موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

تصادف با عابر پیاده! | آخرین قوانین مربوط به ۱۴۰۲

تصادف با عابر پیاده! | آخرین قوانین مربوط به 1402
فهرست مطالب

تصادفات جاده‌ای و اختلافات بین عابران پیاده و رانندگان ماشین از جمله مسائلی هستند که به شکل متنوعی قوانین مربوطه در اکثر کشورها به وجود آمده است. در ایران نیز، قوانین و مقرراتی برای مواجهه با این نوع وقایع و حفظ ایمنی عابران پیاده در جاده‌ها وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مقررات مربوط به تصادف ماشین با عابر پیاده در ایران

۱. مسئولیت راننده

مطابق با مقررات رانندگی در ایران، راننده موظف است در هنگام رانندگی به نکات ایمنی توجه کند و از وقوع حوادث جلوگیری کند. در صورت وقوع تصادف با عابر پیاده، راننده باید توقف کرده و از وضعیت صحیحی از سلامتی عابر پیاده اطمینان حاصل کند.

۲. ارائه کمک

در صورت لزوم، راننده موظف است به عابر پیاده کمک کند و در صورت لزوم اقدام به اعلام اورژانس و تماس با مراجع مربوطه نماید.

۳. گزارش وقوع حادثه

راننده باید حتماً به پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش از وقوع حادثه دهد تا مراجع ذی‌صلاح برای بررسی و رسیدگی به موضوع اقدام کنند.

پیامدها و جریمه

۱. مسئولیت مالی

راننده در صورت نقض قوانین و تصادف با عابر پیاده ممکن است مسئولیت مالی به عنوان جبران خسارت‌های مادی و جسمی به عابر پیاده را بپذیرد.

۲. محرومیت از رانندگی

در برخی موارد خاص، راننده ممکن است به مدت معینی از حق رانندگی محروم شود به دلیل نقض قوانین و تجاوز به حقوق عابران پیاده.

بیشتر بخوانید: خسارت تصادفات رانندگی | نحوه دریافت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی

آیا در صورت تصادف با عابر پیاده همواره راننده خودرو مقصر است؟

بر عکس باور عمومی که راننده را در زمان تصادف با عابرین پیاده تحت هر شرایطی مقصر میدانند، طبق قانون اگر عابر پیاده از محلی عبور کند که عبور عابر پیاده ممنوع است و راننده با سرعت مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد نموده و منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست.

آیا مسئولیت عبور عابر پیاده در موارد غیر قانونی را می دانید؟

در مقررات جاری فرد پیاده بدینگونه تعریف شده: پیاده شخصی است که بدون استفاده از هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می کند.
مطابق قانون عابرین پیاده موظفند:
۱- در محل هایی که پیاده رو وجود دارد، از داخل سواره رو عبور نکند.
۲- در محل هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به جهاتی قابل استفاده نباشد، هنگام حرکت، از سواره رو از منتهی الیه سمت چپ خود بطوری که حرکت وسایل نقلیه در خلاف جهت ایشان انجام گیرد، عبور کند.
۳- برای گذشتن از عرض راه حتماً از گذرگاه های پیاده عبور کند.
۴- هنگام عبور از گذرگاه های پیاده مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند و ناگهان از پیاده رو به سواره داخل نشوند.

تعیین میزان قصور راننده و عابر پیاده

ممكن است شرایطی باشد که عابر پیاده و راننده وسیله نقلیه هر دو مقصر باشند. مانند اینكه عابر پیاده با وجود محل خط كشی و یا پل عابر پیاده، از بزرگراه بگذرد و راننده هم با نقص فنی اتومبیل، به رانندگی بپردازد.
 در این صورت كارشناس فنی با بررسی محل وقوع حادثه و ارزیابی مدارک و اظهارات شاهدان، درصد تقصیر هر كدام را تعیین می كند و ممكن است درصد تقصیر راننده ۵۰ درصد و عابر ۵۰ درصد باشد. در این صورت عابر پیاده فقط نصف خسارت خود را می تواند دریافت كند.

مشاوره حقوقی رایگان
مشاوره حقوقی رایگان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نحوه محاسبه مزایا و سنوات کارگران 1402
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شاهین

خیلی عالی و کاربردی

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x