موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی
فهرست مطالب

تعریف خانه های خالی در قانون

مالیات بر خانه های خالی،در قانون، مفهوم خانه های خالی به عنوان ملک‌هایی تعریف می‌شود که بدون سکنه هستند و برای مدت زمانی طولانی خالی مانده‌اند. این خانه ها به عنوان یک مشکل اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی شود، مانند افزایش جرم و جنایت در مناطق خالی و تأثیر منفی بر روی بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن در مناطق دیگر شود.

در بسیاری از کشورها، شهرداری‌ها و دولت‌ها سعی می‌کنند با ایجاد برنامه‌هایی برای جلوگیری از خالی شدن خانه ها و تشویق به استفاده از آن‌ها، این مشکل را حل کنند. به عنوان مثال، در برخی کشورها، مالکان خانه های خالی می‌توانند با اجاره دادن آن‌ها به پناهجویان یا بازسازی آن‌ها برای استفاده به عنوان مسکن برای افراد با درآمد کم، از تخفیفات مالیاتی بهره ببرند.

تعریف خانه های خالی در قانون

در قانون، مفهوم خانه های خالی به عنوان ملک‌هایی تعریف می‌شود که بدون سکنه هستند و برای مدت زمانی طولانی خالی مانده‌اند. این خانه ها به عنوان یک مشکل اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی شود، مانند افزایش جرم و جنایت در مناطق خالی و تأثیر منفی بر روی بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن در مناطق دیگر شود.

در بسیاری از کشورها، شهرداری‌ها و دولت‌ها سعی می‌کنند با ایجاد برنامه‌هایی برای جلوگیری از خالی شدن خانه ها و تشویق به استفاده از آن‌ها، این مشکل را حل کنند. به عنوان مثال، در برخی کشورها، مالکان خانه های خالی می‌توانند با اجاره دادن آن‌ها به پناهجویان یا بازسازی آن‌ها برای استفاده به عنوان مسکن برای افراد با درآمد کم، از تخفیفات مالیاتی بهره ببرند.

بیشتر بخوانید :


وکیل دعاوی مالیاتی

برای اینکه یک خانه موردنظر مالیات بر خانه‌های خالی را پرداخت کند؛

باید شرایط زیر را دارا باشد:

جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد.

  1. خانه موردنظر محل سکونت اصلی یا فرعی مالک نباشد.
  2. یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه گذشته باشد.
  3. بر اساس تاریخ ثبت سند، حداقل چهار ماه از تاریخ خرید خانه گذشته باشد.
  4. خانه حداقل چهار ماه در اجاره نباشد.
  5. فرد مستاجر اقامتگاه اصلی داشته باشد.
  6. خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.
  7. خانه‌ای که در صورت وقف بودن، بر اساس وقف‌نامه مشکلی برای اجاره رفتن نداشته باشد.

منظور از مالیات بر خانه های خالی چیست؟

مالیات بر خانه های خالی به مالیاتی اطلاق می‌شود که برای تشویق مالکان خانه های خالی به فروش یا اجاره آن‌ها، تعیین شده است. در بسیاری از کشورها، مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک ابزار برای کاهش تعداد خانه های خالی و افزایش توسعه مسکن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
ارث و قوانین مرتبط با آن | افراد مشمول و غیر مشمول ارث

به عنوان مثال، در برخی کشورها، مالکان خانه های خالی ممکن است مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش خالی شدن خانه هایشان باشند. این مالیات معمولاً به نسبتی از ارزش خالی شدن خانه تعیین می‌شود و به مالکان خانه هایی که آن‌ها را به فروش یا اجاره می‌دهند، تعلق نمی‌گیرد.

در برخی کشورها، مانند بریتانیا، مالیات بر خانه های خالی به عنوان یکی از ابزارهایی که برای تشویق مالکان خانه های خالی به فروش یا اجاره آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته شده است. در این کشور، مالیات بر خانه های خالی به مالیاتی اطلاق می‌شود که برای خانه های خالی به مدت بیشتر از ۲ سال تشخیص داده شده است.

مالیات بر خانه های خالی
مالیات بر خانه های خالی

آیا مالیات بر خانه‌های خالی مسکونی و تجاری اعمال می‌شود؟

در بسیاری از کشورها، مالیات بر خانه های خالی می‌تواند برای خانه های مسکونی و تجاری اعمال شود. با این حال، تفاوتی بین مالیات بر خانه های خالی مسکونی و تجاری وجود دارد.

