرفت و ایطور که شنیده ام میتونه تقاضای احضار بده و قسطیش کنه .. چطور میتونم به پولم برسم..
از شر خر استفاده کنم(خیلی درمانده شدم)

مدیر سایت

سلام
پرونده شما حقوقي است ابتدا بايد طرح دعواي مطالبه وجه سفته ها رو بكنين بعد از قطعيت راي ، در مرحله اجراي احكام جلب بگيرين.

كامبيز اراد

باسلام و تشكر از اين كه وقت گرانبها را دو اختيار قرار ميدهيد
من صندوق وام خانگى دارم و به شخصى مبلغ ١٠ ميليون وام دادم و در ازاى آن يك فقره چك به مبلغ ٢٠ ميليون دريافت كردم كه داخل چك نوشته بابت تضمين كه اقساط وام را به موقع پرداخت كنه اما اقساط را پرداخت نكرده الان ميخوام ببينم ايا امكانش هست كه كل چك رو به مبلغ ٢٠ ميليون رو بگيرم يا نه فقط همون ١٠ ميليون قابل وصوله؟
ممنون

مدیر سایت

سلام عبارت تضمين يعني اصل و خسارات بنابراين شما تا ميزاني كه خسارات ديده ايد ميتوانيد دريافت نماييد.

اکبر حیدری

با سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتید.قرار شد ۱۲۰ میلیون برای انجام کاری به شخصی قرض بدم که اگه ایشالا کارش گرفت بعد مدتی با سودش بهم برگردونه.نمیوونم در قبالش چک بگیرم یا سفته.دسته چک نداره و تمایل داره سفته بده یا اینکه چک یکی دیگه رو امضا کنه بده.لطفا راهنمایی کنید کدوم کار بهتره و اگه قرار شد سفته بگیرم مبلغش دقیقا مبلغی که بهش دادم باشه یا بیشتر باشه.با توجه به ۵درصد سوختی که وقت پس گرفتن داره.با تشکر

مدیر سایت

سلام فقط به خاطر ٥ درصد هزينه نيست بلكه به ساير جهاتي كه استناد شده نيز چك ، هم سريعتر و هم ارزانتر از سفته ميباشد .

کیوان سهولیان

با سلام و احترام

پدرم قصد دارد مبلغ صد میلیون تومان جهت شروع کسب و کار به خواهرزاده اش قرض بدهد و بعد از دو سال پس بگیرد. حال سوال بنده این است که پدرم چه مدرکی بعنوان تضمین برگرداندن وجه مذکور باید از خواهرزاده اش دریافت کند؟ چک؟ یا سفته؟ یا هر دوتاشون؟ اکر بخواهد سفته بگیرد روی سفته چه بنویسد ؟ پشت سفته و روی سفته را باید خواهرزاده شان امضا و اثر انگشت بزند؟
آیا محضری کردن چک و سفته برای محکم کاری ضرورت دارد یا خیر؟ لطفا بزرگواری فرموده و بطور کامل توضیح دهید.
با سپاس فراوان

مدیر سایت

سلام چك بهتر است و براي اينكه بدونين امتيازات چك در برابر سفته چيست به مقاله ارائه شده در سايت ما تحت عنوان چك بهتر است يا سفته مراجعه كنين .

علیرضا وخدی

با سلام از شخصی مبلغ ۱۵میلون تومان هم چک و هم سفته دارم و شخض به دلیل بدهی اکنون در زندان است.من برای اجرا کدامیک .ابتدا اقدام نمایم که رسیدن به مبلغ تضمینی تر باشد

مدیر سایت

سلام چك بهتر است ووبراي اينكه بدونين امتيازات چك در برابر سفته چيست به مقاله ارائه شده در سايت ما تحت عنوان چك بهتر است يا سفته مراجعه كنين.

م.حیدری

سلام
از شخصی طلب هفده میلیونی داشتم که بابتش ماشینش رو توسط قانون توقیف فیزیکی کردم. یکی از بستگانش ازم خواسته تا با دریافت چک از شکایتم سرف نظر کنم تا ماشینو از پارکینگ در بیارن و بفروشن تا طلب منو بدن.چون یک سالو نیمه دنبال پولمم و نسبت به بستگان شخص شناخت کامل ندارم میشه راهنمایم کنید که چه چکی با چه شرایطی رو قبول کنم که سرم کلاه نزارن.ایا میشه چکو به حساب دادگستری صادر کنن که اگه برگشت خورد مستقیم با قانون طرف باشن یا حامل باشه؟

مدیر سایت

سلام چك رو در وجه شما بنويسند و پشت آن را كسي از تجار يا كسبه معتبر امضا كنه بهتر است .

