موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

اقسام طلاق | ویژگی ها و تفاوت های طلاق رجعی و بائن

فهرست مطالب

طبق ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی اقسام طلاق ۲ نوع است: بائن و رجعی

۱- طلاق بائن طلاقی است که برای شوهر،  حق رجوع وجود ندارد اما طلاق رجعی عکس آن است و مرد می تواند در زمان عده طلاق (سه ماه و ده روز ) از طلاق خویش منصرف شود و به زندگی برگردد. رجوع به هر لفظ و خطی که حکایت از بازگشت مهر و عطوفت فیمابین زن و شوهر دارد باز میگردد.

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی طلاق در موارد ذیل بائن است:

۱- طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود  :

یعنی بین زن و شوهر قبل از اجماع و زناشوئی ، طلاق حادث شود به طوریکه زوجه ، باکره باشد . این نوع طلاق بائن را طلاق غیر مدخوله هم میگویند و پس از طلاق ، زوجه می تواند با نامه از دادگاه ، اسم همسر و طلاق را به صورت قانونی از شناسنامه خویش حذف کند .

۲- طلاق یائسه :

طلاقی که زوجه به سن یائسگی رسیده و عادت ماهانه نمی شود .

۳- طلاق خلع  :

طلاق خلع به ضم « خ » و سکون « ل » و « م » یعنی زمانیکه زوجه به واسطه تنفری که از شوهر خویش دارد و تمایل به ادامه زندگی زناشوئی را ندارد به صورت یکطرفه به دادگاه ، تقاضای طلاق را می دهد . در این حالت زوجه باید مالی را به شوهر خود ببخشد که معمولاً همان مهریه بخشیده می شود . حال می تواند یک مقدار باشد یا نیمی از آن یا تمام آن یا حتی بیشتر از مهریه .

۴ – طلاق مبارات :

طلاقی که هر دو طرف ازیکدیگر کراهت دارند و هر دو تمایل به جدایی دارند معمولاً طلاقهای توافقی از این نوع طلاق می باشد . و فرقش با طلاق خلع ، این است که زوج نمی تواند بیشتر از بخشش کل مهریه چیزی اضافه تر از زوجه دریافت کند .

۵-  طلاقی که بعد از ۳ وصلت متوالی بعمل آید اعم از اینکه وصلت ، در نتیجه رجوع باشد با در نتیجه نکاح جدید در واقع همانی که در عرف گفته می شود ( سه طلاقه ) این قسم طلاق می باشد یعنی ۲ بار طلاق واقع شود و یا در زمان عده ، رجوع صورت بگیرد یا زمان عده تمام شود و دوبارع ازدواج کنند و دفعه سوم که طلاق صورت بگیرد دیگر قابل رجوع نیست و طرفین به یکدیگر حرام ابدی می شوند .

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
دعاوی خانوادگی | انواع دعاوی خانوادگی | قانون حمایت از خانواده در دعاوی خانوادگی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x