موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

مفقودی و سرقت اسناد تجاری

مفقودی و سرقت اسناد تجاری
فهرست مطالب

مفقودی و سرقت اسناد تجاری

مفقودی و سرقت اسناد تجاری، گاهاً اتفاق می افتد که دارنده سند تجاری ، سند خود را که چک یا سفته است مفقود می کند یا شخص دیگری از وی سرقت می نماید . در اینصورت مطابق مواد ۲۶۱ الی ۲۶۳ قانون تجارت دارنده سند تجاری پس از اثبات اینکه سند تجاری متعلق به اوست می تواند با دادن ضمانت ، تادیه وجه آن را به موجب امر محکمه مطالبه کند . و اثبات آن همان واخواست نامه در سفته و گواهینامه عدم پرداخت در چک می باشد .

مفقودی و سرقت اسناد تجاری

دریافت مشاوره از موسسه حقوقی عدالت نو 

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند 

مقالات پیشنهادی :

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

نکات کلیدی خدمات حقوق مالی

حقوق اسناد تجاری | علت پیدایش چک و سفته

بدهی های تاجر ورشکسته | چگونگی پرداخت به طلبکاران

 

عدالت نو | مفقودی و سرقت اسناد تجاری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
بدهکاران بانکی | نحوه اجرای احکام قضایی علیه بدهکاران بانکی
اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی اصغر امان

با سلام.بنده در چند ماه پیش تصادف کردم و منتقل شدم بیمارستان.یکسری کپی وسفته سفید امضاء داخل باکس موتور سیکلت بنده بوده و طبق گفته مقصر حادثه فردی خودش رو به عنوان دوست من جا زده وآنها را برده وفراموش کرده بمن بگه ماجرا را و من هم یادم رفته ک داخل باکسم مدارک داشتم.حال شخصی ک نمیشناسم سفته را اجرا گذاشته و محکوم به پرداخت شدم.راه حل شما چیست؟

مدیر سایت

سلام در اینباره باید گفت در وهله اول فرض بر بدهکار بودن شما برای وجه سفته هاست لیکن اگر خود ایشان اقدام به واخواست سفته ها نموده میتوانید اولاً به گزارش پلیس و حادثه ای که برایتان اتفاق افتاده است استناد نمایید و اعلام کنین ایشان دارنده با حسن نیت نیست و در این زمینه از ایشان بخواهید چه مدارکی به غیر از سفته در اختیار دارد که با شما معامله ای انجام داده و شما بدهکار ایشان شده اید و در ازای بدهی، به ایشان سفته داده اید؟

شهریاری

سلام من به شخصی بابت خرید جنس پک دادم و مدتی بعد تصادف کردم و نتونستم چک رو پاس کنم و برگشت شد بعد از بهبودی مبلغ چک رو به حساب ایشون واریز کردم ولی اون شخص میگه چک رو گم کردم و تعهد هم نمیده میگه برام مسِولیت داره تعهدی نمیدم منم میخوام دسته چک بگیرم و گیرم الان چکاری میتونم بکنم؟

فرزاد استواری

سلام من یک سفته به شخصی داده بودم بابت ضمانت انجام کاری که البته اون کار کلا منتفی شد و البته روی سفته قید نشده بابت ضمانت. الان که مدتی از ماجرا میگذره از اون شخص هیچ خبری نیست
میخواستم ببینم چطور باید اقدام کنم که سفته اجرا گذاشته نشه

مدیر سایت

با سلام ، شما ابتدا می توانید با ارسال اظهار نامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، تقاضای استرداد سفته مذکور را و شرح حال توافقات خود را در اظهارنامه بیان نمائید . چنانچه روش نخست کارایی لازم را نداشت ، به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه و دادخواستی تحت عنوان صدور حکم مبنی بر استرداد سفته به شماره ‌….. مورخ ……… را مطرح نمائید . ( بدیهی است که طرح دادخواست مذکور نیز از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی انجام میگیرد . )

