موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

جرم کلاهبرداری چیست و چه زمانی میتوان گفت کلاهبرداری انجام شد؟

جرم کلاهبرداری
فهرست مطالب

جرم کلاهبرداری چیست و چه زمانی میتوان گفت کلاهبرداری انجام شد؟
توسط محمد مؤمن زاده وکیل پایه یک دادگستری

جرم کلاهبرداری از جمله جرائم مهم علیه اموال است. در حال حاضر مقررات اصلی مربوط به کلاهبرداری را ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء،اختلاس و کلاهبرداری و دو تبصره آن تشکیل می دهد، درضمن در ارتباط با جرم کلاهبرداری، جرائم در حکم کلاهبرداری هم مطرح می شود و تعداد آنها هم زیاد است و باید توجه داشت که کلاهبرداری قلمرو وسیعی دارد و منحصر به یک موضوع نیست که در آینده نزدیک در خصوص آنها نیز مطالبی را به عرض همراهان گرامی خواهیم رساند.

در کلاهبرداری، کلاهبردار صاحب مال را با مانورهای متقلبانه ای که انجام می دهد، فریب می دهد. 

در کلاهبردای عمده ترین مسأله توسل به وسایل تقلبی برای بردن مال دیگری است. بنابراین در اینجا اختیار قاضی محدود است کسی را کلاهبردار می داند که در چارچوب قانون با توسل به آن وسایل معین شده در قانون عمل کرده باشد.

جرم کلاهبرداری از دو رکن مادی توسل به وسایل متقلبانه و تصاحب و بردن مال دیگری تشکیل می شود این دو اگر با هم توام شود، رکن مادی جرم کلاهبرداری محقق می شود. بایستی مابین توسل به وسایل تقلبی و بردن مال دیگری تقدم و تأخر باشد یعنی لازمه تحقق کلاهبرداری از نظر رکن مادی این است که کسی ابتدا به وسایل تقلبی متوسل بشود و نتیجه این توسل به وسایل تقلبی، بردن مال دیگری باشد. بنابراین اگر مالی بدون اینکه کسی به وسایل تقلبی متوسل بشود در اختیار آن شخص قرار بگیرد و بعد برای ادامه و استمرار آن وضعیت متوسل به تقلب بشود کلاهبردار محسوب نمی شود.

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
شرایط حضانت فرزند | چه کسانی عهده دار حضانت میشوند ؟ | موارد سلب حق حضانت فرزند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x