محسن ساداتی

با سلام ببخشید من میخواهم ضامن وام بانکی دوستم بشم به مبلغ ۴۰میلیون تومن به نظر شما بین سفته وچک از کدوم برای ضامن شدن استفاده کنم؟

مدیر سایت

سلام چك بهتر است ووبراي اينكه بدونين امتيازات چك در برابر سفته چيست به مقاله ارائه شده در سايت ما تحت عنوان چك بهتر است يا سفته مراجعه كنين .

امیرحسین امیراحمدی

سلام
اولا ک از اطلاعات کاملتون خیلی ممنون
دوما من یک چک ۲۰ میلیون تومانی از شخصی بابت رضایت دیه گرفتم
طرف چند بار چک خود را نقد نکرد و بند چکش را عوض کردم
تا چک آخری ک گفته نقد نمیکنه
چون مبلغ ۲۰ میلیون بود ب شورایی حل اختلاف مراجعه کردم و شکایت کردم
ضمنن چون چک رو ب حساب خوابونده بودم چک و بلافاصله بانک برگشت زد
حال سئوال اینجاست چون چک حقوقی آیا ممکنه حکم جلبش رو بگیرم
ضمنن طرف تمکن مالی داری
ولی حسابش خالی و ب حساب همسرش انتقال داده
ممنون میشم ک راهنمایی دقیق کنید در این مورد
تشکر

مدیر سایت

سلام چون چك از طريق كلر به حساب رفته لذا معلوم است كه چك مدت دار بوده و حقوقي است و طبق ماده ١٣ اصلاحي چك ، بايد دادخواست مطالبه وجه به شورا بديد.

رضااحمدنژاد

سلام . ممنون از مطالب واقعا ارزشمند شما
شخصی به من ۶ ملیون بدهکار بود . چک نداشت . به ناچار از بانک سفته گرفتم دادم امضا کرد و انگشت زد . گذاشتم اجرا . دادستان دستور داد زیرش . رفت پرونده شد شورا حل اختلاف . خیلی طول میکشه . چی کار میشه کرد ؟ ۲۳۰هزار تومن هم حق دادرسی ریختم . کی به ۶ ملیون و ۲۳۰ هزلر تومن میرسم ؟ ممنون

مدیر سایت

سلام متاسفانه زمان دادرسي در اين مورد حالت استثنايي ندارد و پروسه ان بايد طي شود ابتدا شورا راي دهد سپس قابل تجديدنظر در دادگاه بدوي و در نهايت مراحل اجراييه كه جمعا حدود نه ماه طول ميكشد.

نیما

سلام
جایی به عنوان رییس حسابداری مشغول بکارم
تمامی کلیدها و گاوصندوق و دسته چکهای شرکت دستمه
ازم ۶۰تومن سفته میخواند یاچک
۲تا سوال دارم
در قراردادم باید عنوان سفته جهت تضمین و شماره سفته قید شود؟
و ۲ اینکه سفته بدهم یا چک؟
ممنون از زحمات و پاسختون

مدیر سایت

سلام بهترينش سفته است و در متن سفته قيد شود بابت ضمانت حسن انجام تعهد .

علی

ضمنا روی چک نوشته موسسه مالی و اعتباری مهر که در حال حاظر بانک مهر اقتصاد است

علی

با سلام و خسته نباشید. بنده فروشنده خودرویی هستم که خریدار دو چک یک ماهه بابت قسمتی از حساب خرید در وجه اینجانب صادر کرده و از چک اول حدود دو ماه و اندی روز و از چک دوم یک ماه و اندی می گذرد و با وعده سر خرمن تا به امروز قضیه را تطویل کرده و قصد پرکردن حساب و پرداخت را ندارد . حال اولا چک مربوط به موسسه مالی و اعتباری مهر است و الان متوجه شدم نوشته ابن دستور پرداخت مشمول قانون چک نمی باشد منتهی بانک که دفعه اول رفتم پرسیدند می خواهی چک را برگشت بزنی یا خیر که آن موقع برگشت نزدم. حالا سوال من این است آیا می شود اقدام کیفری کرد یا خیر کلا چه کار می توانم بکنم؟ با تشکر

مدیر سایت

سلام اشتباهتان اين بود كه چك را اقدام نكردين . اين پرونده اقدام كيفري ندارد اما ميتوانين مجددا به خريدار بگوييد چك را عوض كند و اين بار در تاريخ خودش برگشت بزنيد و فقط و فقط ظرف سه روز فسخ معامله را از طريق اظهارنامه بوي ارسال كنيد بعدا ميتوانيد ماشين را پس بگيريد.

