موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

خسارت تادیه بانکی | نحوه محاسبه فرمول خسارات تاخیر تادیه بانکی

نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی
فهرست مطالب

خسارت تادیه بانکی ، نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی ، فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

خسارت تادیه بانکی | نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی ، به عنوان مثال وام گیرنده باید اصل و سود بانکی را در سر وعده معینی بپردازد و اگر نپرداخت ، علاوه از استرداد اصل سود ، مبلغی معادل به عنوان مثال ۲۲% در سال باید خسارت بپردازد هرگاه چنین شرطی شده باشد محکمه در صورت تقاضای بانک ، مشتری بدهکار را ملزم به پرداخت چنین خسارتی می نماید به عنوان مثال اگر اصل وام یک میلیارد ریال باشد و ۲ سال معوق مانده باشد فرمول آن چنین است :

 

تعریف خسارت تاخیر تادیه

تعریف خسارت تاخیر تادیه ، مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دعوایی مبنی بر مطالبه وجه مطرح شود از زمانی که طلبکار تقاضای وصول را طرقی از قبیل اظهارنامه رسمی ، دادخواست ، برگشت زدن چک و یا واخواست سفته از بدهکار بنماید در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه ، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد ، خسارات دیرکرد را محاسبه و به آن علاوه از اصل طلب ، حکم می دهد.

نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی ، فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه، فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

۲۲۰/۰۰۰/۰۰۰= ۲۲% ضربدر ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ لذا سالیانه ۲۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال خسارت ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است که جمع خسارات ۲ ساله آن می شود ۴۴۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ، بر همین مبنا مبلغی که مشتری بدهکار باید بپردازد با اصل وام معادل ۱/۴۴۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می شود .

نکته مهم  و کلیدی خسارت تادیه بانکی:

در بسیاری از موارد مشاهده شده مشتری اعلام می نماید تا کنون مقداری از اقساط را پرداخته اما اصلاً از اصل آن کم نشده است و هنوز مبلغی حتی بیشتر از اصل ،

بدهکار است:

آیا محاسبه پرداختی انجام نشده است ؟

خسارت تاخیر تادیه با چه فرمولی محاسبه می شود؟

بنا بر فرمولی که در سایت بانک مرکزی درج گردیده برای محاسبه اصل بدهی به انضمام خسارت تاخیر تادیه (ارزش پول قدیم در زمان جدید) بایستی مبلغ بدهی را در شاخص تورم زمان جدید ضرب و سپس نتیجه را بر شاخص تورم زمان سررسید بدهی تقسیم کنیم.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
اقسام طلاق | ویژگی ها و تفاوت های طلاق رجعی و بائن

شاخص تورم زمان سررسید بدهی / شاخص تورم زمان جدید × مبلغ بدهی = ارزش پول قدیم در زمان جدید

بدیهی است چنانچه بخواهیم صرفا خسارت وارد شده را محاسبه کنیم بایستی مبلغ بدهی اولیه را از نتیجه محاسبه فوق کسر کنیم

برای انجام سریع محاسبه تاخیر تادیه می توان از اپلیکیشن محاسبات حقوقی دادحساب استفاده کرد

برای توضیح نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه به صورت دستی و به روش ماهانه به ذکر مثالی می پردازیم :

فرض کنید چکی به مبلغ صد میلیون ریال به سررسید خرداد ۱۳۹۷ صادر شده (تاریخ مندرج در چک خرداد ۱۳۹۷ است) ولی پرداخت آن تا شهریور ۱۴۰۰ به تعویق افتاده است. حال برای محاسبه اصل مبلغ چک به انضمام خسارت تاخیر تادیه به اطلاعات زیر نیاز داریم :

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه

  • اصل مبلغ چک
  • شاخص تورم زمان سررسید چک (خرداد ۱۳۹۷)
  • شاخص تورم زمانی که پرداخت چک در آن تاریخ انجام میشود (شهریور ۱۴۰۰)

شاخص تورم خرداد ۱۳۹۷ عبارت از ۱۲۲.۶ و شاخص تورم شهریور ۱۴۰۰ عبارت از ۴۳۵.۶ می باشد. برای محاسبه اصل دین و خسارت تاخیر تادیه بایستی عدد شاخص زمان پرداخت (۴۳۵.۶) را بر عدد شاخص زمان سررسید (۱۲۲.۶) تقسیم کرده و نتیجه بدست آمده را در اصل مبلغ چک ضرب کنیم. نتیجه نهایی عبارت است از ۳۵۵،۳۰۱،۷۹۴ ریال.

