موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

وجه الالتزام | دریافت خسارت وجه الالتزام ناشی از عدم انجام تعهد در معاملات ملکی

فهرست مطالب

شرایط مربوط به تنظیم سند: اولین مطلب تاریخ تنظیم سند است که بر اساس توافق طرفین انتخاب می شود.به طور مثال مقرر می گردد مورخ ۱۳۹۵/۹/۱۷ در دفترخانه ۱۰۵ تهران برای تنظیم سند حاضر گردند.

دومین مطلب ، وجه الالتزام است که بر سر این مبلغ نیز می توان توافق کرد. ماده ۲۳۰ قانون مدنی به طرفین معامله این امکان را می دهد که اگر یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکرد ،متخلف مبلغی را به عنوان خسارت تادیه نماید.به طور مثال این گونه درج می گردد که چنانچه هر یک از طرفین در مورخ ۱۳۹۵/۹/۱۷ در دفترخانه مذکور حاضر نگردند ، از باب خسارت عدم انجام تعهد روزانه مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ريال تعیین می گردد.

سومین مطلب ، گواهی عدم حضور است . هر یک از طرفین در مهلت مقرر در قرارداد  ، باید در دفترخانه تعیین شده حاضر شوند و چنانچه یکی از طرفین حاضر نشوند سردفتر محترم دفترخانه مذکور می تواند برای شخص حاضر گواهی عدم حضور صادر کند .

نکات:

۱- هر یک از طرفین باید با آمادگی کامل در دفترخانه حاضر شوند و آمادگی انجام تعهدات خود را داشته باشند و صرف حضور فیزیکی در دفترخانه به منزله انجام تعهدات نیست و اگر شخصی بدون آمادگی در دفترخانه حضور یابد در حکم عدم  حضور است. به طور مثال خریدار و فروشنده در تاریخ مقرر در دفترخانه حضور یافتند اما خریدار چک آخرین پرداخت را تنظیم ننموده و آمادگی پرداخت آخرین قسط را ندارد و یا فروشنده پایان کار منزل را نگرفته و اصلا سند قابلیت انتقال ندارد در چنین صورتی نیز می توان گواهی عدم حضور را گرفت . بنابراین شروط اصلی گرفتن گواهی عدم حضور الف)حضور نیافتن طرف مقابل یا حضور بدون آمادگی است ب) حضور شخص متقاضی گواهی عدم حضور و آمادگی وی برای انجام تعهداتش

۲- در گفتارهای گذشته به این مطلب اشاره شد که دفترخانه حتما باید مشخص و معین باشد یعنی بگوییم دفترخانه ۸۰۳ تهران . اهمیت این مطلب در این قسمت نمایان می شود که زمانی که دفترخانه و تاریخ معین می گردد هر یک از طرفین میدانند کی و کجا باید تعهدات خود را عملی کنند و امکان گرفتن گواهی عدم حضور و سپس خسارت تاخیر نیز ایجاد می گردد . 

۳- با اخذ گواهی عدم حضور می توانید خسارت وجه الالتزام را نیز دریافت کنید .

۴- نکته پایانی آنکه گاهی طرفین در روز قبل از دفترخانه به صورت شفاهی توافق می نمایند که مثلا ساعت ۱۰ صبح در  دفترخانه مذکور حضور یابند اما در بعضی موارد این توافق حاصل نمی شود پس بهتر است برای اخذ گواهی عدم حضور شما یک روز کاری خود را آزاد کنید و از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد ازظهر (به صورت معمول تا پایان وقت اداری دفاتر اسناد رسمی ) در آن جا حضور داشته باشید و سپس گواهی عدم حضور را دریافت کنید .

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان ممنوع است؟

۵- اخذ گواهی عدم حضور به منزله عدم انجام تعهدات طرف مقابل است .

نویسنده : غزاله رحیمی فراهانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد ماهوتچیان

در توضیحات فوق ذکر نشده که پس از دریافت گواهی عدم حضور برای دریافت وجه التزام باید به دادگاه مراجعه کرد و طرح دعوا نمود و چنانچه دادگاه به نفع دارنده عدم حضور رای داد خسارت قابل دریافت است اما برای دریافت خسارت می بایست اموالی از طرف خود به دادگاه معرفی کرد تا از ان محل بتوان خسارت را دریافت کرد و اگر طرف مالی بنام خود نداشته باشد خسارت قابل دریافت نیست قانون درین قسمت ضعف دارد و ضمانت اجرا ندارد فرضا نمیتوان طرف را بخاطر نپرداختن خسارت به زندان انداخت.

مدیر سایت

با سلام
هرکس محکوم به پرداخت مبلغی پول شود و پس از فرجه های قانونی آن مبلغ را نپردازد، تا زمان پرداخت یا تا زمانی که اعسار وی ثابت گردد، حبس میشود

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x