بهنام

سلام و خسته نباشید
من آژانسی را خریدم ولی فروشنده دارایی و مالیات را تسویه نکرده و چک سفید امضا بهم داده ، حالا من میخوام آژانس رو بفروشم و طرف ازم تضمین خودمو میخواد و چک فروشنده قبلی رو قبول نمی کنه…
ازتون خواهش میکنم راهنمایی کنین چکار کنم

مدیر سایت

سلام تا به امروز رو هرچي كار كردين ، به اداره دارايي مراجعه ميكنين و ببينين چقدر ماليات است و از چه سالهاي مالي . آنچه مربوط به دوره خودتان بوده مكلف هستيد تصفيه كنيد آنچه مربوط به فروشنده قبلي بوده ميتوانيد با وي صحبت كنين بپردازد . اگر نپرداخت ، خودتان ميپردازيد و چك ايشان را به اجرا گذاشته و به آزاي آنچه پرداخته ايد از ايشان دريافت ميكنيد.

کاظمی

سلام خسته نباشین بنده بابت معامله ای شراکتی مبلغ ۲۱۰میلیون تومان به فردی پرداخت کردم و ایشون یک فقره چک ب مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان بابت تضمین وجه و چند فقره سفته به ارزش ۷۰ میلیون تومان بدون تاریخ به بنده داده اند حال ک ب مشکل برخوردیم قصد داشتم بخاطر مراحل طولانی اجرای سفته فعلا با چک اقدام کنم اما شنیدم چک تضمین ارزش زیادی برای دادگاه نداره لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم ب پول بر باد رفته ام برسم ممنونم..

مدیر سایت

سلام چك تا زماني تضمين است كه شرط ان انجام نشده باشد ولي وقتي شما شرط رو انجام دادين و منتظر برگشت پول بودين و طرف مقابل بايد تعهدات خود را انجام دiد و نداده است در اينصورت از حالت تضمين خارج شده و ميتوانيد وصول كنيد.

محمد مرادی

سلام خسته نباشین بنده بابت معامله ای شراکتی مبلغ ۲۱۰میلیون تومان به فردی پرداخت کردم و ایشون یک فقره چک ب مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان بابت تضمین وجه و چند فقره سفته به ارزش ۷۰ میلیون تومان بدون تاریخ به بنده داده اند حال ک ب مشکل برخوردیم قصد داشتم بخاطر مراحل طولانی اجرای سفته فعلا با چک اقدام کنم اما شنیدم چک تضمین ارزش زیادی برای دادگاه نداره لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم ب پول بر باد رفته ام برسم ممنونم..

مدیر سایت

سلام چك تا زماني تضمين است كه شرط ان انجام نشده باشد ولي وقتي شما شرط رو انجام دادين و منتظر برگشت پول بودين و طرف مقابل بايد تعهدات خود را انجام دiد و نداده است در اينصورت از حالت تضمين خارج شده و ميتوانيد وصول كنيد.

انبارلویی

سلام- بابت کارم ازم چک یا سفته ضمانت خواستن کدومش برای منه بهتره -(کمتر میشه سواستفاده کرد)

مدیر سایت

سلام سفته بدهيد بهتره زيرا زمان زيادتري براي شكايت ، صرف ميشود اما حتما در متن سفته قيد نماييد بابت ضمانت حسن انجام كار . و هنگام تصفيه هم حتما پس بگيريد .

حسینی

سلام.
بابت اطلاعات ارزشمندی که در سایت خود ارائه می کنید خیلی تشکر میکنم و یه قدر دانی هم بابت وقتی که برای پاسخ به سوالات صرف می کنید.
برای شخصی ۲ عدد وام گرفتم، هر کدام ۱۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۵ میلیون تومان، مجموعا ۳۰ میلیون تومان.
یک عدد به نام پدرم و ضمانت همکار پدرم و یک عدد به نام خودم و ضمانت پدرم.این پول را به شخص قرض دادم. این شخص به دلایل مالی که دارد نمی تواند دسته چک بگیرد و فاقد دسته چک می باشد. فقط خواهرش دسته چک دارد و با اون دسته چک کار میکنه.
بابت ضمانت چکار کنم؟ درمورد گرفتن چک یا سفته اگر راهنمایی بفرمایید متشکرم.
نیاز به قرارداد هم هست؟

مدیر سایت

سلام فقط و فقط چك بگيريد از خواهرش نه سفته و خودش هم پشت چك را امضا كند و جا و مكانش رو هم حتما بشناسيد زيرا چك به تنهايي ارزش ندارد ولي اگر مكانش و اموالش شناسايي شود هنگام برگشت ، بتوانيد جلبش را بگيريد اما در مورد تفاوت جك و سفته و ارزشهاي بيشتر چك نسبت به سفته ، به مقاله اي كه در همين سايت گذاشته شده تحت عنوان چك بهتر است يا سفته رجوع كنيد تا آگاه شويد.

