موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

شکایت از اشخاص با استناد به فیلم ضبط شده‌

شکایت از اشخاص با استناد به فیلم ضبط شده‌
فهرست مطالب

شکایت از اشخاص با استناد به فیلم ضبط شده‌

گاهی تصور میشود به استناد فیلم ضبط شده می‌توانند از شخصی شکایت کرد، درحالی که این موضوع نیازمند شرایط قانونی است.
مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی هستند؛ بنابراین مطابق با این ماده قانونی فیلم ضبط شده یا صدای ضبط شده و سایر مواردی از این دست نمی‌تواند به‌عنوان تنها دلیل شاکی، کافی باشد.
البته می‌توان چنین مواردی را به‌عنوان اماره‌ای در کنار سایر اماره‌ها قرار داد که قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده بتواند براساس آن به علم کافی در مورد قضیه دست یابد و رای صادر کند.
در حالت کلی این مدارک در پرونده‌های کیفری اماره‌ای قوی برای علم قاضی و در پرونده‌های حقوقی اماره‌ای قوی در کارشناسی است.

اعتبار عکس، فیلم و صدای ضبط شده در دادگاه

بطور کلی صدای ضبط شده به عنوان مدرک در دادگاه فاقد اعتبار می‌باشد. چرا که ارائه دلایلی که از طریق غیرقانونی کسب شده باشد قابل قبول نمی‌باشد.
عکس یا فیلم یا صدای ضبط شده در امور کیفری به تنهایی نمیتواند دلیل اثبات برای جرم باشد اما نشانه و اماره ایی است که مقام قضایی می‌تواند در کنار سایر دلایل به آن توجه کند، در امور حقوقی نیز ( مانند طلب از شخص معین ) در محاکم اثبات کننده ادعا نیست.

ضبط صدا و تصویر دیگران بدون رضایت جرم محسوب میشود؟

به استناد  ماده ۱۷ جرائم رایانه ای منتشر کردن فیلم و عکس دیگران و در دسترس  قرار دادن آن را بدون رضایت آنها جرم انگاری کرده است. ولی علی رغم تاکید شدید قانون اساسی بر حفظ حریم شخصی افراد، صرف ضبط صدا، برای افراد عادی جرم انگاری نشده است.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
زوجین در قبال هم چه وظایف قانونی دارند؟

در صورت مشکل درباره این موضوع میتوانید با موسسه حقوقی عدالت نو تماس بگیرید.

مشاوره حقوقی رایگان
مشاوره حقوقی رایگان

مطالب بیشتر:

بهترین وکیل بانکی در تهران

بهترین وکیل بانکی در صادقیه

وکیل بانکی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x