 

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی
فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

 

در جواب باید گفت که قراردادهای بانکی که به دقت ، مفاد آن قرائت شود آورده شده چنانچه مشتری در پرداخت به موقع اقساط کوتاهی کند و وام دریافتی ، معوق گردد

مبالغ پرداختی ابتدا بابت خسارت ، سپس سود و در نهایت از اصل ، کم می شود یعنی با توجه به اینکه اصل وام مطابق قرارداد اگر معوق شود می تواند خسارت ،

تولید کند . اما خسارت به تنهایی نمی تواند خسارت تولید کند زیرا مطالبه خسارت از خسارت طبق نظریه شورای محترم نگهبان ، غیر شرعی شناخته شده است لذا

بانکها مبالغی از مشتری بدهکار را بابت خسارت وی برداشت می کنند تا اصل ، سر جایش بماند و بتواند تولید خسارت مجدد نماید لذا هیچگاه در صورت امکان

نباید وامی را معوق نمود که به این مرحله برسد . 

مقالات پیشنهادی :

دعاوی بانکی 
بهترین وکیل دعاوی بانکی در تهران
وکیل دعاوی بانکی |عدالت نو
وکیل بانک

نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک یا دیون ، نحوه محاسبه خسارت تاخیر، فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

رقم شاخص سالانه زمان پرداخت دین که توسط بانک مرکزی برای سال قبل اعلام گردیده ÷ رقم شاخص سال سررسید دین × مبلغ دین = دین مورد مطالبه به نرخ روز

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
سهم الارث زوج و زوجه

به عنوان مثال اگر تاریخ سررسید چک شما و یا تاریخ استقرار دین در سال ۱۳۹۰ و به مبلغ ده میلیون تومان با شد و قرار باشد مبلغ مذکور در سال ۱۳۹۵ محاسبه و تأدیه گردد، برای محاسبه مبلغ خسارت تاخیر در تادیه از رابطه ذیل استفاده می‌گردد:

شاخص سالانه زمان پرداخت دین در سال ۱۳۹۴ ÷  شاخص در سال ۱۳۹۰ × ده میلیون تومان = دین مورد مطالبه به نرخ روز