در بسیاری از کشورها، مالیات بر خانه های خالی مسکونی به عنوان یک ابزار برای تشویق مالکان خانه های خالی به فروش یا اجاره آن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مالیات می‌تواند به مالکان خانه های خالی مسکونی که آن‌ها را به فروش یا اجاره می‌دهند، تشویق دهد و به عنوان یک ابزار برای کاهش تعداد خانه های خالی و افزایش توسعه مسکن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما در مورد خانه های تجاری، مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک ابزار برای تشویق مالکان خانه های تجاری به فروش یا اجاره آن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی اعمال این مالیات در خصوص خانه های تجاری، کاهش تعداد خانه های تجاری خالی و جلوگیری از ایجاد مناطق خالی در شهرها و بازار مسکن است.

بنابراین، در بسیاری از کشورها، مالیات بر خانه های خالی می‌تواند به خانه های خالی مسکونی و تجاری اعمال شود، اما هدف و نیاز به اعمال این مالیات برای هر یک از این دو نوع خانه ممکن است متفاوت باشد.

خانه های خالی معاف از مالیات

در برخی کشورها، برخی از خانه های خالی از مالیات معاف هستند، اما در کشورهای دیگر، این معافیت‌ها وجود ندارد یا محدود به برخی شرایط خاص می‌شود.

در برخی کشورها، مانند فرانسه، خانه های تاریخی، خانه هایی که به عنوان جزء میراث فرهنگی تعریف شده‌اند، و خانه هایی که در مناطقی با شرایط سخت و غیرقابل سکونت قرار دارند، معاف از پرداخت مالیات بر خانه های خالی هستند.

در برخی دیگر از کشورها، مانند انگلستان، خانه های خالی ممکن است تحت شرایط خاصی معاف از پرداخت مالیات بر خانه های خالی باشند. به عنوان مثال، در انگلستان، خانه های خالی که به تازگی ساخته شده‌اند، خانه هایی که در یک منطقه با شرایط سخت و غیرقابل سکونت قرار دارند، و خانه هایی که به دلیل تعمیرات و بازسازی هایی به مدت کوتاه خالی شده‌اند، معاف از پرداخت مالیات بر خانه های خالی هستند.

  1. خانه‌های خالی باید در شهرهای بزرگ با مشکلات مسکن و کمبود مسکن واقع شده باشند.
  2. خانه‌های خالی باید حداقل یک سال قبل از پایان سال مالی مربوطه خالی شده باشند.
  3. مشخص شدن این موضوع که خانه‌های خالی به دلیل بحران مسکن و کمبود مسکن در بازار مسکن بدون سرمایه‌گذاری و تعمیرات، به سادگی قابل اجاره نیستند.
  4. ارائه اطلاعات کارشناسی از سوی یک کارشناس تعیین میزان اجاره (حداکثر ۸۰ درصد از اجاره بازار) برای خانه‌های خالی.
  5. اجاره دادن خانه‌های خالی به شخص یا اشخاصی که در آن زندگی می‌کنند و به عنوان مسکن خود استفاده می‌کنند (نه به عنوان محل کسب و کار).
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
شرکت های تجاری | سلسله مطالب در حوزه شرکت های تجاری

دولت چگونه خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند؟

همه مالکان و صاحبان خانه‌ها موظفند اطلاعات املاک و خانه‌های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند. این سامانه متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است و برای ثبت نام مالیات بر خانه‌های خالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات کاملی از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر در آن ثبت می‌شود.

طبق قانون مالیات، مالیات خانه‌های خالی شورای نگهبان، همه نهادهای دولتی و بانک‌ها موظف به خدمت‌رسانی به مردم با دریافت نشانی و کد پستی هستند. با این روش، فرایند شناسایی محل سکونت افراد به سرعت و با دقت انجام می‌شود.

علاوه بر این، دولت به مردم پیامکی حاوی درخواست شفاف‌سازی تعیین وضعیت واحدهای مسکونی ارسال می‌کند. افراد بعد از دریافت پیامک، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند.

در غیر این صورت، ملک موردنظر به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول طرح مالیاتی می‌شود. مالکان خانه‌های خالی باید در زمان مناسب اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند.

