موسسه حقوقی عدالت نو
حمید رضا کاکاوند
حمید رضا کاکاوند

حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 1)هجده سال سابقه وکالت2) ده سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و تخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری3) کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی4)انجام دعاوی

ادامه

دسته بندی مطالب

مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی

طلاق از جانب زوجه | چگونگی و شرایط در خواست طلاق

فهرست مطالب

تقاضای طلاق از جانب زوجه می تواند به سه شکل انجام گیرد: یکی شروط ضمن عقد ، دیگری استفاده از شرایط عسر و حرج و سوم استفاده از شروط مندرج در سند نکاحیه.

 تقاضای طلاق با استفاده از شروط ضمن عقد :

مطابق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی « طرفین عقد ازدواج می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگری بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زوجه ، سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود ؛ زن ، وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی ، خود را مطلقه سازد . »

شروطی که زوجین با یکدیگر توافق می کنند کاملاً آزادانه می باشد اما مخالف مقتضای عقد ازدواج نباید باشد . مقتضای ذات ازدواج عبارت است از :

۱- تمتع جنسی طرفین از یکدیگر

۲- تشکیل خانواده و بچه دار شدن و تربیت و نگهداری و حضانت فرزندان و سایر اهداف اصلی و قصد و انگیزه اصلی در ازدواج که نمی توان خلاف آن را شرط نمود .

 استفاده از شرایط عسر و حرج :

عسر و حرج یعنی سختی و فشار و تنگدستی . خیلی از مواقع شرطی برای طلاق بین طرفین توافق نگردیده است . عسر و حرج ایجاد شده در زندگی نیز همان مواردی نیست که در نکاح برشمرده شده است اما ادامه زندگی با مشکل مواجه گردیده است . که تشخیص این سختی و مشکلات زندگی با دادگاه رسیدگی کننده است. مثلاً مردی که بسیار شکاک می باشد و به دلیل شک زیاد از معاشرت همسرش با دیگران ممانعت می کند یا اجازه تحصیل و کار کردن بوی نمی دهد ، یا فحاشی و بد دهنی دارد و … از این قبیل .

 شروط مندرج در سند نکاحیه :

درسند نکاح دوازده شرط وجود دارد که زوجین در هنگام جاری شدن عقد نکاح معمولاً مبادرت به امضاء آن می کنند که زوج به زوجه وکالت می دهد که هرگاه یکی از شرایط مندرج در سند نکاح اثبات شود زوجه به استناد آن وکالتنامه مندرج در سند ازدواج می تواند تقاضای طلاق از دادگاه بنماید مثل اعتیاد شوهر ، ترک انفاق ، حبس شوهر ، ترک زندگی زناشویی به مدت بیش از ۶ ماه ، سوء رفتار و … . 

نویسنده : حمیدرضا کاکاوند 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
سایر مطالبی که پیشنهاد میکنیم :
قرارداد بانکی
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبا یوسفی

باسلام. قصد طلاق از همسرم دارم. پسرم ۱۳ ماه داره میخواستم بدونم آیا دادگاه حضانت بچه رو به من میده یا پدرش و شرط حضانت فرزند چیه؟؟

نازلي كريمي

از چند وقت پيش متوجه شدم همسر ارتباط پيامكي با يه زن داره،ميشه از خانم كه با همسرم ارتباط داره شكايت كنم؟

مدیر سایت

محتواي پيامك ها ميتواند از مصاديق روابط نامشروع باشد،در اين صورت شوهر شما هم مجرم است زيرا روابط نامشروع از جمله جرائمي است كه نياز به شاكي خصوصي ندارد .

عسل احمدلو

مدتي است كه متوجه شده ام همسرم ازدواج موقت كرده ميخواستم ببينم با اين وضعيت ميتوانم طلاق بگيرم چون خودش راضي نيست به طلاق

مدیر سایت

با سلام
بله،ازدواج موقت هم ميتواند از مصاديق ماده ي ١١٣٠ قانون مدني مبني بر موارد عسر و حرج زوجه باشد.

آخرین مقالات موسسه حقوقی عدالت نو

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x