اعداد سالانه شاخص و نرخ تورم از سال ۱۳۱۵

سالعدد شاخصنرخ تورم
۱۳۱۵۰٫۰۰۴
۱۳۱۶۰٫۰۰۴۰
۱۳۱۷۰٫۰۰۴۰
۱۳۱۸۰٫۰۰۴۰
۱۳۱۹۰٫۰۰۴۰
۱۳۲۰۰٫۰۰۸۱۰۰
۱۳۲۱۰٫۰۱۲۵۰
۱۳۲۲۰٫۰۲۸۱۳۳٫۳
۱۳۲۳۰٫۰۲۸۰
۱۳۲۴۰٫۰۲۴-۱۴٫۳
۱۳۲۵۰٫۰۲-۱۶٫۷
۱۳۲۶۰٫۰۲۴۲۰
۱۳۲۷۰٫۰۲۴۰
۱۳۲۸۰٫۰۲۸۱۶٫۷
۱۳۲۹۰٫۰۲-۲۸٫۶
۱۳۳۰۰٫۰۲۴۲۰
۱۳۳۱۰٫۰۲۴۰
۱۳۳۲۰٫۰۲۸۱۶٫۷
۱۳۳۳۰٫۰۳۲۱۴٫۳
۱۳۳۴۰٫۰۳۲۰
۱۳۳۵۰٫۰۳۶۱۲٫۵
۱۳۳۶۰٫۰۳۶۰
۱۳۳۷۰٫۰۳۶۰
۱۳۳۸۰٫۰۴۴۲۲٫۲
۱۳۳۹۰٫۰۴۸۹٫۱
۱۳۴۰۰٫۰۴۸۰
۱۳۴۱۰٫۰۴۸۰
۱۳۴۲۰٫۰۴۸۰
۱۳۴۳۰٫۰۵۲۸٫۳
۱۳۴۴۰٫۰۵۲۰
۱۳۴۵۰٫۰۵۲۰
۱۳۴۶۰٫۰۵۲۰
۱۳۴۷۰٫۰۵۲۰
۱۳۴۸۰٫۰۵۲۰
۱۳۴۹۰٫۰۵۶۷٫۷
۱۳۵۰۰٫۰۵۶۰
۱۳۵۱۰٫۰۶۷٫۱
۱۳۵۲۰٫۰۶۹۱۵
۱۳۵۳۰٫۰۷۷۱۱٫۶
۱۳۵۴۰٫۰۸۵۱۰٫۴
۱۳۵۵۰٫۱۰۱۱۸٫۸
۱۳۵۶۰٫۱۲۵۲۳٫۸
۱۳۵۷۰٫۱۳۷۹٫۶
۱۳۵۸۰٫۱۵۳۱۱٫۷
۱۳۵۹۰٫۱۹۲۴٫۲
۱۳۶۰۰٫۲۳۴۲۳٫۲
۱۳۶۱۰٫۲۷۸۱۸٫۸
۱۳۶۲۰٫۳۱۹۱۴٫۷
۱۳۶۳۰٫۳۵۵۱۱٫۳
۱۳۶۴۰٫۳۷۹۶٫۸
۱۳۶۵۰٫۴۶۸۲۳٫۵
۱۳۶۶۰٫۵۹۷۲۷٫۶
۱۳۶۷۰٫۷۷۲۹
۱۳۶۸۰٫۹۰۳۱۷٫۳
۱۳۶۹۰٫۹۸۴۹
۱۳۷۰۱٫۱۸۹۲۰٫۸
۱۳۷۱۱٫۴۸۲۴٫۵
۱۳۷۲۱٫۸۱۴۲۲٫۶
۱۳۷۳۲٫۴۵۶۳۵٫۴
۱۳۷۴۳٫۶۶۵۴۹٫۲
۱۳۷۵۴٫۵۲۲۳٫۳
۱۳۷۶۵٫۲۹۸۱۷٫۲
۱۳۷۷۶٫۲۵۸۱۸٫۱
۱۳۷۸۷٫۵۱۶۲۰٫۱
۱۳۷۹۸٫۴۶۳۱۲٫۶
۱۳۸۰۹٫۴۲۷۱۱٫۴
۱۳۸۱۱۰٫۹۱۵۱۵٫۸
۱۳۸۲۱۲٫۶۲۴۱۵٫۷
۱۳۸۳۱۴٫۵۴۴۱۵٫۲
۱۳۸۴۱۶٫۰۴۸۱۰٫۳
۱۳۸۵۱۷٫۹۵۵۱۱٫۹
۱۳۸۶۲۱٫۲۶۵۱۸٫۴
۱۳۸۷۲۶٫۶۶۲۵٫۴
۱۳۸۸۲۹٫۵۲۷۱۰٫۸
۱۳۸۹۳۳٫۱۸۸۱۲٫۴
۱۳۹۰۴۰٫۳۲۱۲۱٫۵
۱۳۹۱۵۲٫۶۳۵۳۰٫۵
۱۳۹۲۷۰٫۹۱۶۳۴٫۷
۱۳۹۳۸۱٫۹۴۸۱۵٫۶
۱۳۹۴۹۱٫۷۱۴۱۱٫۹
۱۳۹۵۱۰۰۹
۱۳۹۶۱۰۹٫۶۵۹٫۷
۱۳۹۷۱۴۳٫۸۴۲۳۱٫۲
۱۳۹۸۲۰۳٫۱۵۴۱٫۲
۱۳۹۹۲۹۹۴۷٫۲
۱۴۰۰۴۳۷۴۶٫۲
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
حساب قرض الحسنه جاری چیست؟

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

 

نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی
نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه بانکی

سوالات متدوال 

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه چگونه است ؟

  • اصل مبلغ چک
  • شاخص تورم زمان سررسید چک (خرداد ۱۳۹۷)
  • شاخص تورم زمانی که پرداخت چک در آن تاریخ انجام میشود (شهریور ۱۴۰۰)

خسارت تاخیر تادیه چیست ؟

تعریف خسارت تاخیر تادیه ، مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دعوایی مبنی بر مطالبه وجه مطرح شود از زمانی که طلبکار تقاضای وصول را طرقی از قبیل اظهارنامه رسمی ، دادخواست ، برگشت زدن چک و یا واخواست سفته از بدهکار بنماید در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه ، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد ، خسارات دیرکرد را محاسبه و به آن علاوه از اصل طلب ، حکم می دهد.