مالیات خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مالیات خانه های خالی به عواملی مانند قدمت یا فرسودگی خانه بستگی دارد، در حالی که واقعیت این است که مالیات خانه های خالی کلنگی دقیقاً مانند قوانین مالیات خانه‌های خالی نوساز است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

بنابراین، اگر خانه‌ای قدیمی از طرف کسی به شما به ارث رسیده است، علاوه بر پرداخت مالیات بر ارث، بعد از گذشت مدت زمان معین، باید مالیات خانه های خالی را هم پرداخت کنید.

قرارداد خرید دین
قرارداد خرید دین

مالیات خانه های خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند مدت زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه‌های خالی و ارزش اجاری ملک محاسبه می‌شود. ضریب مالیات برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه در تهران و شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر عبارت‌اند از:

  • سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک
  • سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک
  • سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
آدرس و اطلاعات مجتمع های قضایی و دادگاه های تهران

ضریب مالیات برای کسانی که بیشتر از ۵ خانه خالی دارند، به شرح زیر است:

  • سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک‌ها
  • سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک‌ها
  • سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می‌تواند یک ماه بعد از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام کند. در صورت دیرکرد در پرداخت مالیات، به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد جریمه به فرد تعلق خواهند گرفت.

سوالات متداول مالیات بر خانه های خالی

۱٫ چه کسانی باید مالیات بر خانه های خالی را پرداخت کنند؟

مالکان خانه های خالی مسکونی و تجاری در بسیاری از کشورها ممکن است موظف به پرداخت مالیات بر خانه های خالی باشند. به عنوان مثال، در انگلستان، مالکان خانه های خالی مسکونی باید پس از ۲۴ ماه، مالیات بر خانه های خالی را پرداخت کنند. در برخی کشورها، مالیات بر خانه های خالی تنها برای خانه های خالی تجاری اعمال می‌شود.

۲٫ چه مقدار مالیات بر خانه های خالی دریافت می‌شود؟

مقدار مالیات بر خانه های خالی می‌تواند در هر کشور و منطقه متفاوت باشد. در بسیاری از کشورها، مقدار مالیات بر خانه های خالی بر اساس ارزش خالی شدن خانه، محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، در انگلستان، مقدار مالیات بر خانه های خالی مسکونی بر اساس ارزش خالی شدن خانه برای ۲۴ ماه اول برابر با ۰٪ و برای ۳۶ ماه بعدی برابر با ۱٪ ارزش خالی شدن خانه محاسبه می‌شود.

۳٫ آیا مالیات بر خانه های خالی می‌تواند تحت شرایط خاصی معاف شود؟

بله، در برخی کشورها، خانه های خالی می‌توانند تحت شرایط خاصی از پرداخت مالیات بر خانه های خالی معاف شوند. به عنوان مثال، در بریتانیا، خانه های خالی که تحت تعمیرات و بازسازی هستند، خانه هایی که به تازگی ساخته شده‌اند، و خانه هایی که در مناطقی با شرایط سخت و غیرقابل سکونت قرار دارند، معاف از پرداخت مالیات بر خانه های خالی هستند.

۴٫ چه ابزارهایی برای تشویق مالکان خانه های خالی به فروش یا اجاره آن‌ها در دسترس دولت‌هاست؟

دولت‌ها می‌توانند از ابزارهای مختلفی برای تشویق مالکان خانه های خالی به فروش یا اجاره آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال، می‌توانند اعمال مالیات بر خانه های خالی را در نظر بگیرند، یا تخفیف‌های مالیاتی برای مالکانی که خانه خالی خود را به فروش یا اجاره می‌دهند، فراهم کنند. همچنین، دولت‌ها می‌توانند با مالکان خانه های خالی تماس بگیرند و آن‌ها را به فروش یا اجاره خانه‌شان تشویق کنند و به آن‌ها اطلاعات در مورد بازار املاک و مستغلات را ارائه دهند. در برخی کشورها، دولت‌ها می‌توانند خانه های خالی را خریداری کنند و آن‌ها را به عنوان محل اقامت برای شهروندان نیازمند به مسکن در نظر بگیرند.

موسسه حقوقی عدالت نو | مالیات بر خانه های خالی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x