موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

دریافت مهریه در نکاح | آیا می دانید شرط دریافت مهریه در فسخ نکاح به نزدیکی زوجین ارتباط دارد؟

دریافت مهریه در نکاح
فهرست مطالب

دریافت مهریه در نکاح | آیا می دانید شرط دریافت مهریه در فسخ نکاح به نزدیکی زوجین ارتباط دارد؟

یکی از مسائلی که در مورد پیمان زناشویی ، بسیاری از زوجین را با یکدیگر درگیر میکند ؛ موارد فسخ نکاح و شرایط برقراری و استحقاق یا عدم استحقاق مهریه برای زوجین می باشد . لذا بر آن شدم تا موارد فسخ نکاح و نهایتا مسائلی پیرامون مهریه را بیان نمایم :

وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو

فسخ نکاح | تفاوت های موجود بین فسخ نکاح و طلاق | قواعد فسخ نکاح

علامت تجاری چیست ؟ | اهمیت و هدف از ثبت علامت تجاری | شرایط ثبت علامت تجاری

حضانت فرزندان | آنچه در مورد حضانت فرزند باید بدانیم

اعتراض به عملیات اجرایی | گفتگو آقای کاکاوند در شبکه جهانی جام جم

نفقه ایام عده | عده طلاق | مدت عده طلاق و فوت | مقررات و قوانین عده طلاق در ایران

شکایت از بانک

موارد فسخ نکاح :

لازم است بدانیم موارد فسخ نکاح به سه گروه تقسیم می شود گروه اول درباره عیوب مشترک ، گروه دوم در باره عیوب مخصوص مرد و گروه سوم هم مربوط به خانمها میباشد که ذیلا بیان می شود :

۱ ) عیوب مشترک :جنون ، چه به صورت ادواری و چه مستمر به هریک از زوجین حق می دهد نکاح خود را با همسر مجنون خویش ، فسخ نماید.

۲ )عیوب مرد :  

۱ – خصاء ( یعنی له شدگی بیضه )

۲ – عنن ( یعنی ناتوانی جنسی مرد در امکان برقراری رابطه زناشویی با همسر خود ) البته تا به آن حد که امکان حتی یک بار عمل زناشویی هم نبوده باشد .

۳ – مقطوع بودن آلت تناسلی ( به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد . )

۳ )عیوب زن :

۱ – قرن ( عفل ) : در فقه ، زائده گوشتی است که در عضو تناسلی زن بوده و مانع انجام عمل لقاح است و اگر به صورت استخوانی باشد آنرا قرن مینامند ( دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی در کتاب ترمینولوژی حقوقی ) .

۲ – جذام : آن مرضی است مسری و بدین لحاظ مبتلایان به این مرض را جدا از جامعه نگهداری می نمایند ( دکتر حائری شاهباغ در کتاب شرح قانون مدنی جلد دوم ) .

۳ – برص : عبارتست از پیدایش لکه های سفیدی در صورت و سایر اعضاء ( همان منبع ) .

۴ – افضاء : یکی شدن مجرای بول و حیض یا مقعد ( همان منبع ) .

۵ – زمین گیری

۶ – نابینایی از هر دو چشم .

حال که با انواع بیماریهایی که موجب حق فسخ در طرفین می باشند آشنا شدیم لازمست هشدار قانونی را توضیح دهیم . اولا لازمست بدانید که عیوب زن در صورتی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور در حال عقد وجود داشته باشد ( ماده ۱۱۲۴ قانون مدنی ) دوما جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود . ( ماده ۱۱۲۵ ) سوما هریک از زوجین که قبل از عقد ، عالم به امراض مذکوره بوده بعد از عقد ، حق فسخ نخواهد داشت .( ماده ۱۱۲۶ ) اما هشدار قانونی این است که مطابق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود ( منظور جهات فوق می باشد ) زن حق مهر ندارد مگر در صورتیکه موجب فسخ ، عنن باشد که در اینصورت با وجود فسخ نکاح ، زن مستحق نصف مهر است . پس اگر آقایان متوجه شدند که همسرشان دارای بیماریهای موجب فسخ می باشند به هیچ عنوان نزدیکی ننموده و در صورت عدم تمایل به ادامه زندگی ، دعوای فسخ را مطرح نمایند زیرا بعد از نزدیکی ، کل مهر با وجود فسخ نکاح به زن تعلق میگیرد . و در صورتیکه موجب فسخ ، عنن باشد خانمهای محترم میتوانند نصف مهر را حتی در صورت عدم نزدیکی ، از همسرشان دریافت نمایند .

نویسنده : آذین مقدم هیدجی

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
چک | فسلفه و همه نکاتی که باید در خصوص چک بدانیم

دریافت مهریه در نکاح | آیا می دانید شرط دریافت مهریه در فسخ نکاح به نزدیکی زوجین ارتباط دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا یوسفی

باسلام. مهریه بنده ۳۱۴ سکه تمام و عندالمطالبه میباشد. بنده قصد جدایی دارم میخواستم بدانم چه مقدار از مهریه را میتوانم دریافت کنم و چه شرایطی دارد؟؟

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x