سید مجتبی موسوی

با سلام
من مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان سفته گم کرده ام ، امروز شخصی تماس گرفته که دست ایشون هست و می خواد اقدام گنه ، من می تونم اعلام مفقودی سفته کنم ؟؟
اگر اقدام کرده باشه چیکار می تونم بکنم
با تشکر

مدیر سایت

باسلام
هنگامی که یک سند تجاری روش ما صادر کرده اید از قبیل چک یا سفته همان زمان که مفقود کرده اید باید اقدام برای اعلام مفقودی نمایید در حال حاضر اگر شخصی که دارنده سفته شما می باشد اقدام به واخواست کرده باشد و علیه شما اقدام کنند و شما تازه در حال حاضر اعلام مفقودی بنمایید فرض بر این است که سوء نیت دارید و می خواهید از زیر بار مسئولیت های صدور سند تجاری شانه خالی کنید اما اگر هنوز اقدام نکرده است بهتر است بدون فوت وقت سریعاً به دادسرا مراجعه نموده و دعوای مفقودی سند تجاری را مطرح نمایید یک نسخه از اعلام مفقودی شما در روزنامه آگهی می‌شود و سپس آن را در اختیار داشته باشید اگر کسی بعدا مدعی شد بتوانید به آن استناد نمایید.

حسین صادقی

با سلام
من سال ۹۵ چند فقره سفته به مبلغ ۵۰ میلیون تومن خریداری نمودم و میخواستم ضامن دوستم در بانک شوم و امضا نموده بودم اما به دلایلی وام بانک معلق شد و نشد که از سفته های من استفاده بشه . چند روز بعد من سفته ها رو تو شرکتم گم کردم یا شایدم ازم سرقت کردند . به علت مشغله فراوان نتونستم برم اعلام مفقودی یا سرقت کنم . چند روز پیش یک فردی که اصلا نمیشناختمش ازم بابت یک فقره سفته ۳۰ میلیونی شکایت کرده و من نمیدونم الان باید چیکار کنم .
میخواستم بدونم میشه الان برم اعلام مفقودی کنم یا سرقت یا دیر شده ؟ راهش چیه ؟
چطوری میتونم اعلام مفقودی کنم و کجا ؟

مدیر سایت

سلام
براي اعلام مفقودي الان دير است اما اگر مداركي داشته باشين يا شاهدتون همان دوستتان باشد كه اين سفته ها بابت چه بوده خوب است ضمنا از شخص مطالبه كننده بخواهيد دليل مطالباتش را به دادگاه ارائه نمايد.

سهند طاهري

من از فردي چكي را دريافت كردم كه چند بار ظهر نويسي شده بود،الان گمش كردم،ايا راهي هست كه طلبم را ثابت كنم؟

مدیر سایت

با سلام
شخص دارنده چک با مراجعه به صادر کننده می تواند از وی اقرارنامه بدهکاری بگیرد اگر نداد با ارائه تصویر چک و گواهی عدم پرداخت به دادگاه مراجعه کرده و دعوای تحت عنوان مطالبه چک مطرح میکنیم و دادگاه از دارنده می خواهد که تعهد نامه محضری ارائه و به صادر کننده چک بدهد در اینصورت و بعد از اقرارنامه حکم به محکومیت صادر کننده خواهد داد .

اردلان سرفرازی

ببخشید دسته چک من گم شده میخوام حسابمو ببندم میرم بانک میگه برو دادسرا میرم دادسرا میگه باید از بانک شروع کنی میشه راهنمایی کنید لطفا؟

مدیر سایت

با سلام؛ مستندا به ماده ۱۴ قانون صدور چک مصوب ۱۳۸۲: صادرکننده چک یا ذی نفع یا قائم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده، و یا از هر طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرایمی تحصیل گردیده ، می تواند کتبا دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.
تبصره ۲ ماده مذکور مقرر می دارد : دستور دهنده مکلف است پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف یک هفته گواهی شکایت خود را به بانک تسلیم نماید در غیر این صورت پس از انقضای مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت کند.

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x