عدالت نو | فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

سلام
در سال ۱۳۹۳ از بانک سامان مبلع ۳۵۰م تومان با سود ۲۸٫۵درصد وام گرفتم، اما بعد فهمیدم دستور بانک مرکزی بوده که وام ها باید ۱۸درصد بشن! بانک نه تنها قبول نکرد بلکه وقتی سال اول بجای ۱۰۰م تومان ۱۲۰م تومان در سررسید های خودش پرداخت کردم با نامردی تمام، بدهی من رو از سال ۹۴محاسبه میکنه و از سال ۹۴تا ۹۷ مبلغ بدهی رو حدود ۶۵۸م تومان زده و خسارت روزانه رو هم ۳۶۰هزار تومان الی یوم الوصول زده (یعنی ۳۷درصد) و میگه اون پولی هم که سال اول دادی رو باهاش خداحافظی کن! ملک رفته برای اجراییه و تعیین کارشناس جهت ارزیابی، من با کارشناس جهت ارزیابی ملک همکاری نکردم تا زمان بیشتری بخرم. الان قرارداد من رو بهم نمیدن و تنها تعهد ننگینی که در محضر رو پایه اعتمادشون رفتم امضا کردم رو دارم! سوال اولم اینه که به کجا شکایت کنم؟ شورای حل اختلاف برای تعیین مبلغ دقیق بدهی یا اداره ثبت برای این که این سند رهنی تنها ملک مسکونی اینجانب است و نباید به مزایده گذاشته بشه؟
سوال دوم اینه که بانک عملا سر منو کلاه گذاشت، آیا میتونم به اتهام کلاهبرداری و فریب ازشون شکایت کنم؟ منو دوره کردن و گفتن وامت مطابق بخشنامه های بانک مرکزیه! ولی اینطور نبود، یه عالمه فرم خالی بهم دادن و من امضا کردم، گفتن برو محضر روبرو قراردادتو امضا کن و سفارشمم به محضر کرد و به صورت وی آی پی رفتم و هرچی کاغذ گذاشتن جلوم امضا کردم، کل فرایند وام من نیم ساعت طول نکشید! همه کارها رو خودشون کردن، الان که رفتم دیدم فهمیدم چه قرارداد ننگینی رو امضا کردم! من به بانک اعتماد کرده بودم!
باتشکر

کورش تاجیک

با سلام
دو سال پیش وام اوراق مشارکت از بانک مسکن برای ساخت ۱۲ واحد آپارتمان دریافت کردیم. متاسفانه به علت عدم تمکین خریداران از حضور در بانک و قبول تقسیط وام های هریک از آپارتمانها , از سر رسید وام یک سال گذشته و هم سود و هم جرایم سنگینی شامل آن شده. در تاریخ سررسید طبق توافق با دایره حقوقی بانک جهت بخشودگی جرایم و تمدید یک ساله مبلغی معادل ۱۰% کل بدهی را بصورت سپرده نزد بانک مسدود و بلوکه کردیم . اکنون سررسید یک سال تمدید هم آمده , آیا بانک با وجود بلوکه کردن مبلغ مذکور حق دارد مجدداً جرایم را برقرار و یا اقدام به توقیف ملک نماید ؟ و در مورد الزام خریداران به قبول تقسیط وامهایشان راهنمایی بفرمایید.
بسیار ممنون

مدیر سایت

سلام
در مورد اقدام بانك، قانوني بوده و چون مهلت يكساله رد شده نميتوان كاري كرد اما الزام خريداران را بفرماييد چه الزامي داده اند و چطور الزام به انجام تعهد خواسته شود لطفا تصاوير يك نمونه را بفرستيد .

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x