موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

طلاق از جانب زوج | مراحل و شرایط درخواست طلاق از طرف مرد | انواع طلاق

طلاق از جانب زوج
فهرست مطالب

طبق ماده ۱۱۳۳ طلاق از جانب زوج دارای قانون هایی است در این قانون با مراجعه به دادگاه باید تقاضای طلاق همسرش را بنماید . لیکن مطابق تبصره ۳ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۲۸/۰۸/۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام : « اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر ، موکول به تادیه حقوق شرع و قانونی زوجه ( اعم از مهریه ، نفقه ، جهیزیه و غیر آن ) به صورت نقد می باشد مگر در طلاق خلع و مبارات ( در حد آنچه بذل شده باشد  و با رضایت زوجه و یا صدور حکم قطعی اعسار شوهر از پرداخت حقوق فوق الذکر .)  

 نحوه درخواست طلاق و صدور حکم اعسار از طرف زوج :

زوج باید با پیوست نمودن تصاویر مصدق شناسنامه و کارت ملی خویش به انضمام عقدنامه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده تقاضای ثبت دادخواست گواهی عدم امکان سازش نماید . چنانچه عقدنامه یا کپی آن در اختیار زوج نبود باید به دفترخانه ای که عقد نموده مراجعه و با هزینه شخصی خویش درخواست رونوشت از عقدنامه را بنماید که حکم همان عقدنامه را دارد . دادگاه پس از جری تشریفات قانونی ، زوجه را دعوت نموده و با ارجاع امر به داوری و واحد مشاور خانواده ، سعی در ایجاد صلح و آشتی بین طرفین نماید در غیر اینصورت پس از تعیین حق و حقوق زوجه به صورت نقد و تعیین تکلیف فرزندان نسبت به حضانت و نفقه آنها ، گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند . زوجه نیز می تواند در مواعد مقرره به این حکم ، اعتراض کند یکی به دادگاه تجدید نظر و بعد از آن به دیوان عالی کشور تحت عنوان فرجام خواهی.

بعد از قطعیت حکم و قابلیت اجراء ، زوج فرصت دارد نهایتاً ظرف ۳ ماه به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و تقاضای صدور سند طلاق را بنماید بعد از این مدت و در صورت عدم مراجعه زوج به دفترخانه ، گواهی مزبور از درجه اعتبار ساقط خواهد شد .

چنانچه زوج نتواند حق و حقوق زوجه را مطابق دادنامه ، نقداً بپردازد از تاریخ قطعیت نهایتاً تا قبل از اتمام پایان مدت گواهی مذبور فرصت دارد به همان شعبه ای که حکم طلاق را صادر کرده دادخواست اعسار بدهد و با معرفی شهود خود مبنی بر عدم تمول مالی ، محکمه می تواند حکم به تقسیط آن صادر نموده و با پرداخت شرایطی که در دادنامه اعسار آمده ، حکم طلاق از جانب زوج را می تواند ثبت نمود و سند طلاق را دریافت کرد .   

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند

سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
نفقه | نفقه زن و ویژگی های آن | شرایط وجوب پرداخت نفقه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x