بابک جعفری

با سلام و تشکر بابت مطالبتون
من کاسب هستم
بیشتر چک هایی که بابت فروش اجناسم از مشتری میگیرم چکی مشتری اونها هستش
چطور میتونه بهم تضمین بدن که چک پاس نشد یا مشکل داشت خودشون مسئول هستن؟

مدیر سایت

سلام از ارائه كننده چک بخواهيد ظهر چک را نيز خودش به عنوان ضامن امضا كند ضمنا از تاريخ سررسيد چک لغايت يكسال فقط ميتوانيد عليه صادر كننده و ظهرنويش مجتمعا شكايت كنيد بعد از يكسال فقط عليه صادر كننده ميتوانيد اقدام كنيد لذا حواستون باشد كه موعد يكسال رد نشود.

بابک جعفری

متشکرم
فقط امضا کنن کافی هست یا کامل مشخصات رو بنویسند
و اینکه چیز خاصی هم نیاز هست بنویسند؟

مدیر سایت

مشخصات کامل رو بنویسن

سعید

سلام خسته نباشید من مبلغ نه میلیون ب کسی قرض دادم اونم ی چک داده که تاریخش مال ی سال پیش و چک حامل و چون دسته چک نداره نمیتونه چک جدید بده ایا این چکش مشکل داره؟

مدیر سایت

سلام اين چک را اگر خودش صادر كرده و از دسته چک خودش بوده ميتوانيد تاريخ انرا اصلاح كرده و سررسيد انرا به روز نماييد اما اگر ديگري صادر كرده به بانک محال عليه مراجعه كنيد اگر حساب صادر كننده مسدود نيست يا جعلي نباشد و سرقتي نباشد از قرض گيرنده هم بخواهيد پشت چک را به عنوان ضامن امضا كند و ديگر مشكلي نيست.

علی

با سلام
برای تضمین خرید من از شخص خریدار چک بگیرم یا قرارداد محضری بگیرم محکمتره؟

مدیر سایت

سلام در قالب قرارداد محضري اگر باشد بهتر است منتهي براي تضمين خريد و استفاده از شرط خيار فسخ به علت تاخير ثمن ، حتما چك بگيريد .
با تشکر

ارش

با سلام واحترام و تشکر از راهنمای های خوبتون.
من خونم رو مشارکت داده بود و طرف خونه رو تحویل داده و طبق قراردادمون قرار بود دی ماه سال ۹۵ سند بنامم بزنه و برای هر روز تاخیر ۵۰ هزار تومن خسارت گذاشتیم ولی تا به امروز سند نزده میگه خودتون برید کاراش رو انجام بدید بزنید بنامتون.و وام مسکن هم گرفتیم که کل هزینه های وام و سود مشارکت را صبق قرارداد باید سازنده پرداخت کند.و تا به امروز سود و جریمه بانکی ۲۱ میلیون شده و میگه برید خودتون پرداخت کنید.در ضمن یه چک ۵۰۰ میلیونی در وجه حامل ازش گرفتم.بابت سند زدن.و طرف ۱۰ تا ملک دیگری بنامش هست.حالا ما چیکار کنیم؟ پول ریختن سود و جریمه رو هم ندارم!طبق گفته شما باید به برگشت چک ۵۰۰ میلیونی هم پول زیادی پرداخت کنم.آیا راهی هست؟ملکش رو توقیف کنم فکر کنم بیاد حل کنه.ممنون میشم راهنمایی کنید؟کل زندگیم این دو واحد هست

مدیر سایت

سلام شما ميتوانيد بدون پرداخت هزينه دادرسي بر روي چك ، اجراييه صادر نماييد و اجراييه بايد از طريق اداره اجراي مفاد اسناد رسمي صادر شود در اينصورت بعد از ابلاغ اجراييه ميتوانيد ملكش را به راحتي توقيف نماييد

مهدی هاشمی

ازتوضیحات روشنتون واقعا ممنونم امیدوارم درپناه خدا همیشه موفق باشید و همچنان ماازدانسته هاتون استفاده کنیم.

محمددارابی

۲۵ میلیون چک دادم دست مردم برگشت خورد رفتن دادسرا شکایت کردن منم سریع پول جور کردم و رضایت گرفتم حالا بازم زندانی داره اگه داره چقدر؟

مدیر سایت

با سلام
خیر ، صدور چک بلامحل از جمله جرایم قابل گذشت است و به محض اخذ رضایت شاکی ، پرونده مختومه می شود .

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

230
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x