موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

مهلت پرداخت دیه | ضمانت اجرایی مهلت پرداخت دیه | تعیین مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه
فهرست مطالب

مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است:

الف) در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری

توضیح: به جرایمی ، عمدی گفته می شود که مجرم با اراده  و علم به جنایت با قصد حصول نتیجه (در اکثر موارد) آن را انجام می دهد مانند نزاع ، ضرب و جرح و یا مانند آنکه شخصی مرتکب قتل عمد شود و اولیای دم از قصاص بگذرند و خواهان دیه مقتول شوند در این قبیل جنایات مهلت پرداخت دیه یک سال قمری پس از وقوع جنایت است.

مقالات پیشنهادی :

بهترین ویژگی‌های وکیل بانکی

بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

دعاوی بانکی

وکیل بانک

قرارداد بانکی

ب)در شبه عمد ، ظرف دو سال قمری                 

توضیح:به جرایمی ، شبه عمد گفته می شود که ممکن است مرتکب ، برای عملی اراده کند اما قصد حصول نتیجه را نداشته باشد مانند تصادفات رانندگی و یا اینکه دو نفر در حال حمل جسم سنگینی باشند و به طور اتفاقی این جسم بر سر شخص ثالثی بیفتد و منجر به جراحت  و یا مرگ وی شود در این حالت دو نفر اراده خود را مبنی بر حمل جسم سنگین استوار کردند اما قصد آن ها برخورد جسم سنگین با سر شخص ثالث نیست. در این قبیل جنایات مهلت پرداخت دیه دو سال قمری پس از وقوع جنایت است.

ب)در خطای محض ، ظرف سه سال قمری

توضیح: به جرایمی ، خطای محض گفته می شود که شخص خاطی نه اراده انجام کار را دارد نه قصد حصول نتیجه. مانند آنکه مادری در کنار فرزند خود خوابیده و بی اختیار در خواب بر روی فرزند غلت می زند و منجر به مرگ وی شود .در این قبیل جنایات مهلت پرداخت دیه سه سال قمری پس از وقوع جنایت است.

نویسنده : غزاله رحیمی فراهانی

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
چگونگی انعقاد قرارداد مشارکت مدنی در بانک ها

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x